• Olidligaväntan

IVF med start i september 2016

Hej, hoppar in här .

Vi har 4st misslyckade inseminationer bakom oss.

Nu har vi påbörjat vår första ivf-behandling.

På torsdag är det första "äggkollen" och på fredag antar jag att vi får veta när äggplocket ska ske nästa vecka. Vi kör korta protokollet. Blir dock lite förundrad då jag bara har orgalutran som räcker till söndag och då vet jag inte nu när plocket kommer ske och det tar nån dag för apoteket att få hem det. Så det måste bli ett samtal till kliniken imorgon.

• Olidligaväntan
    Sjöblomman skrev 2016-08-22 20:20:20 följande:

Hej!

Om du har första kollen på torsdag, så får du troligen reda på redan då om du ska på en koll till och behöver spruta längre än till söndag. Så då hinner du till Apoteket och få fler sprutor.

Det är inte alls ovanligt med flera kontroller.

Lycka till nu!

Tack :)

Kruxet är att jag gör kontrollen på "hemma sjukhuset" och kliniken har stängt torsdag så jag kommer få vidare besked på fredag antar jag. Då det är kliniken som styr. Men jag ska ringa och prata med dom imorgon så jag inte står där med skägget i brevlådan :)
  • Olidligaväntan

Idag var jag och kollade äggblåsorna på hemmaplan. Blev besviken, fick träffa en läkare som typ inte kunde nånting om ivf. Hon hade heller aldrig sett pappret som jag hade med mig som hon skulle fylla i och faxa till kliniken. Hon visste inte hur hon skulle fylla i den och sa att hon måsta få hjälp av andra att göra det senare,( ja, ja nybörjare men det kändes inte så seriöst.) Och hon kunde inte svara på några frågor förutom hur många blåsor det var ungefär. Blir irriterad att mottagning inte bokade in mig med en läkare som vet nått (som det för övrigt lät som när jag bokade). Ja ja lång väntan på att kliniken ringer imorgon och vi får veta fortsättningen. Tycker det är jobbigt att inte veta. (sorry för långt inlägg :P )

• Olidligaväntan

Första äggplocket avklarat och det gick bättre än förväntat. Känns som att jag oroat mig och varit nervös lite mer än nödvändigt. Skönt att ha det gjort för den här gången. Blev dock besviken på resultatet , 3st som jag inte vet hur det går för.

• Olidligaväntan
    Tiiffany skrev 2016-08-30 13:57:47 följande:

3st är bättre än inga! Hoppas alla 3 befruktas :)

Gjorde det ont? Var det något alls som kändes? 

Det kändes lite grann i början av själva plocket. Men jag tror det beror på att bedövningen inte hade hunnit tagit helt innan han började, för sen kände jag inget. Det gick bra och snabbt.

Jo 3 ägg är ju alltid nått, men hade trott att det skulle bli fler så jag blir så stressad över detta nu.
  • Olidligaväntan
    Regnbågsdröm skrev 2016-08-30 14:54:00 följande:

Jag förstår stressen. Men försök att hålla ihop. Har du tur är alla tre äggen mogna och kanske blir också alla tre befruktade? Då ligger du helt plötsligt bra till! Och som många säger, det behövs bara ett ägg!

Jag har själv fått ut olika antal varje gång. Mellan 4 och 8. Men VARJE gång har det varit fyra som varit mogna. Så det har liksom kvittat om jag fått ut 8 eller 4 ägg. Har haft samma antal ändå i slutändan. Och alltid 3 befruktade. Så man ska inte stirra sig blind på antal. I början är det lätt att man gör det. Jag som har gjort detta tre gånger innan vet lite mer hur det funkar. Tredje försöket när vi fick ut 8 så visste jag från början att alla omöjligt kunde vara mogna. Nu tänker jag att allt över 4 mogna är en enorm bonus för mig!

Kram! Håller tummarna för er!

Tack!

Ja jag hoppas verkligen att alla 3 blir befruktade.
  • Olidligaväntan
    Tatami skrev 2016-09-01 10:03:27 följande:

Nu ska jag sprida lite glädje och hopp i tråden. Jag plussade idag, ca 1-2 dagar innan bim! Så otroligt glad, vet inte om jag fattat det än riktigt :D

Jag gjorde ivf, korta protokollet, har måttligt förhöjt prolaktinvärde, läkarna avbröt mitt första försök därför, jag fick då en cysta/follikel som låg kvar i flera cykler men till slut fick jag börja igen när den var borta. På andra ultraljudet såg de 5 äggblåsor och 3 små. På äggplocket togs det ut 6 ägg. 3 befruktades men bara ett ville dela sig som det skulle. Det fick jag tillbaka. Jag är 41 år och hade massa odds emot mig, men det gick ändå. Det är verkligen så att det bara behövs ett bra ägg :)

Nu börjar nästa period av väntan, risken för missfall är ju tyvärr väldigt hög, speciellt såhär i början. Men nu ska jag vara glad ett tag!

Härligt, grattis! :)
  • Olidligaväntan

Här kommer negativa jag och förpestar.

Var på återföring idag. Precis innan fick vi veta hur det gått med mina 3 ägg. Han bara alla 3 blev befruktade...jag sa nämen vad bra. Han bara; fast bara en är en verklig 10 poängare "jättefin" dom andra är inte så bra men eftersom vi är så snäll så ska vi fortsätta odla dom. Jaha? Vad lovande or not! Tror inte det kommer bli nått med dom. Och bara för att jag är sur och stressad över detta så kanske ägget jag fick är en 10 poängare i jämnförelse med dom andra skitäggen. Jag tänker mycket på vad nästa steg ska bli efter det här. Och jag har svårt att se att det helt plötsligt skulle gå vägen för oss men vem vet, just nu är jag bara så negativ.

• Olidligaväntan

Idag ringde min man till kliniken, för att höra om de två äggen som skulle odlas vidare hamnade i frysen...men så klart inte. Var inställd på det men blir så himla ledsen ändå. Suck, suck, suck!

Det ev ägget i mig är det långt till testdag på, kommer säkert testa några dagar tidigare visserligen. Men just nu vill jag bara gräva ner mig.

Svar på tråden IVF med start i september 2016