• smurfen 11

ivf / äd 2016/ 2017?

Är i startgroparna för ivf, är nästan 42 år. Försökt naturligt i ca ett och ett halvt år. Inga barn innan. Sambon och jag träffades när vi var 40. Har haft högt prolaktin, pga stress förmodligen, men nu tror jag det är ok., så det plus åldern har såklart spelat roll om det blivit nåt eller ej..Gjort utredning på det mesta utom mina äggledare ( lite konstigt)..Sambons spermier är ok. Får se om ivf funkar annars blir det ev äd...
    Nån över 40 som ska börja ivf? Eller äd inom kort?
    Eller är under behandling?

• Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?
  • UndrandeSökare

Smurfen-Ang HF och ÄD. Vid HF blir man ju "allergisk" mot fostret, och vet inte såkert, men misstänker att det kan vara större risk att bli allergisk mot något som inte det minsta är kroppseget. Vid naturlig graviditet är ju åtminstone ägget kroppseget (även om såna kvinnor också kan få HF).

Men det finns många olika riskfaktorer till HF, tex tvillingar, att det är första barnet etc och vissa kvinnor som gör ÄD uppfyller ju flera av de kriterierna och då blir det ju sammanlagt större risk för HF också. Om du kollar på 1177.se så kan man läsa mer om HF och riskfaktorer där om du vill veta mer.

• smurfen 11
    Maran73 skrev 2017-08-11 11:16:58 följande:
    <3 Usch Smurfen... <3 Det måste ju bearbetas för det är ju en sorts kris, jag tar den till större del nu och du tar den mer innan kanske! Ja, det tänker jag mycket på, att kanske i ngn trotsperiod få höra att "du är inte ens min mamma!" eller ngt sådant. Fast lite större barn kan å andra sidan (oavsiktligt i ilska liksom) såra en på många sätt, så det kanske inte blir mer dramatiskt än ytterligare ett utbrott. Eller så är barnet ganska ointresserat av det hela, alla varianter tycks förekomma! Om man tidigt berättar så tycks det dock inte vara en så jättestor grej för dem vad jag har läst. Men, jag har ju en genetisk (biologisk mamma tycker jag att jag blir nu också, biologi = liv, utan oss inget liv!) son och kan jämföra, känslorna av koppling till fostret därinne är hittills mkt lika! Kanske ngn liten tröst? Sonen var f ö inte alls lik mig som bebis och mindre barn... Han såg öht inte aaaaalls ut som jag hade föreställt mig när han låg i magen. Det blir som sagt sällan som man tänkt sig med barn, men bra på sitt sätt blir det alltid!
    Jo herregud, detta behöver jag ju bearbeta lika mycket som när jag skulle göra ivf har jag förstått. Men just idag känns det bättre. Men lätt är det inte...
    Vi kommer också i så fall. , om vi lyckas, berätta tidigt, när de kan möjligen fatta grejen.

Har tom hämtat ut sista batchen av synarela och lutinus som jag hade kvar på receptet, så nu måste det ju användas :)
  • smurfen 11
    UndrandeSökare skrev 2017-08-11 15:37:59 följande:

Smurfen -Tråkigt att du känner dig deppig. Det är nog så för alla inför donation, att man fylls med tvivel. Men alla som skrivit i de trådar jag läst efter de fått sina donationsbarn. De har sagt att de inte ångrar sig, att de är glada att de tog chansen för annars hade de inte fått barn alls. Men sätt dig ner med sambon och prata igenom hur ni båda känner det, kan ni tänka er att leva utan barn eller vill ni försöka med donation. Är han redo för donation? Vad vill han innerst inne och vad vill du. Tror det är viktigt att ni pratar ihop er, ni är ju två om detta. Om du fick prata med någon som redan fått donationsbarn, skulle det göra detta lättare?

Hoppas du får en bra helg.

Jo, det är mycket annat på gång nu också som gör att jag blir extra känslig för allt, företagsförsäljning, målning av hus, börja studera, plus äd då:)

Jo men så är det ju, tror absolut inte man kommer ångra barnet, men det är väl som med mycket annat, innan man ens startat målar man upp massa bilder.

Hade jag sprungit på nån med ädbarn hade det varit bra, vet Ava Peter har såna seminarium här, där man kan träffa familjer.
    UndrandeSökare skrev 2017-08-11 15:57:17 följande:

Smurfen-Ang HF och ÄD. Vid HF blir man ju "allergisk" mot fostret, och vet inte såkert, men misstänker att det kan vara större risk att bli allergisk mot något som inte det minsta är kroppseget. Vid naturlig graviditet är ju åtminstone ägget kroppseget (även om såna kvinnor också kan få HF).

Men det finns många olika riskfaktorer till HF, tex tvillingar, att det är första barnet etc och vissa kvinnor som gör ÄD uppfyller ju flera av de kriterierna och då blir det ju sammanlagt större risk för HF också. Om du kollar på 1177.se så kan man läsa mer om HF och riskfaktorer där om du vill veta mer.

Så kan det vara, att man blir alergisk ja.

Jag vet att jag uppfyller nåt kriterie där, åldern såklart, och första barnet.

• smurfen 11

Var tog ni era tester inför äd? HIV hepatit mm.

Svårt hitta nån här i Göteborg:( som inte tar en miljard för det.

• Maran73
    smurfen 11 skrev 2017-08-14 16:02:34 följande:

Vi tog dem i Riga inför våra första försök m egna ägg, som tur var hade de inte hunnit bli för gamla när vi gjorde ÄD. Annars hade nog min vanliga gyn kunnat beställa dessa. Gäller som sagt att hitta en bra sådan... Har man inte den turen så är det nog tyvärr bara att hosta upp pengarna, fy och usch. Hur mkt kostar det då?
  • Maran73
    smurfen 11 skrev 2017-08-14 16:02:34 följande:

Smurfen (och alla andra också för den delen), ett tips om du vill/vågar hänga lite mer öppet med många som gjort både ägg- och embryodonation är gruppen "Föräldrar genom embryo- och äggdonation" på Facebook. Gick just med, och där kan man se bilder på barnen/familjen, läsa berättelser om hur barnen reagerat på att få höra om sin "tillblivelse" och mkt mkt annat. Mest mammor (liksom här) eller blivande mammor, alla i olika faser i processen även de som är i planeringsstadiet som du/ni. Mina farhågor har redan minskat betydligt kan jag säga!
  • Sjuttiosjuan
    Maran73 skrev 2017-08-14 20:15:41 följande:

Smurfen (och alla andra också för den delen), ett tips om du vill/vågar hänga lite mer öppet med många som gjort både ägg- och embryodonation är gruppen "Föräldrar genom embryo- och äggdonation" på Facebook. Gick just med, och där kan man se bilder på barnen/familjen, läsa berättelser om hur barnen reagerat på att få höra om sin "tillblivelse" och mkt mkt annat. Mest mammor (liksom här) eller blivande mammor, alla i olika faser i processen även de som är i planeringsstadiet som du/ni. Mina farhågor har redan minskat betydligt kan jag säga!

Låter ju kul!!

Men det blir inte offentligt för alla andra man känner?
  • Maran73
    Sjuttiosjuan skrev 2017-08-14 21:20:29 följande:

Låter ju kul!!

Men det blir inte offentligt för alla andra man känner?

Hmmm inte expert på fb men det är en sluten grupp som man alltså aktivt måste söka upp, och om ngn hittar den och går in där (varför man nu skulle göra det om det inte är aktuellt för en själv) så kan de se vilka som är medlemmar. Jag har gjort inlägg i gruppen nu och de syns inte på min sida/profil. Så skulle säga nej, bara om de du känner söker på "äggdonation" el liknande på fb och liksom råkar snubbla in i gruppen.
  • smurfen 11
    Maran73 skrev 2017-08-14 16:51:25 följande:
    Vi tog dem i Riga inför våra första försök m egna ägg, som tur var hade de inte hunnit bli för gamla när vi gjorde ÄD. Annars hade nog min vanliga gyn kunnat beställa dessa. Gäller som sagt att hitta en bra sådan... Har man inte den turen så är det nog tyvärr bara att hosta upp pengarna, fy och usch. Hur mkt kostar det då?
    Ja just det så var det för dig ja. Jag mejlade min vanliga gyn, men de är rätt snorkiga där, och fick bara " vi är tyvärr helt fullbokade, prova bla bla" Ska mejla tillbaka och skriva hallå, jag är faktiskt patient hos er, dålig stil...

Tror det går på ca 2000, inte kollat iofs, beror nog på hur många prover som ska tas. Ska mejla en klinik idag.
    Maran73 skrev 2017-08-14 20:15:41 följande:
    Jaha där ser man...kanske skulle gå med i fb ändå:)

Visste ni att de har donatorer i Danmark också? Just mejlat en klinik där, väntetiden är ju något längre förstås men de var snabba med svaret och trevliga. Donatorerna kommer från Sverige och Danmark.

Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?