• KaosArt

IVF-start slutet på april/början på maj

Hej! 

Jag och min sambo ska starta våra första IVF någon gång under vecka 17, (mensen är beräknad runt onsdagen om den kommer som den brukar) kommer då att starta med kort protokoll. Kommer att börja med Menopur dag 2 och sedan lägga till Orgalutran på dag 7, vet såklart inte alls hur länge jag kommer att få hålla på med sprutor eftersom det är min förta IVF.

Vi har inte fått någon riktig förklaring på varför vi inte lyckas bli gravida på egen hand, (har försökt i snart två år) men på senaste ultraljudet såg läkaren vätska i höger äggledare och när jag spolade äggledarna så hade jag dålig genomfart. Så det kan vara något som påverkat, men som sagt ingen konkret anledning.

Vi gör våra behandling i Falun, någon fler som gör/ska göra det?

Vi ska även vara med i en forskningsstudie som undersöker sambandet mellan NK-celler (som har med immunförsvaret att göra) och barnlöshet. Någon fler som ska vara med i den studien?

Är det någon fler som ska starta IVF runt samma tid som vill följas åt? =)

• Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj
  • Emmahedblom
    Närärdetvårtur skrev 2016-05-10 11:47:50 följande:
    Min mens kom idag oxå, så vi sprutstartar samtidigt imorrn! Är det ditt första IVF-försök?
    Ja det är mitt första försök! :) själv då?
  • Närärdetvårtur
    Emmahedblom skrev 2016-05-10 13:15:32 följande:
    Ja det är mitt första försök! :) själv då?
    Japp, mitt första oxå! Är verkligen taggad för att komma igång, om än lite nervös. Försöker även vara realistisk så jag inte blir för besviken om det inte skulle lyckas på första försöket!
  • Emmahedblom
    Närärdetvårtur skrev 2016-05-10 13:22:57 följande:
    Japp, mitt första oxå! Är verkligen taggad för att komma igång, om än lite nervös. Försöker även vara realistisk så jag inte blir för besviken om det inte skulle lyckas på första försöket!
    Jag har inte hunnit bli nervös än, blir nog annat imorgon när man ska ta första sprutan! Mm precis....
  • malre

Välkomna ni "nya"! Lycka till med sprutor, det kommer få bra. Är självklart lite läskigt men om man väl tagit en så känns det lättare nästa gång :)

• Sanlu87

Hej,

Hoppar också in här!

Första gången med ivf och är på sprutdag 6 idag med första UL imorgon. Både spännande och nervöst! Tycker att det har fungerar bra med sprutorna även om det inte är det roligaste jag varit med om...

Vi har försökt i 1,5 år, har dock inte fått någon ägglossning utan hjälp av letrozole sedan jag slutade med p piller för 1,5 år sedan så känns inte riktigt som att man fått någon riktig chans.

• S1981
    Sanlu87 skrev 2016-05-10 15:30:40 följande:

Hej,

Hoppar också in här!

Första gången med ivf och är på sprutdag 6 idag med första UL imorgon. Både spännande och nervöst! Tycker att det har fungerar bra med sprutorna även om det inte är det roligaste jag varit med om...

Vi har försökt i 1,5 år, har dock inte fått någon ägglossning utan hjälp av letrozole sedan jag slutade med p piller för 1,5 år sedan så känns inte riktigt som att man fått någon riktig chans.

Spännande! Då är vi på samma tidsplan :) Känner du av något i magen av sprutorna? Själv tycker jag att de känns lite spänt/trångt men kanske inbillar mig..
  • S1981
    malre skrev 2016-05-10 14:33:28 följande:

Välkomna ni "nya"! Lycka till med sprutor, det kommer få bra. Är självklart lite läskigt men om man väl tagit en så känns det lättare nästa gång :)

Tack! Ja första var ju ingen lek men nu känns det som man fått in rätta snitsen :)
  • halfmoon
    grodan26 skrev 2016-05-09 17:24:27 följande:

Ni som gjort korta protokollet, vilken dag har ni haft äggplock på? 

Har ni fått höra vilken dag som är vanligast att det blir på? 

Försöker att planera så gott det går kring detta med jobb och allt.. 

Jag gör korta nu och har äggplock på torsdag vilket blir cykeldag 12. Åtta dagar med gonal-f, fyra med orgalutran och sen ovitrelle ikväll. De vägde lite mellan att göra det på onsdagen eller torsdagen. När vi var på första informationsmötet så sa läkaren som planerade behandlingen att han, utifrån hur äggstockar m.m såg ut, trodde att det skulle bli äggplock dag 12. Han hade rätt. :)
  • Kvinna84a
    stajlish skrev 2016-05-09 22:23:36 följande:

Aj! :/ Det var inte roligt. Men va skönt att du mår bättre nu iaf. Usch, nu blev jag nästan nervös inför mitt kommande... bara för att man fick ett relativt smärtfritt första gången kanske de blir dubbelt åt andra hållet nästa.. :( 6 ägg är ju helt okej tycker jag! De var ju bra! Hoppas på fin befruktning på dom! Håller tummarna!

Det går säkert bra denna gång också. Jag hade nån hinna som var tjock och därför svårt att komma in i blåsorna, därav smärtan. Ont under natten och idag men biter ihop så jobbade ändå. :)

Av mina 6ägg blev 4befruktade och 2 ska tillbaka :)
Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj