• smurfen 11

ivf / äd 2016/ 2017?

Är i startgroparna för ivf, är nästan 42 år. Försökt naturligt i ca ett och ett halvt år. Inga barn innan. Sambon och jag träffades när vi var 40. Har haft högt prolaktin, pga stress förmodligen, men nu tror jag det är ok., så det plus åldern har såklart spelat roll om det blivit nåt eller ej..Gjort utredning på det mesta utom mina äggledare ( lite konstigt)..Sambons spermier är ok. Får se om ivf funkar annars blir det ev äd...
    Nån över 40 som ska börja ivf? Eller äd inom kort?
    Eller är under behandling?

• Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?
  • Jessy01

En sak till Smurfen

Vill absolut inte lägga mig i men du kanske ska byta dr.

Tänkt på det där m Menopurdosen. Max är ju 425 IE, det är väl klart som sjutton

att d har betydelse! Sen vet jag ju inte om du har värden då

kanske det inte är bra men.....var bara tvungen att lägga mig i

Sen....får man inte så många ägg sv menopur som puregon MEN om jag förstått det rätt

av bättre kvalite och det behövs ju egentligen bara ett bra!

Kram!

• Maran73

Hej alla!

Ja det är spännande, snart ska sprutan in.

Tidigt UL ja, han vill väl kolla hur många som är på G, sist såg han dem redan på sprutdag fyra.

Kommer inte ihåg om jag KÄNDE så mkt från äggstockarna, det mer syntes att de svullnade upp, som två bullar vid ljumskarna. och kändes om man strök över området. Men jo, det kändes nog lite men inte så uttalat. Och då hade jag sprutat ca en vecka tror jag, eller lite mer.

Också hört det där med att Menopur ska ge bättre ägg. Ingen aning. Lite gett upp att spåna om sådant, alla kliniker verkar ha olika åsikter om hur det ska gå till och vad som är bäst för äldre kvinnor! Min verkar mkt inställda på kvantitet, ju fler desto fler chanser att hitta ett bra. Jaja.

• Superfurry

Hej Alla! 

Jag har varit iväg över helgen sen fredag och inte tittat in till vår lilla tråd förrän nu :) 

Smurfen: ja alltså det kan ju ändras! Hoppas verkligen att fler har dykt upp till nästa UL! när var den förresten? hoppas också att du får svar snart från kliniken! Det är ju jätteviktigt som du skrev...!

Apropå känningar så började jag känna dragningar och svullnad på dag 6-7, jag hade ju en lite blåsor som sedan var tomma så det hjälpte ju inte att ha 12 blåsor ändå för mig :( kom ändå ut 3 ägg bara.. jag har undrat varför de var tomma egentligen... Har faktisk inte googlat det och inte frågat CFC är rädd att de bara skyller på åldern när nåt går fel precis som alla andra gör (gyn, läkare, barnmorskor etc man möt på under de åren man har försökt att få barn) Undrar vad de säger till 28 åringar om stöter på samma problem?

Jessy: jag hade också tänkt att ta mina hormonvärden igen men valde att vänta en månad eftersom jag var rädd att det gav fel resultat pga att jag precis avslutat min behandling... Jag har inget koll alls på prolaktin, som jag har skrivit tidigare i tråden hade jag inte en aning om vad det var förrän smurfen nämnde att hon hade höga värden...

Maran: oj sprutstart idag då!! break a leg som man säger på engelska ;) hoppas allt går smooth till. Vad skulle du ta, Puregon? minns ej sorry

Ego: jag letade upp mina värden från sist jag tog dem och det var maj 2015 och då hade jag 4,2 FSH och 13 pmol på AMH. Det sista vet jag inte hur mycket det är i den andra måttenheten men tror att det ska vara 1,6-ish... Undrar hur mycket det kommer att vara nu, det är ändå snart två år :O Vi har startat våra hemmaförsök nu idag, dag 9 på cykeln. Ska försöka pricka in varje dag tills ägglossning hoppas att sambon orkar höhöhö ;)

Ha det fint alla!!

• Maran73
    Superfurry skrev 2017-01-29 16:03:09 följande:

Hej Alla! 

Jag har varit iväg över helgen sen fredag och inte tittat in till vår lilla tråd förrän nu :) 

Smurfen: ja alltså det kan ju ändras! Hoppas verkligen att fler har dykt upp till nästa UL! när var den förresten? hoppas också att du får svar snart från kliniken! Det är ju jätteviktigt som du skrev...!

Apropå känningar så började jag känna dragningar och svullnad på dag 6-7, jag hade ju en lite blåsor som sedan var tomma så det hjälpte ju inte att ha 12 blåsor ändå för mig :( kom ändå ut 3 ägg bara.. jag har undrat varför de var tomma egentligen... Har faktisk inte googlat det och inte frågat CFC är rädd att de bara skyller på åldern när nåt går fel precis som alla andra gör (gyn, läkare, barnmorskor etc man möt på under de åren man har försökt att få barn) Undrar vad de säger till 28 åringar om stöter på samma problem?

Jessy: jag hade också tänkt att ta mina hormonvärden igen men valde att vänta en månad eftersom jag var rädd att det gav fel resultat pga att jag precis avslutat min behandling... Jag har inget koll alls på prolaktin, som jag har skrivit tidigare i tråden hade jag inte en aning om vad det var förrän smurfen nämnde att hon hade höga värden...

Maran: oj sprutstart idag då!! break a leg som man säger på engelska ;) hoppas allt går smooth till. Vad skulle du ta, Puregon? minns ej sorry

Ego: jag letade upp mina värden från sist jag tog dem och det var maj 2015 och då hade jag 4,2 FSH och 13 pmol på AMH. Det sista vet jag inte hur mycket det är i den andra måttenheten men tror att det ska vara 1,6-ish... Undrar hur mycket det kommer att vara nu, det är ändå snart två år :O Vi har startat våra hemmaförsök nu idag, dag 9 på cykeln. Ska försöka pricka in varje dag tills ägglossning hoppas att sambon orkar höhöhö ;)

Ha det fint alla!!

Hallå hallå!

Lycka till med liggandet!

Start igår, andra sprutan Puregon inne! Vet inte om jag inbillar mig, men det har redan börjat dra och spänna i äggstockarna... ? Äh, det får vara som det är med det. Denna gång känns lite som att jag tittar på en spännande film... mkt förväntan osv men inte som att det riktigt är JAG som ska göra IVF. Konstigt! Som att jag tittar på lite utifrån?
  • Jessy01

Maran spännande!

Smurfen hoppas det gått bra idag!

Supetfurry ligg i eller på!

Uppdatering på mitt Prolaktinvärde. Man skulle tydligen ha vilat 20 min innan samt varit

uppe i 3h. Gjorde om gjorde rätt och vips var det nere i 206. Yes! Bara ifall ngn anban

skulle vara orolig för det så kan det diffa så mkt om man inte tar det rätt!

• smurfen 11
    Jessy01 skrev 2017-01-28 09:13:33 följande:

Smurfen Tack för svar! Känner att inte tiden finns för att värdet ska gå ner av sig själv

så ska begära Pravidel på måndag. Hoppas ayt få det!

Jag började med Menoour den 29:e dec....den 6:e januari var jag på ul och då kom jag ihåg

att läkaren frågade om jag kände ngt och då vet jag att jag fav svaret njae visst känner lite

men bara ibland...ville ju gärna känna med och googlade massor på symtom. Iallefall nu i januari när hon kollade så hade de växt lite för fort så jag fick dra ner på menopuret och då kände jag bara lite. Jag hittade de

som en gång hade kännt en annan gång onget alls trots mkt blåsor. Finns massa trådar om det här. fast d har du säkert redan googlat på

Känns som att du gick så tidigt på ul...att de inte ftt

en chans ännu....hoppas hoppas håller tummar och tår för dig!

Jessy01 skrev 2017-01-28 09:21:46 följande:

En sak till Smurfen

Vill absolut inte lägga mig i men du kanske ska byta dr.

Tänkt på det där m Menopurdosen. Max är ju 425 IE, det är väl klart som sjutton

att d har betydelse! Sen vet jag ju inte om du har värden då

kanske det inte är bra men.....var bara tvungen att lägga mig i

Sen....får man inte så många ägg sv menopur som puregon MEN om jag förstått det rätt

av bättre kvalite och det behövs ju egentligen bara ett bra!

Kram!

Kan inte ta bort alla citeringar:)

Japp, prolaktin är känsligt för stress så det kan vara olika, så bra du fick rätsida på det.

Läkaren är lite chockad över det faktum att mina värden är bra, men ändå funkar det inte.

Mao så gick inte andra ul idag bra heller. Kunde lika gärna skitit i sprutor plus östrogen innan, då bara två ägg blivit stora, ett på 16mm, ett på 13mm. Så brukar det ju vara vid vanlig cykel också...så behandlingen är avbruten. Hoppas då Menopur har gjort det till ett bra ägg, så vi har chans på naturlig väg nu då.
    Ev kan vi prova annat läkemedel sa han, men tyvärr kanske att mina äggstockar inte reagerar då heller. Ändå är värdena bra som sagt. Så just nu vet vi inte vad vi ska göra. Vill ju gärna få ett riktigt ivf försök åtminstone innan äd eller lägga ner bebisverkstaden helt. Kanske byta till närmare klinik, så kostnader blir mindre...

Iaf så är jag helt matt nu. Så snopet, är nog en av få som inte reagerar alls:(
  • smurfen 11
    Superfurry, ja, som sagt, det sket sig ju, så vi ska också försöka själva. Kommer nog kolla mina äggledare tills vi vet vad vi sak göra härnäst. Vet ju inte om de är hela, har nog inte haft nån sjukdom eller så som ska störa men vem vet?

Maran; hoppas det blir bra resultat nu med sprutorna! Kanske får även jag byta till Puregon, finns väl inte så många andra preparat va? Och den är förfylld den sprutan va, så vi inte behöver blanda och så? Blir det även ovitrelle och orgalutran på det sen då?
  • Maran73
    smurfen 11 skrev 2017-01-30 15:00:12 följande:

Superfurry, ja, som sagt, det sket sig ju, så vi ska också försöka själva. Kommer nog kolla mina äggledare tills vi vet vad vi sak göra härnäst. Vet ju inte om de är hela, har nog inte haft nån sjukdom eller så som ska störa men vem vet?

Maran; hoppas det blir bra resultat nu med sprutorna! Kanske får även jag byta till Puregon, finns väl inte så många andra preparat va? Och den är förfylld den sprutan va, så vi inte behöver blanda och så? Blir det även ovitrelle och orgalutran på det sen då?

Supertråkigt Smurfen! Känner med dig, verkligen! <3 Håller tummarna att du släpper ett guldägg som kan dansa med simmarna på egen hand.

Tack, hoppas förstås på ett guldägg jag med, men tror chanserna är rätt små tyvärr. Har därför tagit en första kontakt med AVA Riga idag ang ÄD. Ska bli inbjuden t ett "webbinar" om ÄD på söndag. Generell info gissar jag. Fick också kontaktuppgifter för att kunna ta en första kontakt sedan. Känns bra att ha tagit ett första steg iaf! Så blir startsträckan kortare, känns som att tiden rusar fram!

Tror Gonal-F används också? Kan ha fel... Puregon är färdigblandad som tur är, meckigt hålla på själv! Har så mkt m sprutor som det är, m diabetesen menar jag.
  • Jessy01

Åh nej Smurfen så tråkigt! Hoppas hoppas hoppas det blir ngt ändå denna månaden

Ligg på ni med

Kan ha fel men tror Gonal f och purego är samma ungefär... Menopur utvinns ur kiss

och ska tydligen ge färre ägg och de andra oftast mer ägg.

Ang. Prolaktinvärde.. ..det var en ur en annan grupp som sa att nan skulle gå på högsta värdet om man tagit....jaha ruta noll då? Ngn som vet? Kram och massa babypuder på oss allihopa!!

• Superfurry
    smurfen 11 skrev 2017-01-30 15:00:12 följande:

Usch Smurfen vad trist :( Det kan gå med annan preparat och högre dos. Som jessy skrev, Menopur ska ju ge få ägg... Håller verkligen tummarna för att det var bara en kass månad denna månad och att det går bättre om ni provar igen!!! Klart ni ska ge egna ägg en chans! Hur tänker ni om att byta klinik då? Sverige?

Avbryter ni behandlingen helt som i att du inte tar ägglossningsprutan också? När jag tog pergotime så fick jag ta ägglossningsrptutan när den största blåsan var 18 sen hem och ligga i tre dagar på raken.Tänkte att du kunde iaf. tagit vara på de blåsorna som blev och ta äl sprutan för att försäkra sig om att de släpper? Jag blev ju gravid 2 ggr på pergotime så man ska aldrig säga aldrig på "få" blåsor och naturlig "ligga" befruktning. Som du säger Menopuren kanske gör dem till bra blåsor!

Tycke absolut att du ska kolla äggledarna! tyckte att det var en lätt procedur när jag gjorde det. gyn gjorde det utan att jag ens bokade tid för det... Hon bara: har du kollat äggledaren jag: nej Hon: ok då gör vi det nu! Sen upp med benen i vädret och hon sprutade en vätska och kollade på ultrajud att det rann "bra"... hur har ni andra kolalt era äggledare? hört att man kan göra en kontraströntgen och kolla det eller har jag missuppfattat det? :)

Massa styrka skickar jag! Det är f-n en jäkla berg och dalbana detta med IVf :/ från hopp till förtvivlan och så igen....
Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?