• I  väntan

IVF december 2016

Hej! Startar en tråd för alla som kommer göra IVF i december 2016. Någon som vill följas åt och stötta/peppa varandra? :) 

Lite kort om min bakgrund: Jag är 29 år och min man är 32. Vi har försökt bli gravida i snart två år och inga fel har hittats på oss. Vi har testat Letrozol i fem månader och ska nu påbörja IVF. Jag kommer köra kort protokoll och börjar med Gonal-F imorgon kväll... Äggplock preliminärt v. 50.

Hoppas på den bästa julklappen till jul - ett plus! :)

Fler??

• Svar på tråden IVF december 2016
  • KajsaStina123

Måste fråga, är det ngn som har erfarenhet av biverkningar av Lutinus? Tror det hette så, vaginaltabletterna som jag ska ta nu i 2 veckor. Gör dom så att man får symptom som att man är gravid? Tänker på ömmande bröst och molande värk i livmoderområdet..

• BergOchDalbanan1985
    KajsaStina123 skrev 2016-12-17 17:30:41 följande:

Måste fråga, är det ngn som har erfarenhet av biverkningar av Lutinus? Tror det hette så, vaginaltabletterna som jag ska ta nu i 2 veckor. Gör dom så att man får symptom som att man är gravid? Tänker på ömmande bröst och molande värk i livmoderområdet..

Grattis till lilla embryot du fick med dig hem :)

Jag tar fortfarande Lutinus (tyvärr haha) och ska fortsätta till man ser ett ev hjärtslag vid vul.

Har haft både molvärk och ömma bröst vilket jag i början absolut tror var pga Lutinus.
  • KajsaStina123
    BergOchDalbanan1985 skrev 2016-12-17 18:13:08 följande:

Grattis till lilla embryot du fick med dig hem :)

Jag tar fortfarande Lutinus (tyvärr haha) och ska fortsätta till man ser ett ev hjärtslag vid vul.

Har haft både molvärk och ömma bröst vilket jag i början absolut tror var pga Lutinus.

Tack !

Okej, då ska jag inte "lyssna" på de känningarna

alltså .
  • Anjeliqua

Hej!

Jag hade ägguttag igår, 8 ägg blev det.

Planerad insättningsdag på onsdag (dag 5)

Hoppas nu på att äggen blir befruktade så de finns något att sätta in.

Gör IVF i Umeå, mitt första försök

• ammela
    BergOchDalbanan1985 skrev 2016-12-15 16:08:20 följande:

Hej I väntan, känner verkligen med dig och förstår besvikelsen <3 det blev 2månader väntan för oss också pga överstimulering. Känns så orättvist när det ENDA man gjort under lång tid är att just vänta. Men tiden kommer gå fort, lovar. Dessutom så finns ju risken att bli så väldigt sjuk om du skulle blivit gravid nu när du är överstimulerad så är ju värt väntan.

För mig nu när insättningen väl har varit så har jag nästan glömt bort all väntan, himla skumt det där. Nu är det ny väntan istället.

Hur mår du av överstimuleringen?

Imorgon är min officiella testdag, så håller tummarna nu att det ser bra ut. Hade också en lång flygresa igår som är jag osäker på om det kan påverka embryot? Nu ligger jag i en solstol i Karibien och håller tummarna.

Varför väntar man i 2 månader vid överstimulering? Kan man inte sätta in ET redan vid nästa ägglossning?
  • BergOchDalbanan1985
    ammela skrev 2016-12-17 20:45:17 följande:

Varför väntar man i 2 månader vid överstimulering? Kan man inte sätta in ET redan vid nästa ägglossning?

Läkaren sa till mig att de vill att kroppen ska få mens av sig själv 1g först. Om du gör ägguttag utan insättning så kommer ofta mensen väldigt snabbt inpå (för mig 4 dagar efter ägguttag) och som en följd av medicinerna. De ville då att det skulle gå en hel cykel mellan innan man kunde göra FET.

I mitt fall har jag väldigt långa cykler, ca 40 dagar, så tog sin lilla tid.

Är du på g att göra FET?
  • BergOchDalbanan1985
    Anjeliqua skrev 2016-12-17 19:54:24 följande:

Hej!

Jag hade ägguttag igår, 8 ägg blev det.

Planerad insättningsdag på onsdag (dag 5)

Hoppas nu på att äggen blir befruktade så de finns något att sätta in.

Gör IVF i Umeå, mitt första försök

Hej, vad spännande, håller tummarna för dig :)

Hur mår du efter uttaget?
  • ammela
    BergOchDalbanan1985 skrev 2016-12-17 21:16:11 följande:

Läkaren sa till mig att de vill att kroppen ska få mens av sig själv 1g först. Om du gör ägguttag utan insättning så kommer ofta mensen väldigt snabbt inpå (för mig 4 dagar efter ägguttag) och som en följd av medicinerna. De ville då att det skulle gå en hel cykel mellan innan man kunde göra FET.

I mitt fall har jag väldigt långa cykler, ca 40 dagar, så tog sin lilla tid.

Är du på g att göra FET?

Ah okej, trodde mensen kom "som vanligt" efter ca 2 veckor om man inte sätter in, men då hänger jag med.

Nej ingen FET (inte ET som jag fick för mig att det hette, alla jäkla förkortningar :) ) på g här, ska påbörja första behandlingen av långs protokollet 17 januari så blev mest fundersam på biverkningar och risker med allt. Vara beredd på det värsta är lite min inställning till det mesta, på gott och ont.
  • mabs
    BergOchDalbanan1985 skrev 2016-12-17 15:59:36 följande:
    Hej och grattis till ruving :) såå spännande. Hur är blodvärdena nu? Ska du ta lutinus efter insättning?

Förhoppningsvis blir det inga mer turer för dig till Falun nu då :) bor du i Sthlm?

Jag testade redan dag 5.. Embryot var då 10 dagar och jag såg ett väldigt svagt streck redan då till min förvåning. Strecket blev sen starkare och starkare. Ska ta ett digitalt nu i helgen och se om det slagit om till 3+, hade 2-3v förra helgen.

(Däremot så är det nog inte bra att testa så tidigt egentligen, låg chans att det visar positivt ju och då blir man bara besviken i onödan. Jag fick ett infall då jag såg att en annan tjej som gjort insättning samma dag som mig fått ett streck 5 dagar efter).

Blir galen på att jag inte har några symptom än. Vet att jag inte borde önska mig illamående, men lite skulle ju inte skada ;)

Åå håller tummarna nu för att vi alla här i tråden får plus (när insättning väl är gjord) och att vi får behålla de små och inte råka ut för missfall :)

Taaaack :) Blodvärdena såg bättre ut men jag ska fortsätta ta blodförtunnande. Jag slipper dock tabletterna, vilket är skönt för de mådde jag så illa av. Och sen ska jag ta lutinus 3 gånger om dagen. Jag började med lutinus redan i onsdags enligt deras rekom. :) 

Precis jag bor i sthlm så hoppas verkligen att jag slipper åka till Falun igen :) 

Ååå jag förstår dig, ska försöka att inte testa innan det datumet jag fick av de, har testdag den 30/12 :) Och dina symtom som du inte känt än, förstår den känslan, man vill ju liksom ha ngt som "bevisar" att man är gravid. Jag kanske ska önska dig lite illamående då :D men inte så mkt att det förstör din semester haha 

Håller också tummarna, så hårt det bara går! 

• mabs
    KajsaStina123 skrev 2016-12-17 17:12:21 följande:

Hej hopp!!!

Nu är det på plats, hoppas jag!!!:-/!! Känns nervöst och som du säger Mabs hur ska man kunna vänta så länge m att testa. ?? Jag fick 18 dagars väntan.. fick du också med dig ett test hem?

Det blev 1 ägg tillbaka och 1 till frysen. Så hoppas innerligt att denna lille stannar kvar. Helt sjukt, fick se den på en skärm..4 celler som låg ihop.. kan inte förstå att ngt så litet kan bli en bebis till slut.

Men vill inte sväva iväg på molnen redan, törs inte...

Jag är den som säger och tror att vi ska falla på ngt av stegen vi tar medan min sambo säger "det kommer gå bra"... så kanske ska våga lyssna och tro på det...

Så spännande!! Yes, jag fick med mig ett test hem, jag har flera digitala tester hemma sedan tidigare så man lär ju ta fler tester än bara ett :D 

Jag håller med dig, man vill så gärna sväva på moln men vågar inte ta ut lyckan i förväg. Hela vägen hem från Falun kunde jag inte låta bli att le. Jag skrattade åt små saker bara för att jag var så glad. Fick också se på skärmen, och det va det enda jag tittade på medan läkaren förklarade vad han gjorde. 

Här hemma är det lite blandat, ibland säger vi båda att vi hoppas det kommer gå vägen för oss nu, och ibland kommer jag på mig själv att jag fantiserar om hur jag köper bebiskläder eller matar min bebis, men jag är snabb med att skaka av mig de tankarna då jag är rädd att inte hoppas för mycket...

Och vad gäller Lutinus så har jag samma känningar som du skriver, molande värk samt ömma bröst. Läste på Fass och där stod det att det var vanligt. Till och med illamående :/

Svar på tråden IVF december 2016