• KaosArt

IVF-start slutet på april/början på maj

Hej! 

Jag och min sambo ska starta våra första IVF någon gång under vecka 17, (mensen är beräknad runt onsdagen om den kommer som den brukar) kommer då att starta med kort protokoll. Kommer att börja med Menopur dag 2 och sedan lägga till Orgalutran på dag 7, vet såklart inte alls hur länge jag kommer att få hålla på med sprutor eftersom det är min förta IVF.

Vi har inte fått någon riktig förklaring på varför vi inte lyckas bli gravida på egen hand, (har försökt i snart två år) men på senaste ultraljudet såg läkaren vätska i höger äggledare och när jag spolade äggledarna så hade jag dålig genomfart. Så det kan vara något som påverkat, men som sagt ingen konkret anledning.

Vi gör våra behandling i Falun, någon fler som gör/ska göra det?

Vi ska även vara med i en forskningsstudie som undersöker sambandet mellan NK-celler (som har med immunförsvaret att göra) och barnlöshet. Någon fler som ska vara med i den studien?

Är det någon fler som ska starta IVF runt samma tid som vill följas åt? =)

• Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj
  • FruHolmli
    Marre22 skrev 2016-05-20 17:52:26 följande:

Jag har helt groteska ägglossningsflytningar nu, sprutdag 5.

Tycker det känns tidigt?

Någon som haft det samma?

Min äggblåsor var ju bara 10 mm igår och jag börjar med Orgalutranet imorgon.

Groteska är helt rätt ord!
    Genomskinligt och behövde torka mig flera gånger! (Förlåt för beskrivningen) d fortsatte till slutsprutat!
  • FruHolmli
    Kvinna84a skrev 2016-05-20 18:05:41 följande:

Har kraftig pms idag på ruvdag 7 och är rädd att mensen är på väg :(

Nejnejnej! Inga fler nu. Lilla frö, stanna nu.
    Hoppas d är bara skensmärta!
    <3
  • FruHolmli
    Emmahedblom skrev 2016-05-20 17:06:46 följande:
    Ja, ingen fara :) så besviken över det.. Känner att vi har väntat klart nu, det är vår tur nu. Men samtidigt ska jag väl bara glad att läkarna är rädd om min hälsa.
    Ja, d är våran tur nu <3 men håller med, du måste må på topp i hälsa så chanser till groende frö ökar!
  • Kvinna84a
    FruHolmli skrev 2016-05-20 18:50:26 följande:

Nejnejnej! Inga fler nu. Lilla frö, stanna nu.

Hoppas d är bara skensmärta!

<3

Tack.. Vi får hoppas det!!
  • Emmahedblom
    FruHolmli skrev 2016-05-20 18:51:16 följande:
    Ja, d är våran tur nu <3 men håller med, du måste må på topp i hälsa så chanser till groende frö ökar!
    Ja, precis!! håller tummarna att ditt lilla frö väljer att stanna kvar! <3
  • KaosArt
    FruHolmli skrev 2016-05-20 15:44:49 följande:

Då är jag ruvare!! :)

En 10 cellig förhoppningsvis bejbis har fått flyttat in.

Kvar att odla till söndag finns 2 stycken 8 celliga och en till 10 celligt frö.

Vi får veta exakt på måndag hur och om det blev några eskimåer av dom.

Vi kom in 13:00, var ute klockan 13:15! På pricken.

Inga rum el kläder. Bara massa trevligt prat och visning av våran förhoppningsvis blivande bejbis.

Vi fick även se de andra 3.

Av med underdelar och upp i stolen. På någon minut så ropade hon och labb kom springandes in med embryo!

Jag är tillfälligt gravid!!!!

Hoppas ni liten vill stanna.

Grattis! Vad härligt, visst är det kul att man får se hur den ser ut :D
  • KaosArt
    stajlish skrev 2016-05-20 10:18:34 följande:

S1981: Grattis! Härligt. Håller tummarna för att ägget stannar i 9 mån! <3

Marre22: Vilken lättnad. Goda nyheter ju! Nu får ni njuta av helgen med detta positiva besked :) Såg att du frågat om vul, jag hade fått fler på mitt andra VUL, så det kan man hoppas på :) Sen gick de ju trögt för mig för dosen va för låg osv så fick höja o komma tillbaka på ännu mer VUL osv o höja.. osv.. jag hade egentligen velat spruta några dagar till innan plocket sist men dom var ville väl inte riskera överstimulering, vilket jag förstår o är tacksam för, som sagt..det var ju första gången o lite av ett "test" för o se hur kroppen svarar. Så denna gång blev det högre dos från början, vilket känns bra. Så hoppas på mer resultat på första vulet denna gången...

finee: Åh va kul! Grattis! :) Fint resultat! Det var ju jättebra, hoppas på bra vidare befruktning nu och det vore ju såklart kanon med några blastisar till frysen! ET går fort, maken var med båda gångerna (han vill va med på allt, men jag hade klrarat det själv helt klart även om de är roligast o gå ingenom ALLT ihop, men sådana är vi, när det gäller de mesta..haha). Vi kom dit, fick vänta i rummet där man byter om osv med sängarna en stund, sen går man in i samma stol som man gjorde plocket, pratar lite innan och sen själva "ingreppet" tog typ 5-7 min kanske o kändes ingenting alls för mig. Så allt som allt kanske det tog typ 45-60 min för oss typ på SU ca? Så häftigt att få se allt på skärmen.. embryot och när dom för in det o sen när det ligger där i livmodern...helt sjukt! =) De värsta är dock att man ska ju ha full urinblåsa.. jag har legat o varit rädd för o kissa på läkaren för att jag varit så jäääkla kissnödig..haha ;)

KaosArt: Känner igen det där precis! Men jag ruvar ju inte än. Mitt är med all säkerhet Suprecurens förtjänst.. vallningar o svettningar som sen går över till o frysa.. haha. Som sagt, man kommer va beredd när det "riktiga" klimakteriet kommer sedan.. ;D I ditt fall är det säkert nåt av alla hormoner som spelar in.. vilken RD är du på nu?

Idag blir det tredje gonal-f:en här :) och alla dessa sprayningar.. nu är dosen halverad men ändå, alla dessa fyra lika tider o passa varje dag.. 

Blodprov på måndag o besked om vidare dosering av gonal-f o fortsättning på tisdag... varför går tiden så sakta när man är mitt upp i allt detta? ZzzZzz....

Kram på er och trevlig helg <3

Vi är också så att vi vill göra allt tillsammans :)

Idag är jag på ruvdag 7, har bim på ruvdag 11 och TD på ruvdag 15. Efter helgen kommer jag nog känna mig orolig.

Hehe ja det går långsamt. Smyger sig frammåt. En hel vecka till TD. .....
  • finee
    Närärdetvårtur skrev 2016-05-20 13:00:27 följande:

Äggplocket är gjort!! Gick bra, gjorde inte så ont alls! Men känner att det moler å ömmar nu efteråt vartefter bedövningen släpper! 8 ägg fick dom ut och återföring på måndag om allt går som det ska! Håller alla tummar och tår! Får inte heller veta förrens på måndag, kliniken är stängd i helgen, endast embryologerna är på plats å dom kan jag inte ringa. Så blir en nervös helg nu.... Jaja nu ska jag sova en stund och återhämta mig lite!

Wow grattis! 8 ägg är ju kanon! Hoppas på att alla blir befruktade
  • finee
    FruHolmli skrev 2016-05-20 15:44:49 följande:

Då är jag ruvare!! :)

En 10 cellig förhoppningsvis bejbis har fått flyttat in.

Kvar att odla till söndag finns 2 stycken 8 celliga och en till 10 celligt frö.

Vi får veta exakt på måndag hur och om det blev några eskimåer av dom.

Vi kom in 13:00, var ute klockan 13:15! På pricken.

Inga rum el kläder. Bara massa trevligt prat och visning av våran förhoppningsvis blivande bejbis.

Vi fick även se de andra 3.

Av med underdelar och upp i stolen. På någon minut så ropade hon och labb kom springandes in med embryo!

Jag är tillfälligt gravid!!!!

Hoppas ni liten vill stanna.

Åh vad underbart! Och vad snabbt och smidigt det gick. Hoppas den lille vill stanna och att de andra tre tar dig till frysen.
    Marre22 skrev 2016-05-20 17:52:26 följande:

Jag har helt groteska ägglossningsflytningar nu, sprutdag 5.

Tycker det känns tidigt?

Någon som haft det samma?

Min äggblåsor var ju bara 10 mm igår och jag börjar med Orgalutranet imorgon.

Jag hade precis samma. Började få massa äl flytningar redan sprutdag tre, alldeles för tidigt mot vad man är van med. Jag hade jättehögt östradiolvärde så det var nog därför. När de sänkte menopur-dosen lugnade det sig en aning.
    Kvinna84a skrev 2016-05-20 18:05:41 följande:

Har kraftig pms idag på ruvdag 7 och är rädd att mensen är på väg :(

Eller växtvärk
    KaosArt skrev 2016-05-20 20:42:29 följande:

Vi är också så att vi vill göra allt tillsammans :)

Idag är jag på ruvdag 7, har bim på ruvdag 11 och TD på ruvdag 15. Efter helgen kommer jag nog känna mig orolig.

Hehe ja det går långsamt. Smyger sig frammåt. En hel vecka till TD. .....

Olidligt spännande
  • finee

Stajlish - tack för din beskrivning om hur ET gick till Det här med full utinblåsa har jag inte heller fått info om. Hm kanske står i något papper. Kaosart - du som också går i Falun, fick du någon info om det?

Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj