• KaosArt

IVF-start slutet på april/början på maj

Hej! 

Jag och min sambo ska starta våra första IVF någon gång under vecka 17, (mensen är beräknad runt onsdagen om den kommer som den brukar) kommer då att starta med kort protokoll. Kommer att börja med Menopur dag 2 och sedan lägga till Orgalutran på dag 7, vet såklart inte alls hur länge jag kommer att få hålla på med sprutor eftersom det är min förta IVF.

Vi har inte fått någon riktig förklaring på varför vi inte lyckas bli gravida på egen hand, (har försökt i snart två år) men på senaste ultraljudet såg läkaren vätska i höger äggledare och när jag spolade äggledarna så hade jag dålig genomfart. Så det kan vara något som påverkat, men som sagt ingen konkret anledning.

Vi gör våra behandling i Falun, någon fler som gör/ska göra det?

Vi ska även vara med i en forskningsstudie som undersöker sambandet mellan NK-celler (som har med immunförsvaret att göra) och barnlöshet. Någon fler som ska vara med i den studien?

Är det någon fler som ska starta IVF runt samma tid som vill följas åt? =)

• Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj
  • FruHolmli
    finee skrev 2016-05-21 10:27:26 följande:

Stajlish - tack för din beskrivning om hur ET gick till Det här med full utinblåsa har jag inte heller fått info om. Hm kanske står i något papper. Kaosart - du som också går i Falun, fick du någon info om det?

Jag går också i Falun.
    Inget om blåsan nämndes!
    :S
  • finee

FruHolmli - Ok, men då är det väl ännu en sak som klinikerna gör olika på. Tack för svar

• KaosArt
    finee skrev 2016-05-21 10:27:26 följande:

Stajlish - tack för din beskrivning om hur ET gick till Det här med full utinblåsa har jag inte heller fått info om. Hm kanske står i något papper. Kaosart - du som också går i Falun, fick du någon info om det?

Nej inte heller något som jag fick info om, och det gick ju bra för mig ändå ;)

Dock blev jag kissnödig under tiden. De ska ju lixom in och "öppna upp" och trycket gjorde mig kissnödig. Hehe.
  • finee
    KaosArt skrev 2016-05-21 11:09:13 följande:

Nej inte heller något som jag fick info om, och det gick ju bra för mig ändå ;)

Dock blev jag kissnödig under tiden. De ska ju lixom in och "öppna upp" och trycket gjorde mig kissnödig. Hehe.

Så förmodligen gör de lite olika på olika kliniker. Det verkar ju till och med skilja sig inom samma klinik gällande hur man gör med vissa saker. Visst fick du Kaosart också fem befruktade (samma som mig), men ändå återföring på dag 3? Till mig sa de att eftersom jag fått fem befruktade så blir ET först fem dagar efter ÄP. Hade det blivit färre befruktningar så hade jag fått ET dag två, dvs igår.

Men blir nog bra i slutändan hur som helst! Med eller utan fylld kissblåsa
  • KaosArt
    finee skrev 2016-05-21 11:20:41 följande:

Så förmodligen gör de lite olika på olika kliniker. Det verkar ju till och med skilja sig inom samma klinik gällande hur man gör med vissa saker. Visst fick du Kaosart också fem befruktade (samma som mig), men ändå återföring på dag 3? Till mig sa de att eftersom jag fått fem befruktade så blir ET först fem dagar efter ÄP. Hade det blivit färre befruktningar så hade jag fått ET dag två, dvs igår.

Men blir nog bra i slutändan hur som helst! Med eller utan fylld kissblåsa

Ja precis, vi fick fem. Men när de ringde dagen efter så var det fyra, så en var lite seg. Så antagligen tog de beslutet om korttidsodling när de bara var fyra befruktade. Sedan kom en liten kämpe till! :) så det var nog den anledningen till att det blev dag tre för mig.
  • FruA78
    KaosArt skrev 2016-05-21 12:28:38 följande:
    Ja precis, vi fick fem. Men när de ringde dagen efter så var det fyra, så en var lite seg. Så antagligen tog de beslutet om korttidsodling när de bara var fyra befruktade. Sedan kom en liten kämpe till! :) så det var nog den anledningen till att det blev dag tre för mig.
    Ja de verkar göra olika hur många dagar de odlar. Vi hade 9 befruktade och de bestämde redan innan att återförningen skulle ske på dag 3. Så en blev insatt dag 3 och 7 odlades vidare till blastocyster. Fick 5 till frysen, så det var otroligt bra med tanke på min ålder. Jag tror att de valde dag tre för mig eftersom de var vårt första ivf försök och att jag är 38 år.

Jag är på ruvardag 12 idag, bim idag och än ingen mens. Vet att Lutinus kan hålla borta mensen. Ska testa imorgon om jag vågar.
  • Närärdetvårtur
    finee skrev 2016-05-21 10:18:20 följande:

Wow grattis! 8 ägg är ju kanon! Hoppas på att alla blir befruktade

Dagen efter äggplock, rätt öm i äggstockar/livmoder-känns i varje steg jag tar- uthärdligt men glad att det är helg så att jag kan va hemma å inte behöver jobba! Men kan ju inte sluta tänka på hur det går där borta i labbet, blev det några befruktningar under natten, är jag mamma till några embryon nu? Ovissheten är outhärdlig... Tack för att du håller tummarna för mig finee!
  • FruA78
    Närärdetvårtur skrev 2016-05-21 13:11:54 följande:
    Dagen efter äggplock, rätt öm i äggstockar/livmoder-känns i varje steg jag tar- uthärdligt men glad att det är helg så att jag kan va hemma å inte behöver jobba! Men kan ju inte sluta tänka på hur det går där borta i labbet, blev det några befruktningar under natten, är jag mamma till några embryon nu? Ovissheten är outhärdlig... Tack för att du håller tummarna för mig finee!
    Jag förstår jag hade också äggplock på fredag och insättning på måndag. Hela helgen var en pina eftersom jag inte hade någon aning om hur många som blivit befruktade/mogna. Var nervös enda tills en timme innan insättning, tänkte att nu är det för sent att ringa. Men det gick jättebra och insättning blev det :) Håller tummarna att ni har ett fint embryo att sätta in och även några till frysen.
  • KaosArt
    FruA78 skrev 2016-05-21 12:56:13 följande:

Ja de verkar göra olika hur många dagar de odlar. Vi hade 9 befruktade och de bestämde redan innan att återförningen skulle ske på dag 3. Så en blev insatt dag 3 och 7 odlades vidare till blastocyster. Fick 5 till frysen, så det var otroligt bra med tanke på min ålder. Jag tror att de valde dag tre för mig eftersom de var vårt första ivf försök och att jag är 38 år.

Jag är på ruvardag 12 idag, bim idag och än ingen mens. Vet att Lutinus kan hålla borta mensen. Ska testa imorgon om jag vågar.

Ja vilket bra resultat ni fick :) Grattis till det, men vi hoppas såklart på att ni inte behöver använda de frysta på ett långt tag!

Gud vilken spänning, jag känner en sån oro och rädsla nu. Hur ska det gå... vilken dag har du test dag? Önskar dig lycka till med testet, hoppas det visar plus.
  • FruA78
    KaosArt skrev 2016-05-21 13:40:22 följande:
    Ja vilket bra resultat ni fick :) Grattis till det, men vi hoppas såklart på att ni inte behöver använda de frysta på ett långt tag!

Gud vilken spänning, jag känner en sån oro och rädsla nu. Hur ska det gå... vilken dag har du test dag? Önskar dig lycka till med testet, hoppas det visar plus.
    Tack detsamma hoppas att våra eskimåer kan användas till syskonförsök.

Jag har testdag på onsdag egentligen. Men vill inte börja blöda på jobbet så därför vill jag testa imorgon. Känner mig inte så gravid så jag har inte så stort hopp. Har varit gravid tidigare och nu känns det inte så. Men jag ger inte upp hoppet än. Håller tummarna för dig, när har du testdag?
Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj