• Maran73

ivf / äd 2016/ 2017?

Flisan9113 skrev 2017-09-28 13:23:30 följande:

Hej Alla!

Det var väldigt längesedan jag skrev i tråden, så blir det när man leker att "ensam är stark".... en djupdykning i källaren av alla beslut och mediciner jag tar som ensamstående slutade med sjukskrivning.

Jag är på väg till AVA Riga och är super nöjda med dem och deras service.

Jag har varit kund hos AVA Peter i Ryssland men blev felmedicinerad med 16 puffar synerela i stället för 4 puffar om dagen. Jag frågade dem 2 gånger på mail, har bevis, om det verkligen stämde med 16 puffar om dagen och de sa- Ja!

Sen kom ett brev ifrån AVA Peter att de in inte ville ha mig som kund då jag ställde för många frågor, hade haft min syster med på Skype mötet och att jag hade varit dum nog att missförstå doseringen av Synerela.

Så jag tolkar det som om det endast vill ha framgångssagor för att förbättra deras statistik samt kunder som bara säger Tack och Amen till allt.

Till saken hör att jag har spelat in alla våra samtal efter att ha bett om lov först. När jag hänvisar till dessa inspelningar för att de just pratar om/nämner saker som inte stämmer i verkligheten blir de förnärmade. Jag spelade in dem då jag sitter helt själv med detta och att jag ska kunna lyssna i efterhand om jag har missat någon viktig information så det var en säkerhetsåtgärd för mig.

Jag håller mig lite i bakgrunden av tråden då jag fortfarande inte mår så bra.....

Må väl alla tappra kvinnor.

Men vad faaan, det är ju FYRA gånger standarddosen! Stackare! Och så allt annat skit du fick stå ut med... Förnuftigt att ta en paus, hoppas du mår bättre snart! Stor kram
  • Maran73
    shrigley skrev 2017-10-02 09:08:49 följande:

Hej hej, hur går det för alla? Inte glömt bort er. Är nu i v 20 med tvillingar och ska göra RUL på onsdag o förhoppningsvis få se kön. Är redan enorm runt magen, och för tillfället sjukskriven på heltid pga buksmärtor o sammandragningar.. Klarar knappt komma utanför huset (2 tr utan hiss), skulle vara en omöjlighet att pendla kommunalt till jobbet.. Har fått ganska risigt hela graviditeten hittills men det får man ju stå ut med. Håller tummarna för att fler snart kommer in i gravid-svängen :) Kram

Men heeeej Shrigley, där är du ju!

Låter som att du inte fick den lättast möjliga graviditeten, stackare, men värt det som du säger. Jag själv mår bra, på väg t spec-MVC as we speak. V 28, på torsdag går vi in i tredje trimestern! Tänk... inte så långt kvar! Småbesvär men helt hanterbart. Jobba in i det sista är planen iaf.
  • Maran73
    smurfen 11 skrev 2017-10-02 14:49:21 följande:

Kul med uppdatering från dig också!

Vad tar de reda på på spec-MVC?

Gott å höra du har hanterbara känningar:)

Hallå där! En uppdatering till då, allt ok idag betr värden och hjärtljud. Bebis sparkade lite surt sådär på monitorn när hon skulle lyssna, känns som att bollen kommer vara en individ med stark vilja...

Går på specen pga min diabetes, vi pratade faktiskt om det idag, min BM är mkt kritisk mot SLL då de dragit in rätten till spec-MVC för i princip alla utom diabetiker... Vi är ju en patientgrupp som det, enligt min mening, daddas extremt mycket med! Visst ska vi gå på spec-MVC men det är det många andra som behöver också tycker jag. Fritt insulin är en annan sak, inte ens cancerpatienter får ju sin medicin gratis! Mycket märkligt. Inte för att klaga, är tacksam men tycker fler borde omfattas. Iaf, de tar fler kontroller på bl tryck, urin (m tanke på njurarna) och fler tillväxtkontroller på bebisarna. Fler läkare inblandade än normalt (t ex diabetesläkare).
  • Maran73
    smurfen 11 skrev 2017-10-03 12:07:55 följande:

Men så skönt de har koll på dig iom diabetesen. Hoppas alla dina prover är bra:)

Blir det snitt för dig pga diabetesen?

Jo, visst är det skönt! Och än så länge allt bra.

Det kan mkt väl bli snitt, ungefär 50% av diabetikerna blir snittade pga stora barn. Bara att vänta och se.
  • Maran73
    Hoppfull1976 skrev 2017-10-06 08:24:13 följande:

Hej allesammans.

Så spännande att höra om era erfarenheter och att flera faktiskt lyckas bli gravida, trots 40+!

Jag är 1 men närmar mig 42 med stormsteg. Har genomgått utredning och har väldigt låga äggreserver (0,08) och därför under strecket för att få gå vidare med ivf om jag förstod det rätt. :/

Jag har nu fått utskrivet Prasteron och Letrozol, och får hoppas på underverk...

Min man hade både många och starka simmare i alla fall, men jag känner mig så "otillräcklig".

Välkommen!

Ja, underverk sker absolut! En kompis t mig lyckades vid 43 (IVF m egna ägg) och så har vi ju vår egen Shrigley här inne! Men, största chansen och säkrast är förstås ÄD, provade själv m DHEA/Prasteron inför mina två IVF (i Riga), men tyvärr sket det sig pga dålig kvalité på äggen... Så, nu gravid i v 29 mha ÄD, helt underbart! <3 Lycka till, håller tummarna!
  • Maran73

Ser att jag måste ändra min presentation... "Särbo" och "planerar barn" stämmer ju inte riktigt längre... Måste man göra det på datorn? Är alltid inne på mobilen.

• Maran73
    Stina14 skrev 2017-11-23 06:44:45 följande:

Ok tack! Får kolla och jämföra. Känns som fler väljer Ava Riga, undrar varför hon rekommenderade Iva Riga. Hmm.

Hej Stina! Välkommen! Som Smurfen sa hänger de flesta av oss i ÄD-trådarna nu, jag har också ett par IVF m egna ägg bakom mig som resulterat i bra äggskörd men taskiga och genetiskt defekta embryon tyvärr. Men, 20 år yngre ägg fr donator (evigt tacksam!) var tricket och är nu gravid i v 35+0. Rekommenderar absolut AVA Riga framför IVF Riga, då den internationella koordinatorn Jelena på sistnämnda klinik får dåligt betyg av mig när det gäller kommunikation.. Missade väldigt mkt viktig info som vi hade behövt. Svarar bara på en del av frågorna så man måste påminna osv osv. Inget fel på själva behandlingen dock!
  • Maran73
    Stina14 skrev 2017-11-23 12:52:32 följande:

Åh va roligt! Nu blir jag lite mer hoppfull igen. Det har varit sådan ångest för mig i många många år. Så mycket fokus och energi har lagts på detta med barn men när jag läser om er så känns det lite bättre. Jag ångrar mig så att jag inte satte igång tidigare men det är sådant jag får hantera. Nu gäller det bara att fokusera på möjligheterna!

Det finns absolut möjligheter!!! Oftast är det ju faktiskt äggkvalitén som brister i vår ålder, så ÄD har stora chanser att lyckas även om det förstås kan krävas fler än ett försök även med ÄD. Jag menar, alla unga, friska och fertila par blir ju inte på smällen på första försöket även om de prickar in ägglossning. Göra PGS ökar chanserna till plus så det rekommenderar även jag.

Missat hur gammal du är men det kan förstås funka med dina ägg också! Då skulle jag definitivt göra PGS dock, för mig/oss hjälpte det att få svart på vitt hur dålig kvalitén på embryona var, det gjorde beslutet om ÄD lättare och förkortade tiden till pluset på stickan.
  • Maran73
    Stina14 skrev 2017-11-23 14:41:00 följande:

Jag började lite för sent, dvs när jag var 42, nu har jag precis fyllt 43. Jag har en dotter på 8 år och var naiv och tänkte att allt skulle gå lika lätt även nu :/

Tänker ändå ev att göra ett försök till med PGS och sedan gå över till ebryoadoption eller embryodonation om det inte funkar med mina egna. Nu ruvar jag ju faktiskt på ett (RD 2) men jag kollar redan på plan C...

Förstår precis, jag och min man träffades för 4 år sedan så det var liksom inte aktuellt med barn förrän vid 41,5. Min son kom till på första försöket, min syrra behövde bara titta på en karl när det begav sig så blev hon gravid och min mamma blev oplanerat gravid när hon var 47 (dock missfall men ändå). Riktiga frögurkor alltså, så vi trodde nog att allt skulle vara klappat och klart om vi fick plus på stickan. Två missfall och två misslyckade IVF senare så förstod vi ju att det var ett felaktigt antagande.. Man lär så länge man lever! Och självklart visste vi ju att det kunde bli svårt efter 40. Men men, så glad att vi tänkte om betr ÄD, vilket inte fanns på kartan i början.

Om jag ska dra alla över en kam så är det väl lite så vi kvinnor funkar, alltid tre steg före. Håller tummarna för ett plus nu!
  • Maran73
    Jessy01 skrev 2017-11-28 10:08:55 följande:

Hej Maran, Smurfen och alla andra i tråden!

Vet inte om ni kommer ihåg mig men nu är jag tillbaka med ett

embryo i frysen. Inga höga förväntningar men lite hoppfull ändå!

Hur går det för er?? Maran vilken månad?

En fråga ang. mitt FET. Jag fick mens idag och undrar vad ni fått

för medicin? Mitt östrogenvärde är lågt alltså förklimaterie gissar

jag. Ngn som fått östrogenplåster el dyl? Min klinik verkar inte vara intresserade av det och d bekymrar

mig då det verkar vara stort utomlands. Vad fick du Maran vid äggd?

Sista chansen nu :( Sååå tacksam för svar. Kramar <3

Men HEJ Jessy!! Klart vi kommer ihåg! Hur är läget annars? Är detta ett embryo från förra omgången?

Ang medicin så var jag nedreglerad med depotpreparat (spruta) från CD 1 om jag minns rätt, sedan vänta in nästa mens och då började jag med Progynon 2 mg X3 från CD2. Tror det var så.. och sen ÅF/ET ganska sent i cykeln men minns inte exakt. Så ja, östrogen är ju standard utomlands, men det är viss skillnad mellan kliniker och om man gör ÄD i naturlig cykel (bara vid FET tror jag) eller nedreglerad. Skulle nog också vilja ha östrogen om mitt värde var lågt..

Tackar som frågar, precis på väg fr MVC och allt rullar på i vecka 35+5. Snart dags!!! <3 Helt otroligt hur något kan gå så enooooormt långsamt och så enooormt snabbt på en gång!
Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?