• Tezzie83

järnbrist?

Hej,
    Jag väntar mitt andra barn och kommer knappt ihåg hur jag mådde med mitt första.
    Jag är sjuuuuukt trött, orkar max vara uppe i 10min sen måste jag sätta/lägga mig.
    Är i v.9 imorgon och ska på inskrivning 4/8, är det då man kollar Järnvärdet eller gör man det först i mitten av graviditeten?
    Tacksam för svar

• Svar på tråden järnbrist?
  • augustibebis2016

Man är ofta sjukt trött i början. Jag somnade nästan där jag satt...

Det är väl olika när man kollar HB, du kan ju alltid gå till vårdcentralen :)

• Tezzie83
    augustibebis2016 skrev 2016-07-23 22:52:49 följande:

Man är ofta sjukt trött i början. Jag somnade nästan där jag satt...

Det är väl olika när man kollar HB, du kan ju alltid gå till vårdcentralen :)

Tänkte att jag skulle göra det om jag inte orkar vänta till inskrivningen. Jobbigt att inte orka göra nånting när man har en på 3år :/
  • Annelie 76

Trötthet i början är normalt. Men om du tror att det kan vara järnbrist så köp Niferex eller Duroferon på Apoteket och ta i en vecka. Om tröttheten beror på brist borde du märka bättring ganska fort.

• augustibebis2016
    Tezzie83 skrev 2016-07-23 23:31:48 följande:
    Tänkte att jag skulle göra det om jag inte orkar vänta till inskrivningen. Jobbigt att inte orka göra nånting när man har en på 3år :/
    Japp, har en tvååring hemma så jag kan relatera.
  • augustibebis2016
    augustibebis2016 skrev 2016-07-24 16:54:32 följande:
    Japp, har en tvååring hemma så jag kan relatera.
    PS - om du hör som ovan föreslår och köper tabletter på eget bevåg, tänk på att inte ta dem inom ett dygn innan du ska testa sen. Annars får du missvisande resultat.
  • Elisa77

Hej, jag hade 103 i hb och 6 i s-ferritin (järndepå) redan i v.8 min bm kollade vid inskrivningen. Fick börja med niferex varje dag samt laga mat i järngrytor/pannor och tänka mer på vad jag äter i övrigt. Fick upp det till 112 efter 3 månader, tröttheten försvann runt v.15. Nu har tillskotten pajjat ur min mage totalt och kan bara ta lite då och då. Ska kolla värderna vid nästa besök och jag önskar få en järninjektion inför förlossning och tiden därefter. Har också två barn och jobb att orka med förutom att vara gravid. :)  

• Tezzie83
    Elisa77 skrev 2016-07-25 09:40:17 följande:

Hej, jag hade 103 i hb och 6 i s-ferritin (järndepå) redan i v.8 min bm kollade vid inskrivningen. Fick börja med niferex varje dag samt laga mat i järngrytor/pannor och tänka mer på vad jag äter i övrigt. Fick upp det till 112 efter 3 månader, tröttheten försvann runt v.15. Nu har tillskotten pajjat ur min mage totalt och kan bara ta lite då och då. Ska kolla värderna vid nästa besök och jag önskar få en järninjektion inför förlossning och tiden därefter. Har också två barn och jobb att orka med förutom att vara gravid. :)  

Fy bubblan!
    Jag började äta c-vitamin igår och det har hjälpt lite. Har orkat vara uppe mer idag.
    Får se vad värderna visa vid inskrivningen.
    Tack för svar ????
  • Nyfikna72

Att tillaga mat i gjutjärnspannor lär inte ens ge påvisbara resultat så det kan man nog skippa helt. Bättre att äta järnrik föda istället, blodpudding, spenat tex.

• Elisa77

Jo[quote=76827081][quote-nick]Nyfikna72 skrev 2016-07-25 17:38:28 följande:[/quote-nick]Att tillaga mat i gjutjärnspannor lär inte ens ge påvisbara resultat så det

[quote=76827081][quote-nick]Nyfikna72 skrev 2016-07-25 17:38:28 följande:[/quote-nick]Att tillaga mat i gjutjärnspannor lär inte ens ge påvisbara resultat så det kan man nog skippa helt. Bättre att äta järnrik föda istället, blodpudding, spenat tex.[/

fyra ggr mer järn i mat som tillagas i järngryta resp vanlig gryta, källa är min läkare men det finns säkert forskning att googla fram. Hade gärna ätit kött och blod men behöver trixa lite eftersom jag är vegetarian.

• Nyfikna72

Fyra ggr mer betyder ju ingenting, det kan ju ändå vara miljarddels promille det handlar om. Skulle det överföras mycket järn skulle ju grytorna och pannorna försvinna med tiden och de gör de ju inte. Tror inte det är nåt att satsa på iallafalll och tro att man får tillskott av det.

• jewel
    Elisa77 skrev 2016-07-25 09:40:17 följande:

Vilken vecka är du i nu? Jag är i v 29 o har ätit järntabletter (Duroferon) sen v 18 men mina järndepåer har gått ner rejält ändå tyvärr. Jag ska ta nytt prov på måndag, men i v 26 låg det på 58 (har gått från 180 i v 8). Misstänker att det är betydligt lägre nu. Mitt Hb låg på 115 senast så järntabletterna höjer Hb iaf.

För ett år sen fick jag järninjektion pga lågt ferritin o restless legs o det hjälpte superbra! Hade gärna velat få det igen innan förlossningen men jag tror att det är svårt att få nån läkare att godkänna det. Det tog ett halvår för mig senast att få det godkänt, var på 4 st vårdcentraler, o nu när jag dessutom är gravid känns det ännu svårare tyvärr...
Svar på tråden järnbrist?