• KaosArt

IVF-start slutet på april/början på maj

Hej! 

Jag och min sambo ska starta våra första IVF någon gång under vecka 17, (mensen är beräknad runt onsdagen om den kommer som den brukar) kommer då att starta med kort protokoll. Kommer att börja med Menopur dag 2 och sedan lägga till Orgalutran på dag 7, vet såklart inte alls hur länge jag kommer att få hålla på med sprutor eftersom det är min förta IVF.

Vi har inte fått någon riktig förklaring på varför vi inte lyckas bli gravida på egen hand, (har försökt i snart två år) men på senaste ultraljudet såg läkaren vätska i höger äggledare och när jag spolade äggledarna så hade jag dålig genomfart. Så det kan vara något som påverkat, men som sagt ingen konkret anledning.

Vi gör våra behandling i Falun, någon fler som gör/ska göra det?

Vi ska även vara med i en forskningsstudie som undersöker sambandet mellan NK-celler (som har med immunförsvaret att göra) och barnlöshet. Någon fler som ska vara med i den studien?

Är det någon fler som ska starta IVF runt samma tid som vill följas åt? =)

• Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj
  • FruHolmli

KaosArt: 28år Oförklarligt barnlös sedan 2 år, IVF 1, kort protikoll, sprutstart 27/4, ÄP 10/5, ET 13/5, TD 28/5

Finee: 28år. Oförklarligt barnlös, IVF1 sprutstart menopur 150ie 6/5. Sänkt dos till 75ie efter blodprov. UL 13/5. Korta protokollet

;Provi87: 30 år, barnlös pga dåliga spermier, försökt i två år, IVF1 med ICSI, sprutstart 21/4, ÄP 2/5, ET 4/5, TD 19/5

Minimasken: Barnlös pga dåliga simmare och få i mängd, försökt i 2 år. IVF 1 misslyckades, fryst återinförande vecka 20

Harvester: Har redan ett barn fött i oktober 2013 (hoppas jag får vara med ändå?). 37 år, oförklarlig sekundär barnlöshet (gick på första försöket sist??)Har sprayat med Synarela lite drygt 14 dgr och ska börja med Menopur imorgon, UL för koll äggblåsor 20/4

;Stajlish: 31 år, IVF med ICSI pga manlig faktor. Blev gravid efter IVF 1 med en upptinad blastocyst i januari, fick dock missfall i v.10 :( & nu kör vi igång IVF 2 v.18 med långa protokollet igen =)

Malre: oförklarligt barnlös, IVF 2 start vecka 16, korta protokollet. ÄP 3/5, ET8/5, TD 19/5

Marre22: 33 år IVF 1 pga upprepade missfall. IVF Falun. Sprutstart mitten maj

Daisy80: 36 år, IVF1, oförklarligt barnlös. Korta protokollet. Sprutstart 24/4. ÄP 3/5. ET 6/5. TD 22/5

Regnbågsdröm: 29 år. Lever i samkönad relation, men gör IVF pga dålig äggproduktion. IVF 3 - långt protokoll. ÄP 22 april, ET 24 april, TD 9 maj

FruA78: 38 år, försökt 2,5 år oförklarligt barnlös. 2 missfall i vecka 10 & 8. Korta programmet sprutstart 24/4. 1 IVF har gjort 3 inseminationer innan

Grodan26: IVF1, sprutstart 9/5. Har endometrios. Ett missfall bakom mig. Kort protokoll

Halfmoon: Snart 29 år. Azoospermi. 4 IUI med donatorsperma, 2 missfall v.9 och v.6. IVF med ICSI och PESA/TESA, korta protokollet med sprutstart 2/5.

Emmahedblom: 24 år,försökt tre år utan resultat, oförklarligt barnlös, IVF1 start v18-19, kort protokoll

Kvinna84: 3 försöket med ivf pga dåliga simmare. Nu har sambon genomgått behandling så hoppas på bättre förutsättningar denna gång

S1981: 34år försökt tre år med ett X i aug 2015, bortopererad äggledare. Långt protokoll, sprutstart 5/5. UL 11/5.

Närärdetvårtur: 33 år. Försökt i 1,5 år utan resultat, oförklarligt barnlös. IVF1 sprutstart 11/5, UL 17/5.

Sanlu87: 28 år. Försökt i 1,5 år, IVF pga uteblivna ägglossningar. Sprutstart 6/5, UL 11/5 (IVF1).

FruHolmli: 38 år. Har barn, IVF pga steriliserad. Kort protokoll. Sprutdag 1 3/5, Gjorde UL 9/5 och har Nytt UL på fredag med ÄP på måndag 16/5 preliminärt.

• halfmoon

KaosArt: 28år Oförklarligt barnlös sedan 2 år, IVF 1, kort protikoll, sprutstart 27/4, ÄP 10/5, ET 13/5, TD 28/5

Finee: 28år. Oförklarligt barnlös, IVF1 sprutstart menopur 150ie 6/5. Sänkt dos till 75ie efter blodprov. UL 13/5. Korta protokollet

;Provi87: 30 år, barnlös pga dåliga spermier, försökt i två år, IVF1 med ICSI, sprutstart 21/4, ÄP 2/5, ET 4/5, TD 19/5

Minimasken: Barnlös pga dåliga simmare och få i mängd, försökt i 2 år. IVF 1 misslyckades, fryst återinförande vecka 20

Harvester: Har redan ett barn fött i oktober 2013 (hoppas jag får vara med ändå?). 37 år, oförklarlig sekundär barnlöshet (gick på första försöket sist??)Har sprayat med Synarela lite drygt 14 dgr och ska börja med Menopur imorgon, UL för koll äggblåsor 20/4

;Stajlish: 31 år, IVF med ICSI pga manlig faktor. Blev gravid efter IVF 1 med en upptinad blastocyst i januari, fick dock missfall i v.10 :( & nu kör vi igång IVF 2 v.18 med långa protokollet igen =)

Malre: oförklarligt barnlös, IVF 2 start vecka 16, korta protokollet. ÄP 3/5, ET8/5, TD 19/5

Marre22: 33 år IVF 1 pga upprepade missfall. IVF Falun. Sprutstart mitten maj

Daisy80: 36 år, IVF1, oförklarligt barnlös. Korta protokollet. Sprutstart 24/4. ÄP 3/5. ET 6/5. TD 22/5

Regnbågsdröm: 29 år. Lever i samkönad relation, men gör IVF pga dålig äggproduktion. IVF 3 - långt protokoll. ÄP 22 april, ET 24 april, TD 9 maj

FruA78: 38 år, försökt 2,5 år oförklarligt barnlös. 2 missfall i vecka 10 & 8. Korta programmet sprutstart 24/4. 1 IVF har gjort 3 inseminationer innan

Grodan26: IVF1, sprutstart 9/5. Har endometrios. Ett missfall bakom mig. Kort protokoll

Halfmoon: Snart 29 år. Azoospermi. 4 IUI med donatorsperma, 2 missfall v.9 och v.6. IVF1 med ICSI och PESA/TESA, kort protokoll med sprutstart 2/5. ÄP 12/5.

Emmahedblom: 24 år,försökt tre år utan resultat, oförklarligt barnlös, IVF1 start v18-19, kort protokoll

Kvinna84: 3 försöket med ivf pga dåliga simmare. Nu har sambon genomgått behandling så hoppas på bättre förutsättningar denna gång

S1981: 34år försökt tre år med ett X i aug 2015, bortopererad äggledare. Långt protokoll, sprutstart 5/5. UL 11/5.

Närärdetvårtur: 33 år. Försökt i 1,5 år utan resultat, oförklarligt barnlös. IVF1 sprutstart 11/5, UL 17/5.

Sanlu87: 28 år. Försökt i 1,5 år, IVF pga uteblivna ägglossningar. Sprutstart 6/5, UL 11/5 (IVF1).

FruHolmli: 38 år. Har barn, IVF pga steriliserad. Kort protokoll. Sprutdag 1 3/5, Gjorde UL 9/5 och har Nytt UL på fredag med ÄP på måndag 16/5 preliminärt.

• KaosArt

Halfmoon - lycka till imorgon, hoppas allt går bra för dig/er!

Tack Marre22 och marle för era tummar! Betyder mycket att ni hejar på mig :)

• KaosArt
    finee skrev 2016-05-11 14:45:20 följande:

Jobbigt att du inte känner dig kry rent fysiskt. Men som du säger så verkar du ju inte vara superduper-överstimulerad, speciellt inte med tanke på att ET blir av. När man är väldigt överstimilerad blir det ingen ET har jag läst. Och GRATTIS till fyra befruktade Spännande med ET på fredag Håller tummarna att du får till frysen också.

Fick samtal från kliniken jag också. De sa att jag svarat jättebra på stimuleringen, att jag var lättstimulerad och att mitt östradiolvärde låg lite högt. De sa åt mig att halvera menopurdosen till 75. De trodde inte jag hade fått i mig för mkt trots min nojja över det, men för säkerhets skull ska jag blanda en ny flaska och starta med den. UL på fredag Yay går framåt och känns som att jag fick positiva besked idag, glad att kroppen reagerat på stimuleringen. Iofs inget som förvånade mig eftersom jag haft känningar i magen samt ÄL-flytningar sedan sprutdag tre. Lite rädd kanske för överstimulering, men nu sänktes ju dosen så tror att det är lugnt

Jaa, nu börjar jag känna av mage mer också, mer värk och stickningar plus svullen. Men känner mig inte febrig längre i alla fall! :) nä jag tror inte jag är så mycket överstimulerad, och nu håller vi ju på att förebygga så jag hoppas på att det inte blir värre. Annars kan det ju komma mer efter några dagar, men förhoppningsvis klarar jag mig från det värsta!

Vad skönt att göra att du svarat bra! :) skönt att halvera dosen med, då går det fortare att spruta också ;) ja jag hade också lite äl flytningar. Ja det är ju inte så super vanligt med överstimulering så va inte orolig för det. Nu är ju jag drabbad så då är det midre chans att det drabbar dig med, statiskt sett ;)

Kul att båda fick positiva besked idag, då hoppas vi det fortsätter så på fredag för båda då med!

Kram
  • provi87

Vad roligt att vi är fyra stycken som redan har testdatum spikat! Och fler lär spikas i veckan. Det borde finnas några graviditeter här :))) Så spännande!
    Jag är på ruvardag 7 och känner absolut ingenting. Fortfarande svullen och ömma bröst, vågar inte väga mig borde vara typ +5kg sen sprutstart.. 

• manna86
    KaosArt skrev 2016-05-11 11:53:32 följande:

Av mina 6 ägg lyckades vi få 4 befruktade. Känner mig nöjd med det, ska tillbaka på fredag och få tillbaka ett litet ägg. Längtar så tills jag fått tillbaka ägget så det kan ligga i säkert förvar hos mig! :) 

Fredag kl 13 är det dags!
    Ska även ta nya blodprov då för att kolla värdena med överstimuleringen.
    Ikväll börjar jag med sprutor igen, är tydligen något blodförtunnande eftersom man har högre risk för blodpropp vid överstimulering.

Tänk så lika vår väg har varit på flera sätt KaosArt.. jag har följt dig nästan på dagen med sprutstart, äp, risk för överstimulering m.m. och nu fick vi också 4 befruktade ägg (av 11)! Fast jag hann före med återföringen, de tog hand om det redan idag och känner viss tröst över att det gick så smärtfritt. Till skillnad från mkt annat. Lycka till med din på fredag! Håller alla tummar!

och sen behöver jag pysa ut lite irritation när jag ändå skriver :)
    Magen är ju spänd och svullen som fan och har varit det sen någon vecka tillbaka. Usch va jag hatar att vagga runt som någon 5 månaders preggo. Inbillar mig säkert men känns som folk är på g att fråga om jag kanske vill sitta på bussen eller få menande blickar från kollegor när jag ojjar mig. Är det inte typiskt att man ska svälla upp just där? Hade lätt bytt det mot alla andra ställen på kroppen. Sen hela den här mentala påfrestningen av all väntan uppe på det hela. Trodde man skulle vant sig efter alla månader man räknat dagarna till mensen men icke! Hatten av till alla er som fortsätter kämpa med ivf efter ivf. Ni är fan tuffaste kvinnorna som finns!!! Så imponerad och motiverad av er!! och kramar till er alla!
  • manna86
    provi87 skrev 2016-05-11 20:29:27 följande:

Vad roligt att vi är fyra stycken som redan har testdatum spikat! Och fler lär spikas i veckan. Det borde finnas några graviditeter här :))) Så spännande!
    Jag är på ruvardag 7 och känner absolut ingenting. Fortfarande svullen och ömma bröst, vågar inte väga mig borde vara typ +5kg sen sprutstart.. 

Ja, verkligen roligt att vi närmar oss en tid när vi kanske kan få lite glada nyheter på forumet mitt i allt detta!!

Jag har testdatum 27/5.

Hoppas du inte mår alltför dåligt av viktuppgången provi87 (svullenhet och sånt) men måste säga att jag känner viss tröst att det är fler som traskar uppåt på vågen. Jag slutade väga mig efter +5 men tror mitt mest beror på tröstätande. Har firat mig själv med en jordgubbsbakelse varje kväll för att jag varit så sjukt stolt över att jag tagit sprutorna. Måste hitta något mer hållbart sätt att unna mig till nästa ivf-omgång :)
  • halfmoon
    KaosArt skrev 2016-05-11 20:17:56 följande:

Halfmoon - lycka till imorgon, hoppas allt går bra för dig/er!

Tack Marre22 och marle för era tummar! Betyder mycket att ni hejar på mig :)

Tack snälla! :) Jag har inte orkat skriva så mkt här senaste dagarna.

Grattis till 4 befruktade ägg! Håller tummarna att ägget som blir en bebis finns däribland dem! :)
  • provi87
    manna86 skrev 2016-05-11 20:44:13 följande:
    Ja, verkligen roligt att vi närmar oss en tid när vi kanske kan få lite glada nyheter på forumet mitt i allt detta!!

Jag har testdatum 27/5.

Hoppas du inte mår alltför dåligt av viktuppgången provi87 (svullenhet och sånt) men måste säga att jag känner viss tröst att det är fler som traskar uppåt på vågen. Jag slutade väga mig efter +5 men tror mitt mest beror på tröstätande. Har firat mig själv med en jordgubbsbakelse varje kväll för att jag varit så sjukt stolt över att jag tagit sprutorna. Måste hitta något mer hållbart sätt att unna mig till nästa ivf-omgång :)
    hahaha, jag tänker precis som du. Jag förtjänar massa lyx efter alla sprutor och skit, och sen tänker jag att jag inte kan vara hungrig för tänk om vi är två och bebisen svälter! :) Dessutom har jag inte vågat träna nånting, bara promenader. Jag känner verkligen igen mig, typ fjärde-femte månaden ser jag ut att vara i. Har haft samma lösa klänning på mig typ hela förra veckan för att ingen ska fråga. 

Jag läste i någon annan tråd att ämnesomsättningen går ner efter IVF så det blir svårare att bli av med all extravikt.. jag hoppas det inte stämmer. 

Jaja, det är bara att önska att det inte är förgäves alltihop :) 
  • manna86
    provi87 skrev 2016-05-11 20:54:25 följande:
    hahaha, jag tänker precis som du. Jag förtjänar massa lyx efter alla sprutor och skit, och sen tänker jag att jag inte kan vara hungrig för tänk om vi är två och bebisen svälter! :) Dessutom har jag inte vågat träna nånting, bara promenader. Jag känner verkligen igen mig, typ fjärde-femte månaden ser jag ut att vara i. Har haft samma lösa klänning på mig typ hela förra veckan för att ingen ska fråga. 

Jag läste i någon annan tråd att ämnesomsättningen går ner efter IVF så det blir svårare att bli av med all extravikt.. jag hoppas det inte stämmer. 

Jaja, det är bara att önska att det inte är förgäves alltihop :) 
    Underbart att vi är fler som chillar runt i lösa klänningar nu! Äh, jag tänker fuck beach 2016. Det har ju liksom bara blivit andra prioriteringar med det här och som sagt träning kan man ju glömma! Jag får hjärtklappning som en stressad hamster bara jag skyndar uppför trappor.
    Jobbig nyhet med ämnesomsättning men jag tänker att skiter det sig den här gången så får jag väl kanalisera all frustration och sorg i någon sjukt jobbig sport så får det liksom bli två flugor i en smäll. Rasa i vikt och svettas ut all ilska. Och som du säger, leder det hela till en bebis är det ju verkligen inte förgäves!
Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj