smurfen 11 skrev 2016-12-04 20:21:58 följande:
Hej!
Ok, jo samma tänk här, vanlig ivf kan mycket troligt vara bortkastade pengar. I alla fall när man är äldre. Synd de inte gör detta i Sverige. Vi gör ett försök på det, kanske två, beroende på utfallet, funkar det inte så blir det också troligen äd. Får man tillbaks några pengar då, eftersom det inte går till insättning? En klinik i Finland jag mejlade om pgs, sa ca 50 % chans med pgs. Kan man få bruttolöneavdrag även om man gör detta utomlands, vet du det? Och om en svensk läkare eller bm skriver ut läkemedl går det väl på högkostnadsskyddet?
Jag är rätt taggad inför detta med pgs eller äd, så hoppas verkligen nåt ger frukt! Kollat flyg och ska prata med nån klinik eller två i veckan.
Hallå igen.
Tror inte man får pengar tillbaka... de har inte sagt något om det, vid vanlig IVF är det väl ovanligt eller? Vet inte... Däremot vid ÄD har jag hört att en del erbjuder iaf prissänkning om man inte får något att sätta in. Jag har inte orkat blanda in jobbet i IVF resan (förutom min närmsta chef) så kan inte så mkt om bruttolöneavdrag, men, vet att vid ÄD så måste man i så fall välja ett land som har öppen donation och det är vad jag vet Finland, Island och... hmmm...Danmark tror jag. Iaf inte Riga. Också hört procentsiffror i den regionen, 60% tror jag Riga anger vid ÄD, eller t o m mer. Gällande högkostnadsskyddet för läkemedel så är svaret tyvärr Nej, i alla fall när det gäller oss som är lite äldre då sjukvården inte anser att IVF är "medicinskt motiverat" över en viss ålder. Privat vård utomlands är det nog sällan som man får rabatterad tror jag, men är inte särskilt insatt i förmånen som inte gäller läkemedel (dvs läkarbesök m.m.). MEN om du har en svensk läkare som samarbetar med den klinik du väljer, eller helt enkelt går med på att hjälpa dig med att skriva ut läkemedel även om han/hon inte har någon kontakt med kliniken, så "fuskar" de ibland och skriver ut med förmån i alla fall. Som min läkare t ex.
Så det gäller att få tag på en sådan. Brukar finnas tipstrådar om "samarbetsvilliga" gyn här på FL! Egentligen tror jag inte ens att de får göra ultraljud och sådant på landstingstaxa om du går privat utomlands... Bu! Hoppas du hittar bra klinik och bra gyn här hemma! IVF Riga har en lista med svenska läkare de samarbetar med vet jag, säkert AVA Riga också.