• KaosArt

IVF-start slutet på april/början på maj

Hej! 

Jag och min sambo ska starta våra första IVF någon gång under vecka 17, (mensen är beräknad runt onsdagen om den kommer som den brukar) kommer då att starta med kort protokoll. Kommer att börja med Menopur dag 2 och sedan lägga till Orgalutran på dag 7, vet såklart inte alls hur länge jag kommer att få hålla på med sprutor eftersom det är min förta IVF.

Vi har inte fått någon riktig förklaring på varför vi inte lyckas bli gravida på egen hand, (har försökt i snart två år) men på senaste ultraljudet såg läkaren vätska i höger äggledare och när jag spolade äggledarna så hade jag dålig genomfart. Så det kan vara något som påverkat, men som sagt ingen konkret anledning.

Vi gör våra behandling i Falun, någon fler som gör/ska göra det?

Vi ska även vara med i en forskningsstudie som undersöker sambandet mellan NK-celler (som har med immunförsvaret att göra) och barnlöshet. Någon fler som ska vara med i den studien?

Är det någon fler som ska starta IVF runt samma tid som vill följas åt? =)

• Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj
  • KaosArt
    manna86 skrev 2016-05-11 20:37:38 följande:

Tänk så lika vår väg har varit på flera sätt KaosArt.. jag har följt dig nästan på dagen med sprutstart, äp, risk för överstimulering m.m. och nu fick vi också 4 befruktade ägg (av 11)! Fast jag hann före med återföringen, de tog hand om det redan idag och känner viss tröst över att det gick så smärtfritt. Till skillnad från mkt annat. Lycka till med din på fredag! Håller alla tummar!

och sen behöver jag pysa ut lite irritation när jag ändå skriver :)

Magen är ju spänd och svullen som fan och har varit det sen någon vecka tillbaka. Usch va jag hatar att vagga runt som någon 5 månaders preggo. Inbillar mig säkert men känns som folk är på g att fråga om jag kanske vill sitta på bussen eller få menande blickar från kollegor när jag ojjar mig. Är det inte typiskt att man ska svälla upp just där? Hade lätt bytt det mot alla andra ställen på kroppen. Sen hela den här mentala påfrestningen av all väntan uppe på det hela. Trodde man skulle vant sig efter alla månader man räknat dagarna till mensen men icke! Hatten av till alla er som fortsätter kämpa med ivf efter ivf. Ni är fan tuffaste kvinnorna som finns!!! Så imponerad och motiverad av er!! och kramar till er alla!

Åh så du har kört om mig lite nu ;) hehe. Men vi ligger altså en dag ifrån vandra på test dag. Spännande.

Fick du några åtgärder för överstimuleringen?

Har ni fått något ägg till frysen, eller fortsätter de att odla ett tag till?

Tack för dina tummar, :):):

Har också gått upp i vikt! Vägde mig innan äp och då var det 3-4 kg +. Fy känns jobbigt. Men har inte energi att lägga på det nu. Det får bli ett senare problem. Men jag tröstäter gärna jag med, så det har nog spelat in en del kan jag tro. Måste försöka kontrollera det bättre.

Ja det är verkligen irriterande med magen, min är också super spänd och svullen. Vill juninte att folk ska se det heller, och tro något.

Ja jag har hela tiden tänkt att jag kan prova kanske 6 ivf omgångar innan vi ser oss om efter andra lösningar om det skulle gå så långt. Men nu vet jag inte längre. Så fruktansvärt påfrestande med ALLT. Man får ta ett steg i taget helt enkelt och ta besluten eftersom.
  • daisy80
    provi87 skrev 2016-05-11 20:29:27 följande:

Vad roligt att vi är fyra stycken som redan har testdatum spikat! Och fler lär spikas i veckan. Det borde finnas några graviditeter här :))) Så spännande!
    Jag är på ruvardag 7 och känner absolut ingenting. Fortfarande svullen och ömma bröst, vågar inte väga mig borde vara typ +5kg sen sprutstart.. 

Jaa jättekul att vi är flera ruvare redan, och fler blir det snart! Jag är på ruvardag 5 och känner inte heller nåt speciellt, öm i brösten men det är väl pga lutinus tror jag. Dessutom har jag fått en pigmentfläck i pannan! Googlade på det idag och det stod att det är vanligt att man får det vid graviditet och vid intag av progesteron.. och det syns tydligare när man fått sol på sig, vilket det ju blivit en del av senaste dagarna. Någon mer som råkat ut för detta eller hört talas om det? Nåja, några fläckar kan jag stå ut med om det innebär nåt positivt i slutändan :) 
  • KaosArt
    halfmoon skrev 2016-05-11 20:51:24 följande:

Tack snälla! :) Jag har inte orkat skriva så mkt här senaste dagarna.

Grattis till 4 befruktade ägg! Håller tummarna att ägget som blir en bebis finns däribland dem! :)

Ibland vill man bara gå in och läsa, men vi finns ju alltid kvar när du orkar och vill skriva! :)

Tack! Det hoppas jag med :)

Kram!
  • Sanlu87
    finee skrev 2016-05-11 10:21:00 följande:

Vad spännande! Hur många äggblåsor hade du?

Vet faktiskt inte riktigt hur många det var, han var inte så talför ;), och tänkte att det kanske är lika bra att inte veta exakt för då kommer jag hänga upp mig på det. Men typ 10 kanske. Så inte jättemånga.

Bara att hålla tummarna för att de växer till sig nu..
  • provi87
    daisy80 skrev 2016-05-11 21:12:44 följande:
    Jaa jättekul att vi är flera ruvare redan, och fler blir det snart! Jag är på ruvardag 5 och känner inte heller nåt speciellt, öm i brösten men det är väl pga lutinus tror jag. Dessutom har jag fått en pigmentfläck i pannan! Googlade på det idag och det stod att det är vanligt att man får det vid graviditet och vid intag av progesteron.. och det syns tydligare när man fått sol på sig, vilket det ju blivit en del av senaste dagarna. Någon mer som råkat ut för detta eller hört talas om det? Nåja, några fläckar kan jag stå ut med om det innebär nåt positivt i slutändan :) 
    När min syster var gravid undvek hon solen för hon inte ville få pigmentfläckar som syns och stannar kvar. Vilken del av graviditeten man får detta vet jag inte men kan man få det såhär tidigt så är det ett toppentecken ju! :) 
  • provi87
    manna86 skrev 2016-05-11 21:07:21 följande:
    Underbart att vi är fler som chillar runt i lösa klänningar nu! Äh, jag tänker fuck beach 2016. Det har ju liksom bara blivit andra prioriteringar med det här och som sagt träning kan man ju glömma! Jag får hjärtklappning som en stressad hamster bara jag skyndar uppför trappor.
    Jobbig nyhet med ämnesomsättning men jag tänker att skiter det sig den här gången så får jag väl kanalisera all frustration och sorg i någon sjukt jobbig sport så får det liksom bli två flugor i en smäll. Rasa i vikt och svettas ut all ilska. Och som du säger, leder det hela till en bebis är det ju verkligen inte förgäves!
    Vad du är rolig, skrattade när jag läste detta. JA jag ska också börja i nån högintensiv sport om det skiter sig, nåt där jag får ut all frustration och kan släppa lös lite aggression, typ kickboxning.. 
  • Marre22

Vi är ju några som är med i studien i Falun!

Har ni fått IL-droppet vid ÄP eller ET?

Togs det några andra prover?

• KaosArt
    Marre22 skrev 2016-05-11 21:44:25 följande:

Jag fick det vid ÄP. De tog också vanligt blodprov men tror de är rutin och att det inte hade något specifikt med studien att göra. :)
  • FruHolmli
    Marre22 skrev 2016-05-11 21:44:25 följande:

Jag är också med. Vid ÄP skulle jag få.
  • Närärdetvårtur

Jaha första sprutan Bemfola togs igår kväll! Gick förvånansvärt bra med tanke på min spruträdsla men nålen är ju ganska tunn, värre blir det väl med orgalutranen sen om några dagar, den är ju lite tjockare...hua. Sitter å känner efter nu, känns det nåt men det gör det inte. Ni som har erfarenhet, när börjar det kännas att man faktiskt sprutar in massa hormoner i kroppen? Efter hur många sprutdagar? Och vilka symptom har ni fått? Är jätterädd för att bli överstimulerad..Obestämd

Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj