• smurfen 11

ivf / äd 2016/ 2017?

Maran73 skrev 2017-10-02 18:44:20 följande:
    Hallå där! En uppdatering till då, allt ok idag betr värden och hjärtljud. Bebis sparkade lite surt sådär på monitorn när hon skulle lyssna, känns som att bollen kommer vara en individ med stark vilja...

Går på specen pga min diabetes, vi pratade faktiskt om det idag, min BM är mkt kritisk mot SLL då de dragit in rätten till spec-MVC för i princip alla utom diabetiker... Vi är ju en patientgrupp som det, enligt min mening, daddas extremt mycket med! Visst ska vi gå på spec-MVC men det är det många andra som behöver också tycker jag. Fritt insulin är en annan sak, inte ens cancerpatienter får ju sin medicin gratis! Mycket märkligt. Inte för att klaga, är tacksam men tycker fler borde omfattas. Iaf, de tar fler kontroller på bl tryck, urin (m tanke på njurarna) och fler tillväxtkontroller på bebisarna. Fler läkare inblandade än normalt (t ex diabetesläkare).
    Men så skönt de har koll på dig iom diabetesen. Hoppas alla dina prover är bra:)

Blir det snitt för dig pga diabetesen?
  • smurfen 11
    Hoppfull1976 skrev 2017-10-06 08:24:13 följande:

Hej allesammans.

Så spännande att höra om era erfarenheter och att flera faktiskt lyckas bli gravida, trots 40+!

Jag är 1 men närmar mig 42 med stormsteg. Har genomgått utredning och har väldigt låga äggreserver (0,08) och därför under strecket för att få gå vidare med ivf om jag förstod det rätt. :/

Jag har nu fått utskrivet Prasteron och Letrozol, och får hoppas på underverk...
    Min man hade både många och starka simmare i alla fall, men jag känner mig så "otillräcklig".

Välkommen hoppfull!

Som undrande skriver, vi har i många fall gått över till äd, efter misslyckade ivfer.

Har du blivit gravid nån gång?

Även om äggreserven är låg så kan det finnas bra ägg kvar. Så bra att du fått lite hjälp på traven med mediciner.

DFör oss, min sambo och mig ligger antagligen felet hos mig också, är 42 med bra värden men skruttiga ägg och eventuellt att immunförsvaret ställer till det hos mig. Känns hemskt att inte kunna göra nåt åt det med egna ägg.

Så vi är i planeringsstadiet för äd.
  • smurfen 11
    Hoppfull1976 skrev 2017-10-09 10:06:24 följande:

Tack alla snälla för så varmt välkomnande. :)

Ja vi ger väl detta med DHEA en chans först, och hoppas på ett mirakel. Jag har i alla fall nyligt påvisat LH-höjning på ägglossningsstickor  - men utan att lyckas bli gravid. I mitt relativt okunniga öra låter AMH 0,08 som nästintill obefintlig chans.. 

Och ja, jag har varit gravid en gång tidigare - för bra precis 10 år sen. (dock fortfarande barnlös...)

ÄD har vi bara pratat lite om än så länge, min sambo och jag, och jag försöker väl mest vänja mig vid en sån tanke. Det känns inte helt självklart för mig ännu... men för var dag som går närmar jag mig tanken om att det kanske kan bli ett alternativ för oss också. Men som sagt, vi har bestämt oss på att ge denna medicinering en chans först, och hoppas på en massa tur... Hjärta

Tack själv att du kommer hit med dina erfarenheter, alltid lär man sig nåt:) och kan stötta varann.

Har ni kollat fler värden på dig än AMH? Tänker TSH, FSH, prolaktin, att dina äggledare funkar, att sambon har bra spermier. Och tillräckligt många. Sorry, såg nu de är kollade:)

Visste inte man kunde mäta AMH så, att man kan gå under 0.1 alltså. Själv skiter jag i det nu, ligger säkert på nedre skalan också.

Vi har ju som sagt tänkt sätta igång med äd nu i år, och det har varit minst sagt jobbigt att vänja sig vid den tanken att ens egna ägg är kaputt.
  • smurfen 11
    Stina14 skrev 2017-11-22 12:37:11 följande:

Hej!

Jag är ganska ny här men i samma läge som flera av er! Bor i Göteborg och har 3 ivf bakom mig. Just nu på ruvardag 1 men eftersom jag inte räknar med att det går vägen funderar jag redan på nästa steg för att inte rasa ihop! Kände att detta kan vara en bra tråd för mig men den kanske är nedlagd?

Kram från mig!

Hej Stina,

Det är mindre aktivitet men då och då rasslar det till här:)

En del av oss är i andra trådar om äd.

Jag är också från Götet, gjort två ivfer eller 1 och en halv, en blev inte ens äp.

Så nu är det dags för att starta upp äd för oss, förhoppningsvis nästa månad.

Är det ruvardag 1 för eget embryo eller äd? Gjorde du ivf på Carlanderska eller ivf Nordic? Ålder`?

Kram
  • smurfen 11
    Stina14 skrev 2017-11-22 15:53:40 följande:

Hej!

Kul att du bor i Göteborg!

Jag är singel så jag går hos Stork. Mitt första försök resulterade i 4 ägg men inget ET. Försök 2 blev 5 ägg och 2 inplanterade men de tog sig inte. Inga till frysen. Nu det 3:e försöket fick man också ut 5 ägg, endast 1 klarade sig och det är det jag nu ruvar på.

Jag har en dotter som är 8 år från tidigare förhållande och har i min naivitet trott att det skulle gå lika lätt även om åren tickade på. Jag satte igång processen då jag var drygt 42 år och har nu precis fyllt 43.

Jag tänker inte ge upp drömmen men kanske jag måste ge upp drömmen att använda mina egna ägg. Jag har blivit rekommenderad av min gynekolog att prata med IvfRiga, tror den heter så, för ett sista ivf försök med egna ägg då de kan analysera om de är dugliga vilket de inte kan i Danmark för att sedan gå över till embryoadoption.

Många tankar och funderingar!

Kram

Jag tycker det är starkt av dig att "fixa" barn på egen hand, tror inte jag skulle fixa gå genom det !

Vårt sista hela ivf försök blev tre ägg, men inget befruktat ens, då höll jag på och gå under. Var som spiken i kistan att " nu är det kört med egna ägg, om inte ens ivf funkar". Gjorde sista ivf:en i maj i år, då 42.5 år.

Vi har inga barn sen innan, så det blir liksom sista svängen för oss nu. För mig har det varit fruktansvärt svårt att gå över till äd, inte för att jag är så fantastisk med mina gener men det är ändå nåt med att föra dom vidare, om du vet hur jag tänker.

Nu har det värsta lagt sig, och jag har under sommaren och hösten mer eller mindre accepterat att det blir inte egna.

Nä ge inte upp drömmen! Finns flera kliniker utomlands, Ava Riga, ivf Riga, Polen, Tjeckien mm. Men kanske behöver du inte det, kanske har du denna gång lyckats:)

Vi ska till Polen, men har väldigt svårt att hitta passande donator, jag vill att så mycket som möjligt stämmer med mig, ögonfärg, hårfärg och gärna blodgrupp. Vi får ju se bild på dom som barn eller vuxen. Så frågan är om vi kommer iväg nu i december.
  • smurfen 11
    Stina14 skrev 2017-11-22 21:30:49 följande:

Jo visst är det fruktansvärt tungt för oss alla som går igenom detta och visst saknar jag ibland någon att bryta ihop hos och få stöd av. Det är en prövning minst sagt och jag är inte på topp i livet eller i psyket just nu men min ångest om jag inte gör något aktivt river sönder mig så jag måste bara köra på.

Efter mitt första då det inte ens blev ET svartnade det totalt men på ngt sätt tar man sig upp igen och igen och igen. Jag förstår verkligen din känsla.

Svårt med val av donator och acceptans av det hela förstår jag. Konstigt ändå hur man ändrar sig. Jag kunde ju aldrig i livet tänka mig att göra detta själv, sedan blev det accepterat och nu kanske jag tom kommer att göra embryodonation. För er del antar jag att det i alla fall blir 50% era gener vilket ju är fantastiskt ändå!

En fråga, vet du om det är ngn skillnad på embryodonation och embryoadoption?

Ja mitt nästa steg blir att välja ny klinik och det verkar inte vara det lättaste!!

Tack för att du tar dig tid och skriver!

Jag är inte heller på topp just nu, har en tendens att göra allt samtidigt i livet, säljer min firma nu så det tar väldigt mycket tid.

Känner också så om jag inte gör nåt händer ju inget och då ökar ångesten...:(

• smurfen 11
    Stina14 skrev 2017-11-23 16:40:35 följande:
    Hej igen!

En undran, valde ni kliniken i Polen tack vare att man där får se foto på donatorerna? Eller valde ni den kliniken av annan anledning?

Tack!
    Jag vill inte nedregleras, tror på att göra det så naturligt för kroppen som möjligt, och då passar frysta ägg bäst, eller frysta embryon om man har det, och sen var det ett plus att Polen har kort på donatorerna. Men nu efter allt jox känner jag att även utan bilder hade funkat också.
  • smurfen 11
    Jessy01 skrev 2017-11-28 10:08:55 följande:

Hej Maran, Smurfen och alla andra i tråden!

Vet inte om ni kommer ihåg mig men nu är jag tillbaka med ett

embryo i frysen. Inga höga förväntningar men lite hoppfull ändå!

Hur går det för er?? Maran vilken månad?

En fråga ang. mitt FET. Jag fick mens idag och undrar vad ni fått

för medicin? Mitt östrogenvärde är lågt alltså förklimaterie gissar

jag. Ngn som fått östrogenplåster el dyl? Min klinik verkar inte vara intresserade av det och d bekymrar

mig då det verkar vara stort utomlands. Vad fick du Maran vid äggd?

Sista chansen nu :( Sååå tacksam för svar. Kramar <3

Hallå där, jag kommer också ihåg dig:) Kul att du hittat tillbaka!

Så du gjorde en ivf till då, och ett i frysen inte dåligt, får hoppas det är Ägget med stort Ä !

Kollas inte din slemhinna, det är väl östrogen den byggs av? Så om den är bra kanske du inte behöver östrogen, om du gör i naturlig cykel? När ska du göra FET, dena cykeln?

Vi är också i startfasen, ska göra äd utomlands, förhoppningsvis i januari.

• smurfen 11
    Jessy01 skrev 2017-11-29 21:49:58 följande:

Maran klart jag svarar :) Vi gjorde ett försök till då vi hade ett halvt försök kvar.

Blev 3 fina som delade sig, 2 3 dagars tillbaks men ingen grav :(

Sen efter vårt sjunde ivf försök så damp det ner ett brev att vi hsr en blasto

i frysen. Aldrig hänt förut så den klarar förhoppningsvis upptiningen.

Vågar dock inte hoppas för efter det tar vår resa slut då inte råd med mer.

Ridning inte än :) och förhoppningsvis inte inom en snar framtid (9 månader;)

Att du har en blasto i frysen bådar ju gott, jag håller också allt jag har att det funkar !

Rapportera gärna:)
  • smurfen 11
    Stina14 skrev 2017-12-08 09:59:35 följande:

Hej alla!

Mitt sista Danmarksförsök misslyckadesoch jag måste gå vidare. Har kontaktat AvaRiga samt Ava i Ryssland. Jag förstod att inga av dessa har öppna donatorer.

Hur tänker ni i den frågan?

För mig blir det dessutom en dubbeldonation och jag har riktig ångest över att barnet skall känna sig rotlös och bli traumatiserad av att aldrig få veta sina genetiska rötter. Jag är inte rädd för att vår relation komner bli annorlunda mot mitt barn jag har idag men som sagt, rädd för att barnet aldrig ska bli hel och lycklig helt fullt ut och vilja veta mer.

Skulle vara enormt tacksam att veta hur ni resonerar!

Tack och kram

Tråkigt att höra !

Vi valde inte Finland utan Polen där vi får se bild plus veta rätt mycket om donatorn, öppen kändes inte jätteviktigt då, iom att vi fått en hel del info ändå, vi kan ju berätta en del sen.

Tror inte man kan göra dubbel i Polen dock.

Välj  ett land där du får veta så mycke ´t som möjligt, om du inte väljer Finland tex. Sen har ju du barnet under hela uppväxten, jag tänkte också så i början av vår resa mot äd i somras att barnet inte kommer känna vart det kommer ifrån. Så det har tagit ca 6 månader för mig att fatta att ska det bli barn öht så måste det bli med äd.
Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?