• A S E

Ivf:are Västmanland hösten 2016

Tänkte samla ihop oss västmanlänningar som ska göra ivf under hösten så kanske vi kan följas åt o peppa varandra? :)

Jag bor i Köping och är 32 år.

Gör mina försök via landstinget, Västerås lasarett.

Ska börja med sprutor imorrn (tror jag?).

Har gjort 3 försök tidigare privat, men inga barn.

• Svar på tråden Ivf:are Västmanland hösten 2016
  • A S E

Men vad är det ni kommer få göra då? Ska din sambo lämna prov och du spola äggledarna, eller måste ni prova Pergo o sånt oxå?

• Marrelita85
    A S E skrev 2016-11-01 22:37:21 följande:

Men vad är det ni kommer få göra då? Ska din sambo lämna prov och du spola äggledarna, eller måste ni prova Pergo o sånt oxå?

Ja precis de grejjerna förutom att man slutat med att ge pergo till dem som har fungerande ÄL. Så När man har gjort dessa saker och allt är normalt så får vi ingen hjälp på ett år utan måste fortsätta försöka själva. =( 
  • A S E

Jag håller tummarna för att dom kanske ändrar sej nu när ni ska dit!

Jag ska dit nu på fm på vul. Vart så jäkla överstimulerad efter äggplock så det vart ingen återföring, så nu hoppas jag äggstockarna blivit mindre så vi kan få tillbaka vårt lilla embryo som ligger i frysen :)

• Marrelita85
    A S E skrev 2016-11-02 07:41:26 följande:

Jag håller tummarna för att dom kanske ändrar sej nu när ni ska dit!

Jag ska dit nu på fm på vul. Vart så jäkla överstimulerad efter äggplock så det vart ingen återföring, så nu hoppas jag äggstockarna blivit mindre så vi kan få tillbaka vårt lilla embryo som ligger i frysen :)

Åh vad spännande, hur gick det?
  • A S E

Ska invänta ägglossning sen ska jag förhoppningsvis få åka till Uppsala för återföring :) Hoppas den lille klarar upp bara!

• HJL

Hej!

Jag är en 25-årig Västeråsare som fick hjälp för 1 år sedan. Har PCO och vi är inne på IVF 1 (3). Har tidigare tagit sprutor i maj samt i september. I maj fick vi avbryta pga. För hög dos Puergon och för många äggblåsor. I september kom vi till Uppsala. Hade fortfarande många äggblåsor men svarade ej på ägglossningasprutan vilket innebar att INTE ETT ÄGG fanns att plocka vid punktering. Fick ta en annan spruta och hade äggplock tre dagar efter igen, då fick vi 4 ägg. Alla fyra befruktades men inget valde att utvecklas. Frustration och besvikelse! Nu har jag alltså gjort mitt tredje äp idag. Stimulerad med Puergon i nästan tre veckor... Idag fick vi 22 ägg. Är dock uppgiven då vi inte får något ET pga för hög risk för överstimulering. När jag läser om andra så kan man ju få tillbaka trots att man har så många äggblåsor! Så mkt känslor, ilska, frustration, besvikelse, uppgivelse.... suck. Vi tar ett steg framåt och två tillbaka var eviga gång!

• TheKitten
    HJL skrev 2016-11-18 20:00:53 följande:

Hej!

Jag är en 25-årig Västeråsare som fick hjälp för 1 år sedan. Har PCO och vi är inne på IVF 1 (3). Har tidigare tagit sprutor i maj samt i september. I maj fick vi avbryta pga. För hög dos Puergon och för många äggblåsor. I september kom vi till Uppsala. Hade fortfarande många äggblåsor men svarade ej på ägglossningasprutan vilket innebar att INTE ETT ÄGG fanns att plocka vid punktering. Fick ta en annan spruta och hade äggplock tre dagar efter igen, då fick vi 4 ägg. Alla fyra befruktades men inget valde att utvecklas. Frustration och besvikelse! Nu har jag alltså gjort mitt tredje äp idag. Stimulerad med Puergon i nästan tre veckor... Idag fick vi 22 ägg. Är dock uppgiven då vi inte får något ET pga för hög risk för överstimulering. När jag läser om andra så kan man ju få tillbaka trots att man har så många äggblåsor! Så mkt känslor, ilska, frustration, besvikelse, uppgivelse.... suck. Vi tar ett steg framåt och två tillbaka var eviga gång!

Var glad att dom avvaktar om dom tror att du kommer bli överstimulerad.
    Dom sa ingenting till mig om överstimulering men när ägget fäste sa det PANG!
    Överstimulering gick upp 4kg på 2 dygn och blev inlagd med dropp. Magen var spänd som en ballong. var hemma ca 1,5 veckor efter att jag var inlagd och fick åka till akuten pga akut smärta på höger sida! Då hade höger äggstock vridit sig och det är större risk att den gör det när man har massa vätska i buken.
    Så jag fick opereras och dom pumpade mig full med morfin.
    Så det är inget att leka med. läkarna har bäst koll. som tur så förlorade jag inte äggstocken men sånt kan hända och blir ju risker för graviditeten när kroppen utsätts för stress så.

du får bara försöka se de positiva att dom fick ut så många ägg och hålla tummarna :)

• A S E
    HJL skrev 2016-11-18 20:00:53 följande:

Hej!

Men fy, det låter inte roligt alls! Jag förstår hur du känner, när man inte får göra ET. Så var det för mej nu sist oxå. Kändes tomt på nå sätt att åka hem o inte få nåt tillbaka.. Men nu, 1.5 månader senare har jag fått tillbaka min lilla blastocyst! Fick göra FET igår (äntligen) så nu hoppas vi den lille stannar kvar!

Håller tummarna för att du får många fina till frysen som snart kan sättas tillbaka!
  • IVF Väntan

Hej,

Jag och min man är från Västerås och väntar på att få en remiss skickad för att få göra IVF. Blir galen av all väntan :(

En fråga till er som påbörjat behandlingen- på vilken klinik i Uppsala är det man går om utredningen gjorts på kvinnokliniken i Västerås? Om det är någon som gjort sin utredning där det vill säga.

• TheKitten
    IVF Väntan skrev 2016-12-13 21:46:49 följande:

Hej,

Jag och min man är från Västerås och väntar på att få en remiss skickad för att få göra IVF. Blir galen av all väntan :(

En fråga till er som påbörjat behandlingen- på vilken klinik i Uppsala är det man går om utredningen gjorts på kvinnokliniken i Västerås? Om det är någon som gjort sin utredning där det vill säga.

Man får åka till Reproduktionscenter på Akademiska.

• Touma

Hej Alla fina kämpare Glad där som gått igenom IVF Västmanland..
    Jag vet att det är 5 år sedan ni skrev här men skulle vara kul och höra hur det har gått för er sen 2016.

Jag ska på läkarträff 16/6 och hoppas på att jag får börja med IVF då jag har PCOS, har utebliven mens samt ingen ÄL alls.

• Grodanboll11

Hoppas det går bra för dig på mötet. Ska dit i höst. Valt att gå privat så länge då jag tycker deras väntetider är katastrof.

Svar på tråden Ivf:are Västmanland hösten 2016