• Anonym (tips tack)

Hur trycker man ner en narcissist..?

Behöver tips på hur man tar sig in under huden på en narcissist. Hur man rubbar dennes självsäkra attityd och världsbild, får denne att känna sig lika nedtryckt och värdelös som hen själv får andra att känna sig?

• Svar på tråden Hur trycker man ner en narcissist..?
  • Anonym (Byt spår)
    KlunsSmurfen skrev 2018-03-07 01:45:16 följande:

En narcissist agerar på känslor psykopaten inte har så jag tror att man märker skillnaden om det inte handlar om malignant narcissism.

Bakom kulisserna (med bara familjen) pendlar en narcissist mellan covert och overt.

Allvarligt talat, båda dom här personerna är dom mest manipulativa jag vet. Däremot vet jag inte om dom är psykopater för jag har svårt att se dom styckmörda iskallt som typ Peter Madsen. När jag läser om både narcissistisk personlighetsstörning och psykopati passar båda in på bägge dessa människor. Men absolut malignant narcissist. Även machiavellism. Dom är helt enkelt duperande experter som är asbra på att väcka empati och visa känslor så övertygande att tom nära anhöriga går på det även när all fakta talar för att dom ljuger. Sedan grandiosa fast liksom med en mjuk framtoning samtidigt och måna om att verka väldigt omtänksamma och mjuka...
  • Anonym (K)
    Anonym (Byt spår) skrev 2018-03-07 11:57:15 följande:

Aha. Det jag har hört när jag gick i terapi var att narcissister är manipulativa och saknar empati. Psykologen sa dock inte att min pappa och ex var det för han kunde inte sätta diagnos på vad jag berättade i andra hand men han pratade lite om personlighetsstörningen och även om psykopati.

Jag tycker det låter lite som borderline hur du beskriver narcissister (dramaqueen som hela tiden agerar häftigt på sina känslor)

Narcissism och borderline har en del gemensamma drag vad jag vet, och är ofta mer eller mindre samexisterande. Exv att båda är dramatiska, agerar mycket utifrån känslor och kan vara svartvita och göra om saker i sitt huvud. Båda uppstår ofta efter en dysfunktionell uppväxt. Men en natcissists känsloliv är mer förvridet och fast på under en 2-årings nivå, och *bara* utifrån en själv och utifrån lögnen att världen är ond och man måste klara sig själv, äta eller ätas, med alla till buds stående medel. Borderline utan narcissism handlar väl mer om extrema känsloskiftningar i relation till andra, och extrema krav på både sig själv och omvärlden och ett osunt sätt att knyta an. Man kan t ex känna sig hatad av sina anhöriga ena sekunden och älskad nästa, och även känna hat och kärlek omvartannat. Det är min tolkning.
  • Anonym (K)
    Anonym (Byt spår) skrev 2018-03-07 11:57:15 följande:

Aha. Det jag har hört när jag gick i terapi var att narcissister är manipulativa och saknar empati. Psykologen sa dock inte att min pappa och ex var det för han kunde inte sätta diagnos på vad jag berättade i andra hand men han pratade lite om personlighetsstörningen och även om psykopati.

Jag tycker det låter lite som borderline hur du beskriver narcissister (dramaqueen som hela tiden agerar häftigt på sina känslor)

Narcissism och borderline har en del gemensamma drag vad jag vet, och är ofta mer eller mindre samexisterande. Exv att båda är dramatiska, agerar mycket utifrån känslor och kan vara svartvita och göra om saker i sitt huvud. Båda uppstår ofta efter en dysfunktionell uppväxt. Men en natcissists känsloliv är mer förvridet och fast på under en 2-årings nivå, och *bara* utifrån en själv och utifrån lögnen att världen är ond och man måste klara sig själv, äta eller ätas, med alla till buds stående medel. Borderline utan narcissism handlar väl mer om extrema känsloskiftningar i relation till andra, och extrema krav på både sig själv och omvärlden och ett osunt sätt att knyta an. Man kan t ex känna sig hatad av sina anhöriga ena sekunden och älskad nästa, och även känna hat och kärlek omvartannat. Det är min tolkning.
  • Anonym (Byt spår)
    Anonym (K) skrev 2018-03-07 12:09:44 följande:

Det där låter inte alls som min pappa att världen är ond. Han hade en extremt trygg och bortskämd uppväxt och var snarare The Golden Child. I hans ögon är han själv det finaste som finns... All ?kärlek? han visar handlar om att framhäva sig själv. Annars är han inte dramatisk och skiftar i massa känslor på det sättet. Men extremt manipulativ och ljuger hur lätt som helst. Kan vara grym och iskall om han måste, visar väldigt lite intresse för andra, underhåller inga relationer, parasiterar på fruar och har aldrig levt som singel nånsin, flyttade direkt hemifrån och in med en tjej och har alltid börjat en relation innan han avslutat den förra och inte bytt förrän det varit läge för samboskap.

Trycker ner mig och andra barn/partner psykiskt. Fast inte jämt, kan vara stöttande och ?kärleksfull? också fast det känns som det är för att håva in en eller stila inför andra och se god ut.
  • Anonym (Beenthere)
    Anonym (Peter) skrev 2018-03-06 22:14:25 följande:
    Ja, de är verkligen experter på detta. Men för att förstå varför så tror jag att man måste lämna sina moraliska ramar och titta på ett beteende få människor skulle känna var rätt: lev på att andra är sämre än dig.

Normalt är att man helst vill upphöja sig själv genom egna prestationer. Men för en narcissist räcker inte det. Det räcker inte med att du är chef och har högst lön av alla i din bekantskapskrets. Du ska också se till att INGEN kan konkurrera med dig, och det gör du bäst genom att se till att alla som på något sätt konkurrerar med dig blir tillinitetgjorda. Det är väl lite det som menas med att man lever på andras känslor antar jag.

Vad "din" narcissist gör liksom min är att de försöker få reaktioner från oss för att göra så att vi framstår som sämre än dem när vi reagerar mänskligt på provokationer. Genom att trycka på dina ömma punkter så vet han att din upprördhet kommer ses som märklig för andra då de inte vet att det narcissisten gör är att just trycka på den ömma punkten.

Kolla på den här korta videon:

Den videon kan ju vara ett svar till TS också (två år försenat).
    Ja men precis så, när han var "klar" med mig i slutet av förhållandet så var jag den "labila" och oberäkneliga. Långt från min grundpersonlighet. Jag har aldrig varit så nednött psykiskt i hela mitt liv. "Din" narcissist är det en exfru?
  • Anonym (Peter)
    Anonym (Beenthere) skrev 2018-03-07 17:19:15 följande:

Ja men precis så, när han var "klar" med mig i slutet av förhållandet så var jag den "labila" och oberäkneliga. Långt från min grundpersonlighet. Jag har aldrig varit så nednött psykiskt i hela mitt liv. "Din" narcissist är det en exfru?

Ja det är helt sjukt vilka energitjuvar de är.

Nej min narcissist är en kollega. En helt omöjlig människa som är totalt omöjlig att samarbeta med. Hon ljuger, bedrar, tar åt sig äran för andras arbete, skapar drama, slickar röv för cheferna, etc... Många säger säkert att jag borde byta jobb men det här är mitt drömjobb som jag studerat och arbetat mig upp till så jag vägrar verkligen sluta från jobbet tack vare henne.
  • Anonym (Beenthere)
    Anonym (Peter) skrev 2018-03-07 18:03:02 följande:
    Ja det är helt sjukt vilka energitjuvar de är.

Nej min narcissist är en kollega. En helt omöjlig människa som är totalt omöjlig att samarbeta med. Hon ljuger, bedrar, tar åt sig äran för andras arbete, skapar drama, slickar röv för cheferna, etc... Många säger säkert att jag borde byta jobb men det här är mitt drömjobb som jag studerat och arbetat mig upp till så jag vägrar verkligen sluta från jobbet tack vare henne.
    Då måste du hitta ett sätt att hantera detta. Några viktiga regler när man tvingas vara nära en narcissist:

1. Aldrig lämna ut något personligt om dig själv, inte något (det vänds emot dig vid första bästa tillfälle. Allt personligt är "godis" för en narce.

2. Svara artigt, sakligt och vänligt, men aldrig mer än nödvändigt.

3. Om de blir odrägliga, slå på rollen som "säljare versus otrevlig kund", låt dem hålla på, din roll är att vara saklig och professionell och kunden har ju alltid rätt ...
    (gå aldrig någonsin in i en konflikt, konflikten är TILL för att du ska golvas på ett eller annat sätt, hur lång tid det än må ta att få igenom det ...

Ha ett energirikt liv fullt av gott och härligt vid sidan om skiten ...
  • Anonym (Peter)
    Anonym (Beenthere) skrev 2018-03-07 19:02:52 följande:

Då måste du hitta ett sätt att hantera detta. Några viktiga regler när man tvingas vara nära en narcissist:

1. Aldrig lämna ut något personligt om dig själv, inte något (det vänds emot dig vid första bästa tillfälle. Allt personligt är "godis" för en narce.

3. Om de blir odrägliga, slå på rollen som "säljare versus otrevlig kund", låt dem hålla på, din roll är att vara saklig och professionell och kunden har ju alltid rätt ...

(gå aldrig någonsin in i en konflikt, konflikten är TILL för att du ska golvas på ett eller annat sätt, hur lång tid det än må ta att få igenom det ...

Bra tips! Det roliga i sammanhanget är att jag faktiskt arbetat som försäljare i många år och vet exakt hur det är att ha en jobbig kund framför sig så jag ska försöka axla den rollen nästa gång.
  • Anonym (H)
    Anonym (Beenthere) skrev 2018-03-07 19:02:52 följande:

Check, check, check och Check !

Det förklarar varför jag lyckades känna att jag fick tillbaka kontrollen efter ha läst detta och förstått att det var såhär jag gjorde lite omedvetet.
  • Anonym (Beenthere)
    Anonym (Peter) skrev 2018-03-07 19:16:40 följande:
    Bra tips! Det roliga i sammanhanget är att jag faktiskt arbetat som försäljare i många år och vet exakt hur det är att ha en jobbig kund framför sig så jag ska försöka axla den rollen nästa gång.
    Toppen (också säljare...;)
  • Anonym (Frustrerad pappa)

Hej, är det nån som har separerat från en narcissist och har barn ihop? Jag misstänker att min ex fru är narcissist. Hon har alltid vetat vilka knappar hon skall trycka på. Skiljde mig för 5 år sen men har först det senaste året lyckats hitta ett sätt att inte låta mig påverkas.

Vi bor tyvärr en bit ifrån varann (västkusten; hon utanför stan på landsbygden och jag i stan, ca 2 tim distans med bil i rusning) och barnen har skolan där hon bor så VV är tyvärr en omöjlighet, jag har kämpat förgäves i 4 år för att få till en annan lösning men var tvungen att släppa det för att inte gå under helt. 

Men nu har hon börjat använda barnen och distansen mellan var vi bosatt oss som ett nytt sätt att komma åt knapparna.

Har någon nåt tips för hur man kan hantera detta?

• Anonym (Beenthere)
    Anonym (Frustrerad pappa) skrev 2019-09-03 15:14:40 följande:

Hej, är det nån som har separerat från en narcissist och har barn ihop? Jag misstänker att min ex fru är narcissist. Hon har alltid vetat vilka knappar hon skall trycka på. Skiljde mig för 5 år sen men har först det senaste året lyckats hitta ett sätt att inte låta mig påverkas.

Vi bor tyvärr en bit ifrån varann (västkusten; hon utanför stan på landsbygden och jag i stan, ca 2 tim distans med bil i rusning) och barnen har skolan där hon bor så VV är tyvärr en omöjlighet, jag har kämpat förgäves i 4 år för att få till en annan lösning men var tvungen att släppa det för att inte gå under helt. 

Men nu har hon börjat använda barnen och distansen mellan var vi bosatt oss som ett nytt sätt att komma åt knapparna.

Har någon nåt tips för hur man kan hantera detta?

Jag har gjort det och kommit en bit på väg (skilde mig 2013 och har två barn). Tyvärr så är min erfarenhet att hela tiden arbeta med att ha så minimalt att göra med honom som möjligt, och även om jag lyckats relativt bra nu så kan det ändå komma en rejäl "backstabber" när jag minst anar det. Då handlar det ofta om att han mår dåligt och ska "sätta dit någon", jag ligger då nära till hands för t ex en beskyllning el liknande. Det är lika jobbigt varje gång. Min livlinor har varit kunskap (jag läser på hela tiden för att inte glömma bort vad jag har att göra med), att leva som han inte fanns på alla plan, ekonomiskt etc och att ha en vän som varit med om samma sak. Det är en man som jag träffade av en händelse och vi har varandra som "ventil" och träffas bara i detta syfte, att det är skönt att prata med någon som man inte behöver förklara alla konstiga beteenden hos exet för. Man bara förstår varann och det är en styrka i sig. Jag skulle råda dig till att försöka betrakta henne som ett barn som inte kan bättre och att försöka ha så lite kontakt det bara går. Att försöka se dem som jämlikar och resonera med dem leder ingen vart bara till att du töms på energi. 
Svar på tråden Hur trycker man ner en narcissist..?