• Anonym (tips tack)

Hur trycker man ner en narcissist..?

Behöver tips på hur man tar sig in under huden på en narcissist. Hur man rubbar dennes självsäkra attityd och världsbild, får denne att känna sig lika nedtryckt och värdelös som hen själv får andra att känna sig?

• Svar på tråden Hur trycker man ner en narcissist..?
  • Anonym (H)
    Anonym (tidiga livsläxor) skrev 2018-03-05 19:56:10 följande:

Bara ignorera dem, det tar bäst.

Gå inte in i deras drama, svara inte på deras inviter, besvara allt från känsloutbrott till skryt till uppenbara lögner med ett "jaså".

Håll med dem i stunden om att jorden är platt och du förmodligen borde flytta till Töreboda och starta en gurkodling, och se sedan hur förvånade de blir när du lever ditt liv som du vill och gör något helt annat.

Min läxa med.

Behandla de som att de är nada. Som att deras känslor eller reaktioner är luft. Gäspa när du passerar ;)
  • Anonym (H)
    KlunsSmurfen skrev 2018-03-05 19:43:56 följande:

Av vilken anledning vill du göra det?

Den enda som skulle få för sig att göra det du skriver är själv väldigt narcissistisk eftersom man måste sjunka till narcissistens nivå.

Finns ju narcissister som gillar att driva sina offer till självmord så tycker med all rätt att man ska försöka överlista och knäcka narcissister om man orkar och kan för andra dar väldigt illa i deras närhet.
  • Anonym (H)
    Anonym (Krikon) skrev 2018-03-05 19:39:54 följande:

Genom att ignorera dem.

Bemöta dem med tystnad.

Aldrig ge sig in i diskussioner med dem, eller vädja efter förståelse.

Du kan aldrig resonera med en narcissist, eller få dem att förstå,  eftersom de har helt egna spelregler och aldrig kan ha fel eller göra något som inte gagnar dem själva. De saknar skuld och skam och samvete. De drivs av egen vinning och behöver andras bekräftelse hela tiden. All respons triggar dem.

Mot en narcissist kan du aldrig vinna, du blir bara galen.

Lägg den energin på nåt bättre istället.

Narcissister ska man ha så lite med att göra som möjligt.

Därför jag flyttade 150 mil

Man vill verkligen inte ha de i närheten speciellt inte om de satt in sig på att de ska jämföra sig med just dig och provoceras av allt du är. Hör fortfarande att den personen som är med en gemensam vän för jag bodde förut undra vad jag gör och stressar över att jag har ett bättre liv bättre partner bättre jobb asså helt besatt. Känner inte ens människan vi umgicks gemensamt med hennes sambo några gånger tills jag upptäckte vilken personlighet hon bestod av. Hon hade verkligen bestämt att det var mig hon skulle knäcka och han hade sagt till mig "sluta prata med henne om saker för allt används som ett vapen sen!!!"

Jag fattade inte vad han menade först men märkte själv.

Jag märkte big time.
  • KlunsSmurfen
    Anonym (H) skrev 2018-03-05 21:40:10 följande:
    Finns ju narcissister som gillar att driva sina offer till självmord så tycker med all rätt att man ska försöka överlista och knäcka narcissister om man orkar och kan för andra dar väldigt illa i deras närhet.
    tja, man kan ju alltid försöka knäcka en redan knäckt person, om man själv är narcissistisk.
  • KlunsSmurfen
    Anonym (H) skrev 2018-03-05 21:40:10 följande:
    en.wikipedia.org/wiki/Malignant_narcissism
  • Anonym (K)

Gammal tråd men ändå.

Det går typ inte.

Men vill man röra om i grytan lite kan man försöka ignorera, visa tydligt hur lite man bryr sig, samt vara betydligt mer lyckad på alla sätt och vis.

Att dölja det som är viktigt och framhålla obetydligheter som viktiga kan jag tänka mig avleder dem lite.

Risken är dock att man trillar dit för eller senare.

Har man barn ihop är enda rådet att man bör ligga lågt, tänka långsiktigt och vara en bättre människa än sitt n-ex.

• Anonym (H)
    KlunsSmurfen skrev 2018-03-05 21:48:03 följande:

tja, man kan ju alltid försöka knäcka en redan knäckt person, om man själv är narcissistisk.

Ja alltså en narcissist är ju redan knäckt de överlever inte utan bekräftelse. De är på botten så de förnekar det genom en fasad att de är divor/ bättre än andra fast de är sämre än andra.
  • Anonym (Peter)

Jag kan säga att den narcissisten jag har i min närhet är expert på att manipulera sin omgivning. Hon vet exakt hur hon ska göra mig förbannad och hon vet exakt vilka knappar hon ska trycka på för att få mig ur balans. Och i.o.m. den kunskapen så gör hon alltid det när någon annan är i närheten just för att sänka förtroendet för mig. Det är jävligt irriterande och sjukt vidrigt beteende, men å andra sidan så har ju jag låtit mig provoceras istället för att ignorera.

Nästa gång hon kör med den här metoden ska jag ignorera henne totalt. Jag hoppas och tror att det kommer funka!

• Anonym (Peter)
    Anonym (H) skrev 2018-03-05 21:53:32 följande:

Ja alltså en narcissist är ju redan knäckt de överlever inte utan bekräftelse. De är på botten så de förnekar det genom en fasad att de är divor/ bättre än andra fast de är sämre än andra.

Precis! Se svagheterna hos dem istället och se dem som de är: sjuka människor! Har du det förhållningssättet så tror jag att du mentalt överlever en narcissist.
  • Anonym (H)
    Anonym (Peter) skrev 2018-03-05 21:58:36 följande:

Precis! Se svagheterna hos dem istället och se dem som de är: sjuka människor! Har du det förhållningssättet så tror jag att du mentalt överlever en narcissist.

Ja det är ju sant. De är som ett förlorat barn.
Svar på tråden Hur trycker man ner en narcissist..?