• Svar på tråden Mammor från Tempar/Fertility Friend
  • Sajocawa
    Loppan84 skrev 2016-12-01 11:26:47 följande:

Ja efter hela baletten med övertrött bebis så söver jag honom aktivt när det han varit vaken några timmar. Är det på dagen oxh jag inte ska göra nått särskilt tar jag promenad med vagnen. På kvällarna/morgonen/natten eller när jag inte kan gå ur så sveper jag in honom i en tunn filt och sitter med honom på ganska mörkt och svalt sovrum, tätt på bröstet i gungstol. Pratar inte mer än säger typ schh (inte för han ska va tyst men han älskar det ljudet haha). Tror det hjälper att det är mörkt och svalt för vi hade gungstolen i vardagsrummet först och fjorde exakt samma där vilket inte funkade. Men sen vi flyttade in den på sovrummet sover han i stort sett inom 5-10 minuter. Dock kan det ta lite lägre tid innan han sover djupt nog för att lägga ner honom utan stt han vaknar.

Kan tipsa om en gungstol, köpte en billig acapulco kopia på norska versionen av blocket för att ha bara nu under amningstiden och den har varit guld värd.

Haha så roligt det där med schh-ljudet... jag har gjort så med stora tjejen och måste fortfarande göra så när hon ska sova.. inte alltid men när hon har svårt att komma till ro så är det det som gäller. Nu är hon ju i den åldern när hon tar hand om sina små gosedjur, ger dom mat och bäddar ner dom. Och när dom ska sova så bär hon dom på samma sätt vi bar henne gungandes till sömns förut och så hör man henne gå runt och låta "schh..schhh..schhh" haha
  • Sajocawa

Apropå allt det här med efterkontroll och våga känna/kolla därnere... i samband med att han föddes så "följde tappen med", hur man nu ska förklara det på bästa sätt, haha. Men tappen åkte liksom ner och hamnade precis vid utgången då. Ibland kan det tydligen bli så av själva förlossningen och det är bara att trycka upp tappen till rätt läge igen, barnmorskan testade direkt men då åkte den ner igen, hon sa att jag kunde vänta nån dag och sen själv göra det om jag vill, eller be min barnmorska på efterkontrollen sen. Har ingen aning om hur det är nu, minns inte ens om hon sa att det kan åka tillbaka av sig själv (borde ju liksom kunna göra det när allt annat ändå drar ihop sig!?) men vågar absolut inte stoppa upp fingrarna där och känna.. har efterkontroll om 3 veckor...

• Loppan84
    Sajocawa skrev 2016-12-01 13:20:43 följande:

Apropå allt det här med efterkontroll och våga känna/kolla därnere... i samband med att han föddes så "följde tappen med", hur man nu ska förklara det på bästa sätt, haha. Men tappen åkte liksom ner och hamnade precis vid utgången då. Ibland kan det tydligen bli så av själva förlossningen och det är bara att trycka upp tappen till rätt läge igen, barnmorskan testade direkt men då åkte den ner igen, hon sa att jag kunde vänta nån dag och sen själv göra det om jag vill, eller be min barnmorska på efterkontrollen sen. Har ingen aning om hur det är nu, minns inte ens om hon sa att det kan åka tillbaka av sig själv (borde ju liksom kunna göra det när allt annat ändå drar ihop sig!?) men vågar absolut inte stoppa upp fingrarna där och känna.. har efterkontroll om 3 veckor...

Gud förstår att du inte vågar. Verkar ju som de lätt kan fixa det men man blir ju nojig, men de fixar de väl lätt på efterkontrollen då om det fortfarande är ett problem?

Haha läste det där med schh nånstans och testade och nu måste vi göra det om han är stirrig och ska lugna ner sig
  • Symetrical
    sagoskog skrev 2016-12-01 08:59:53 följande:

Jag har inte varit så duktig på att knipa nu. Men för många år sedan gjorde jag 100 knip/dag i ca ett år. Har därefter haft många kortare perioder där jag gjort detsamms men tröttnat inom några veckor. Jag tror att det är all den träningen jag kan tacka idag. Visst var det länge sen och musklerna lär ju ha slappat till sig sen dess. Men jag skapade nog en väldigt bra grund då och har kanske lite lättare att både hitta, aktivera och bygga upp musklerna nu.

Efter tvillingarna hade jag en delning på ca 0,5 cm. Helt normalt alltså, men jag kände tydligt ett mellanrum. Nu känner jag ingen delning alls. Jag förstår ingenting? En ny graviditet borde ju knappast ge mig ett bättre läge. Jag tror att jag kanske inte känner kanterna på musklerna lika tydligt nu när de blivit slappare och att det därför känns som det gör. Har ju även MYCKET mer underhudsfett på magen nu. Det är väl bara att vänta och se. Men jag tror inte det är någon katastrof-delning iaf utan troligtvis max det samma som innan :)

Jag har också varit duktig på att knipa.

Magmusklerna däremot är värre. Tror att jag har en delning på ca 2-3 cm ovanför naveln, dock är den inte så djup, vilket är bra. Har ingen delning alls under naveln, vilket tydligen är det viktigaste, men känns ändå skumt med en sån bred diastas ovanför naveln.
  • Symetrical
    GästenT skrev 2016-12-01 10:55:56 följande:

Är det någon mer än jag som måste tvångssöva era små? xD och hur gör ni? Hon kan typ inte somna på egen hand längre och går det för lång tid blir hon övertrött så det blir ännu värre.

Lägger en snuttis över ögonen på honom (eller drar ner mössan om vi är ute) och sen blir det gungande på högsta nivå. ^_^
  • Symetrical
    Sajocawa skrev 2016-12-01 13:14:23 följande:

Haha så roligt det där med schh-ljudet... jag har gjort så med stora tjejen och måste fortfarande göra så när hon ska sova.. inte alltid men när hon har svårt att komma till ro så är det det som gäller. Nu är hon ju i den åldern när hon tar hand om sina små gosedjur, ger dom mat och bäddar ner dom. Och när dom ska sova så bär hon dom på samma sätt vi bar henne gungandes till sömns förut och så hör man henne gå runt och låta "schh..schhh..schhh" haha

Vet ni varför det ljudet lugnar dem så effektivt? Det är pga att det är samma ljud som navelsträngen ger ifrån sig i magen.
  • Symetrical
    sagoskog skrev 2016-11-30 19:03:34 följande:

Verkligen helt fantastiskt :)

Grattis i efterskott. Ja, detta kändes helt lagom nu med. Har dock alltid föreställt mig att jag skulle fira 30 stort när jag knappt firat 18, 20 eller 25. Men det får väl bli 40 då :) Skönt att 3 mån kontrollen gick bra. Jag fasar för vaccinet. Inte sticket men ev biverkningar.

Inga allvarliga biverkningar här som tur var. Bara lite småfebrig och klängig igår och idag, ffa på kvällarna. I övrigt vid gott mod. <3
  • Sajocawa
    Loppan84 skrev 2016-12-01 13:43:26 följande:

Gud förstår att du inte vågar. Verkar ju som de lätt kan fixa det men man blir ju nojig, men de fixar de väl lätt på efterkontrollen då om det fortfarande är ett problem?

Haha läste det där med schh nånstans och testade och nu måste vi göra det om han är stirrig och ska lugna ner sig

Ja gud jag hoppas att det är lätt fixat. Lät ju på förlossningen som att det inte var någon big deal men man blir ju ändå nojig..

Tror absolut det låter lite som i magen.. innan jag började med det ljudet så brukade jag när hon var riktigt liten googla på magljud för bebisar på youtube och spela upp när hon var orolig och jag inte fick henne till att sova, funkade förvånansvärt bra.
Svar på tråden Mammor från Tempar/Fertility Friend