• violatricolor

Stora barn i vagn

Har hört att många häpnar och förfasar sig när de ser 4-5-åringar åka barnvagn eftersom dessa barn kan ju gå. Dessa frågor är till er:

Vad vet ni om anledningen till att barnet åker vagn?
    Varför skulle det vara bättre om barnet satt i något annat transportmedel samma sträcka, t ex bil, buss eller cykelkärra?

Vissa av er kanske har all tid i världen och går alltid långa sträckor i barntempo men jag skulle tro att de flesta av er sätter barnet i bilen istället när ni snabbt och smidigt vill ta er från punkt A till punkt B, på vilket sätt skulle det vara bättre? 

De flesta som kör stora barn i vagn gör det för att t ex kunna gå långa sträckor  vuxentempo. Det betyder inte att barnet inte går andra gånger! Och det är ett betydligt mer miljövänligt och ekonomiskt transportmedel än bil.

Alla sträckor kan inte ett barn i den åldern cykla heller. Det beror på terräng.

• Svar på tråden Stora barn i vagn
  • Sanjos

Mina barn slutade åka vagn runt 3 års ålder. Blev att vi gick alt tog cykeln om man var lite stressad. 
    När min äldsta var 4 år så åkte vi till Stockholm. Tog inte med någon vagn, lånade heller ingen på Skansen och det var inga problem för henne att gå. 
    Hade heller ingen vagn när vi var på Kolmården när yngsta var i samma ålder. Heller inga problem. 

• violatricolor
    Sanjos skrev 2016-07-01 12:25:05 följande:

Mina barn slutade åka vagn runt 3 års ålder. Blev att vi gick alt tog cykeln om man var lite stressad. 
    När min äldsta var 4 år så åkte vi till Stockholm. Tog inte med någon vagn, lånade heller ingen på Skansen och det var inga problem för henne att gå. 
    Hade heller ingen vagn när vi var på Kolmården när yngsta var i samma ålder. Heller inga problem. 

Jag tänker mer till vardags och där beror det på terräng och cykelvana om en 4-åring kan cykla. Det kan vara svårt att bromsa i branta backar t ex om man precis lärt sig cykla. Vissa kanske kan få vakna till lite på morgonen innan de cyklar, om de är morgontrötta...  På Skansen och Kolmården har man förmodligen inte så mycket tider att passa.
  • Mabel

Jag vågar inte sälja vagnen trots att mitt barn är 5,5. Nu cyklar vi glatt överallt, men jag vet inte hur vi gör i vinter när det är snö och cirka 3 km till förskolan. Vägen blir skitläskig i snö och is och branta backar, jag vågar inte cykla själv och än mindre låta ett barn göra det. Att ta bilen så kort sträcka känns onödigt, att gå känns för långt för morgontrött barn och trött barn efter heldag på förskola, även om hon kan kan gå motsvarande sträcka annars. Blir det en snöig vinter kommer jag säkert köra runt med sexåring i vagn alltså. Då får det vara så.

• PurpleHeart
    Duckan skrev 2016-07-01 09:08:56 följande:

Jag har ett fullt friskt barn, men hon var morgontrött (läs: fruktansvärt humör) och jag satte henne hellre i vagnen och kom i tid än att tjorva och tjafsa den korta vägen till förskolan. Då var hon 4 år och säkert hände det när hon var 5 år också.

Klokt tänkt!
  • Harmagedon

Vi bor mitt i ingenstans så nästan överallt vi ska tar vi bilen. Då är det väldigt lätt att säga att barnen slutade med vagn vid 2-3.

Men jag har full förståelse för att man har vagn till en femåring om man går långa sträckor i vardagen. Min femåring är pigg och kry och kan gå hur långt som helst om det passar henne. Men att få henne att gå i ur och skur och passa tider? Skulle inte funka...

Med hennes bror så hade det inte varit några problem. Ungar är olika helt enkelt.

• No Logo

Sonens dagiskompis blev lämnad & hämtad med vagn (& napp) tills hon började 6-års. Jag frågade aldrig varför men antog att det var ren lathet då flickan inte verkade ha några handikapp/sjukdomar etc i övrigt och hade inga problem av att följa med på förskolans utflykter och promenader (på flera kilometer). Annat transportmedel hade verkat lika fånigt då de gick direkt hen, 300 m bort. Hade även en känsla att mamman ville behålla dottern som sin lilla bebis då hon var yngst och syskonen var mycket äldre och självständigare.

• Harmagedon
    No Logo skrev 2016-08-03 23:18:47 följande:

Sonens dagiskompis blev lämnad & hämtad med vagn (& napp) tills hon började 6-års. Jag frågade aldrig varför men antog att det var ren lathet då flickan inte verkade ha några handikapp/sjukdomar etc i övrigt och hade inga problem av att följa med på förskolans utflykter och promenader (på flera kilometer). Annat transportmedel hade verkat lika fånigt då de gick direkt hen, 300 m bort. Hade även en känsla att mamman ville behålla dottern som sin lilla bebis då hon var yngst och syskonen var mycket äldre och självständigare.

Sånna här svepande uttalanden om lathet tycker jag att man ska försöka akta sig för. Man kan inte veta hur mycket någon annan har i sitt liv. Man kanske går igenom något tufft i livet och samtidigt inte orkar ta kampen med ett barn om vagn eller inte just då. Barnet kommer knappast bli lidande för det och familjen har en konflikt mindre som kostar energi. Så det du kallar lathet kanske är en smart energisparande strategi.
  • fjanten
    No Logo skrev 2016-08-03 23:18:47 följande:

Barnet kanske fick världarnas raseriutbrott varenda morgon om det var tal om att gå själv till förskolan? Du vet ju liksom inte vad exakt som låg bakom.
  • No Logo
    Harmagedon skrev 2016-08-04 11:55:31 följande:

Sånna här svepande uttalanden om lathet tycker jag att man ska försöka akta sig för. Man kan inte veta hur mycket någon annan har i sitt liv. Man kanske går igenom något tufft i livet och samtidigt inte orkar ta kampen med ett barn om vagn eller inte just då. Barnet kommer knappast bli lidande för det och familjen har en konflikt mindre som kostar energi. Så det du kallar lathet kanske är en smart energisparande strategi.

[quote=76853874][quote-nick]fjanten skrev 2016-08-04 12:16:41 följande:[/quote-nick]Barnet kanske fick världarnas raseriutbrott varenda morgon om det var tal om att gå själv till förskolan? Du vet ju liksom inte vad exakt som låg bakom.[/

De 4 år som barnet åkte vagn 300 m till/från förskolan borde varit nog för att arbeta sig igenom både eventuella raseriutbrott om morgnarna och personliga problem som gör att man inte orkar ta en konflikt med sitt barn. Ibland är det faktiskt precis så illa som det ser ut. Men skulle man använda FL som statistiskt underlag så skulle 95 % av alla barn troligtvis ha ett dolt handikapp. Men det är klart, i den här typen av trådar skriver ju av förklarliga skäl sällan de som använder vagn korta sträckor av ren bekvämlighet.
  • fjanten
    No Logo skrev 2016-08-04 23:41:19 följande:

[quote=76853874][quote-nick]fjanten skrev 2016-08-04 12:16:41 följande:[/quote-nick]Barnet kanske fick världarnas raseriutbrott varenda morgon om det var tal om att gå själv till förskolan? Du vet ju liksom inte vad exakt som låg bakom.[/

De 4 år som barnet åkte vagn 300 m till/från förskolan borde varit nog för att arbeta sig igenom både eventuella raseriutbrott om morgnarna och personliga problem som gör att man inte orkar ta en konflikt med sitt barn. Ibland är det faktiskt precis så illa som det ser ut. Men skulle man använda FL som statistiskt underlag så skulle 95 % av alla barn troligtvis ha ett dolt handikapp. Men det är klart, i den här typen av trådar skriver ju av förklarliga skäl sällan de som använder vagn korta sträckor av ren bekvämlighet.

Jaha och? Om det var av ren bekvämlighet? Barnet tjorvade som fan varenda morgon, så istället för att orka ta just den fajten så lät mamman barnet åka vagn? Det rör ju sig ändå bara om 300 meter, knappast så att barnets huvudaktivering för dagen.
  • No Logo
    fjanten skrev 2016-08-05 09:29:39 följande:

Jaha och? Om det var av ren bekvämlighet? Barnet tjorvade som fan varenda morgon, så istället för att orka ta just den fajten så lät mamman barnet åka vagn? Det rör ju sig ändå bara om 300 meter, knappast så att barnets huvudaktivering för dagen.

Och om barnet inte tjorvade varje morgon?

Problemen som jag ser det är två: dels är risken stor att ett friskt barn som vid nästan 6 år behandlas som ett småbarn (napp och vagn) även behandlas som mycket yngre även på andra områden vilket förhindrar hennes utveckling. Dels så sågs detta negativt av de andra barnen. Mindre viktigt visserligen men ändå tråkigt för flickan som jag anser inte själv skulle vara den som ansvarade för att bryta vanan.

Det är föräldrars jobb att orka ta konflikter (om någon sådan förekommit, vilket jag inte tror i det här fallet om vagnen - kanske med nappen) och inte bara ta den enklaste vägen ut.
  • Fru Ve

Min 5-åring har gjort illa foten nu så pass att han knappt kan gå. Så det blir att ta fram barnvagnen då vi ska iväg på saker. Är gravid och orkar inte bära honom faktiskt. Men ser inte fram emot om man får kommentarer eller blickar om detta med ett så "stort" barn i vagn. Fotskadan syns inte så tydligt kan jag tillägga.

• Rani

Min 4-åring åkte vagn häromdagen. Hon somnade på bussen hem. Tur att lillasyster hade en vagn vi kunde stoppa ner henne i för att få hem henne från hållplatsen. Hade jag inte haft ett småsyskon och vagn med ståbräda hade jag troligtvis fortfarande tagit med vagnen till 4-åringen ibland. Jist för sådana här situationer.

Svar på tråden Stora barn i vagn