Inlägg från: Bimbim79 |Visa alla inlägg
  • Bimbim79

BF Juli 2017 ny

43 dagar kvar till BF, de andra kom ju 38+ så dum som jag är räknar jag med att jag slipper gå 42 veckor! Blir säkert igångsatt 42+ bara för att ;)
    Här har vi värsta åskvärmen idag, varvar strålande sol med tokregn! Fuktigt och tungt. Har iaf rensat ut sista kattvinden nu, och på söndag ska jag och mamma stå å sälja skräp på loppis :) bättre 5-10 kr / sak/plagg än det ligger här å samlar damm! Har haft huset i 3 år, ensam med 3 barn, 200 kvadrat att stuva in saker på, tror ni jag lagt på hög eller :) alla utväxta kläder skor skridskor flytvästar cyklar mm tv spel filmer galet mycket saker :)

• Bimbim79
    Sosozo skrev 2017-06-12 20:59:33 följande:
    Vad spännande! Jag läste i en app att skillnaden mellan förvärkar som bara är liksom sammandragningar och inte leder till att starta en förlossning oftast känns bara på framsidan ,magen alltså. Och att riktig värkar startar både i ryggen och framtill. Så vem vet, du kanske är på G!
    Vänta för Guds skull inte till det känns i ryggen! Hade typ bara kraftig mensvärk med nr 3, kände inte ryggen alls! Men när jag säger kraftig mensvärk menar jag sån man inte ignorerar utan typ kräks av! :)

Nr 3 så va min latensfas typ en vecka, gjorde inte ont förrän vi då åkte in å va öppen 6 cm. Bm sa att jag antagligen "smygöppnats" hela veckan jag hade haft sammandragningarna, å detta jobbade jag med mitt spån!

Här står både svärföräldrar och ex make standby, stora tjejen är med informerad att om vi måste åka in på natten så får hon ha de små till morgonen då deras pappa kan hämta. De är vana att stiga upp själva å sköta morgonen då min man körde t jobbet 04.00 och de skulle vara klara t skolan när jag kom från mitt nattskift. Dessutom är vi granne med deras nattisfröken och pappan bor en knappt en km bort. Men lika bra att alla har koll :)
  • Bimbim79
    Haiduchi skrev 2017-06-12 21:35:35 följande:
    Med dottern hade jag en jätte jobbig latensfas, klarade inte ens vara hemma så ont de gjorde. Efter 22 timmar öppen ca 2 cm.... sen blev det snitt. Så vi tänker att det tar tid nu med.

Men när/om riktiga värkar startar så vill jag ringa in oxh be om att få komma in så de kan kolla med ul att hon ligger som hon ska. Trots lyckad vändning är jag nojig hon ligger fel.
    Ja jag hade med åkt in å kollat, så dax att märka det sen!
    Något fortare lär det ju gå både du och din kropp vet ju vad som händer denna gången :)
  • Bimbim79
    Vet hur det känns skrev 2017-06-13 09:14:02 följande:

Vi har jätte svårt med namn. Döttrarna heter Clara och Vera så jag vill ha ett namn som passar bra till dom. Mina förslag är: Oscar, Valter, Gustav, Carl. Verner. Folke. Arne. Alexander. Har ni tips så säg gärna något svenskt fint namn :)

Min man har kallat bebisen för Falke sen den blev till.. men han har inga direkta förslag själv.. så förmodligen blir bebis namnlös tills vi ser han.

Tjejnamn är lätt där hade jag nog valt Astrid eller Elsa

Vad har ni andra för namn?

Vi har några namn vi båda gillar men väntar till lillkillen är född innan vi bestämmer oss. Risken är väl att stackarn får heta plutt eller lillebror typ sina första 5 år ;)
    Men vi får se, de andra har jag ju haft namngivna innan de kom ut och namnen har passat.
    Falke, Folke är väl fint?
  • Bimbim79
    FrökenMp skrev 2017-06-13 10:45:52 följande:

Måste bara fråga nån som vet!

För en vecka sen var vi hos bm och han var inte rörlig eller fixerad utan ruckbar. Jag känner ibland att han byter sida med ryggen. Alltså oftast har han ryggen på höger sida och fötterna på vänster, men ibland vänder han sig och har ryggen på vänster sida och sparkar på höger. Kan dom göra så även fast dom är fixerade eller sitter dom helt fast då?

Antar att det jag vill veta är varför min bebis tar så lång tid på sig att fixera sig trots att jag är förstföderska. Får för mig att jag kommer gå över tiden bara för att han inte är fixerad ännu och jag går in i vecka 38 imorgon.

Rör sig gör barnet i magen tills det kommer ut! Hur det känns med fixerad bebis vet jag inte, har aldrig haft det ;) väntar ju fjärde, men de andra kom ut v 38 ändå så ta du det lugnt!
  • Bimbim79
    Any80 skrev 2017-06-13 13:22:03 följande:

Hur många dagar har ni kvar till bf? Jag har 35 dagar kvar men hade mensvärk igår kväll i 2 timmar är det någon mer som har börjat få förvärkar?

Rejäla förvärkar vissa kvällar, mensvärk, hyfsat regelbundna men ger sig efter 2-3 timmar. Bebisen ligger med huvudet ner och har gjort sen vecka 32 men vrider sig sida t sida, favoriten är dock att sparka ut mot höger :)
    Bm reagerade idag på att det va så tydligt när hon kände på huvudet, jag kan lätt känna själv att han har huvudet nere sen vill juni te jag trycka o dona för mycket, men hon kände både nacken och näsan :) så är ju inte för mycket/många lager emellan!
  • Bimbim79

Riktigt onda förvärkar idag igen, men bara att bita ihop skulle det inte gå över får jag ju klart säga till maken. Men han blir ju så galet nervös :) orkar knappt sköta halva hushållet, men med barnens hjälp och viss stjälp går dagarna trots total ledighet och vi egentligen inte hittar på nåt speciellt! Har fått dra ner tempot betydligt och mentalt kryper det i mig. Jag känner mig färdig med att vara gravid nu! V 35 o redan otymplig och öm överallt!

Grattis till bebis! O lycka till håller tummarna för er som fått era tider för snitt/ igångsättning.
    Funderar på att bita ihop några veckor till sen testa barnens studsmatta :) lär väl bara kissa
    ner mig förvisso men kanske kan dra igång på beställning då?

• Bimbim79
    Treansresa skrev 2017-06-14 22:43:24 följande:

Tack för era peppande ord!

Är fortfarande kvar och kommer få sova kvar på BB. Förvärkar som kommer med 2-3 minuter mellan men är inte tillräckligt starka för att vara helt pågång. En bebis som blev stressad av dom men nu verkar den vara lugnare.

Livmodertappen är 3 cm men är öppen två cm. Huvudet är riktigt långt nere men ej fixerat.

Nu funderar dom på om dom ska stoppa upp det eller inte med brikanyl då jag bara är i 34+6. Gärna två veckor till vill vi har den inne.

Klart man gärna vill att de stannar längre, men i vårt landsting stoppar de inte i v 34 om det inte finns rejäl orsak. Är ju lite stressande för bebisen det med. Skönt att du får stanna kvar på OBS iaf! Lycka till nu!
  • Bimbim79
    Delilah2001 skrev 2017-06-15 12:30:36 följande:

Tycker mig se sådana där panda kuddar överallt. Är det något att ha?

De ska vara bra ergonomisk och förebygga platt huvud och minimera kvävningsrisken.

Men samtidigt, hur vanligt är det att en bebis kvävs av sin kudde egentligen.

Står lite i valet och kvalet om man ska köpa en sådan eller en vanlig kudde?

Min äldsta hade kudde från start, de andra 2 varken kudde eller täcke. Sov med första barnet i 8 månader ammade mer eller mindre dygnet runt i 4 månader, när hon va 6 månader går de ut med att forskningen visar att känguru metoden är bra för små barn (vägde 1900 vid födseln) när jag ville göra så på BB sa de hon måste ligga i sin lilla plastlåda farligt att sova ihop mm. Barn nr 2 vägrade sova hos mig har sovit själv från start, minsta Sov i liggdelen sen i vagga, åt släta puréer till 11 månader minsta bit så kräktes hon. Grabben fick majsvälling istället för ersättning efter 4 månader! Åt hela burkar barnmat vid 3 månader. Etc etc å vet ni mina ungar mår hur bra som helst?! alla kan gå prata läsa cykla sover i sina rum i sina egna sängar osv alla dessa olika forskningsrön kan göra varenda mamma nervös och känna att det är svårt att räcka till. Men faktiskt lite sunt förnuft, anpassa sig efter barnet som är en egen liten individ och göra sitt bästa kommer man fantastiskt långt med :)
  • Bimbim79

Ja dessa nya rön hela tiden känns ju bara förvirrande, fick min första 03 andra 07 tredje 08. Å det mesta har ändrats både en å 2 gånger. Ingen av dem har platt huvud, och om man ser sig runt så är det ju faktiskt få människor som har det trots att ingen för 20 år sedan visste vad en panda kudde var för nåt! Salt eller inte, tja liten mängd, jättemånga barn som kom in med elektrolytfel pga saltbrist när det var stekhett ute. Vår barnläkare är skön på det viset, han har alltid som svar när sköterskan frågar nåt, säger mamma att det å det fungerar lyssnar vi på mamma hon vet alltid bäst sen frågar mamma oss om råd ibland! Gillar den inställningen :)

Svar på tråden BF Juli 2017 ny