• Anonym (Vera vetenskap)

Sorry men du är inte hälsosam

Jag måste få säga det här. Du är inte hälsosam som käkar kött varje dag och helst varje måltid. Inte heller när du hoppar över att äta olika sorters fett utan inbillar dig att du kan äta enbart mättat fett och det i obegränsade mängder. Din kropp mår inte bra av att du hoppar över en massa grönsaker och ratar all frukt. Det är okej att du inte vet bättre men ta inte ihjäl dina barn eller gör dem sjuka som vuxna för att du tror att det är hälsosamt att äta som du gör. Skärpning på dig.

• Svar på tråden Sorry men du är inte hälsosam
  • Anonym (K)

Är riktigt orolig för min pojkvän ärligt talat. Han äter kött minst 3 gånger per dag och det är nästan bara rött kött och charkprodukter. Har inte sagt något till honom men är ändå orolig.

• Anonym (Jag)
    Anonym (K) skrev 2017-01-17 04:29:23 följande:

Är riktigt orolig för min pojkvän ärligt talat. Han äter kött minst 3 gånger per dag och det är nästan bara rött kött och charkprodukter. Har inte sagt något till honom men är ändå orolig.

Varför är di orolig?
  • Anonym (...)
    Anonym (K) skrev 2017-01-17 04:29:23 följande:

Om ni har netflix kan du ju visa honom 'Forks over knives'. 
  • Anonym (K)
    Anonym (...) skrev 2017-01-17 09:21:40 följande:

Om ni har netflix kan du ju visa honom 'Forks over knives'. 

Han har sett den...
  • Anonym (K)
    Anonym (Jag) skrev 2017-01-17 05:50:40 följande:

Varför är di orolig?

För att han äter så ohälsosamt, vill ha kvar honom i livet så länge det går.
  • Anonym (Mättat fett bra)
    Anonym (...) skrev 2017-01-16 14:45:07 följande:

Ja, det är absolut en lögn att mjölk är bra för tänder och skelett. Det är precis tvärtom och du kan hitta allt från vetenskapliga artiklar till populärvetenskapliga artiklar om det, om du söker på det. Här t.ex.:

www.dn.se/nyheter/vetenskap/karin-bojs-dags-att-sluta-med-mjolkpropaganda

www.aftonbladet.se/debatt/article19774932.ab

Och sen är det inflammatoriskt och mättat fett leder till åderförfettning. Kaseinet (proteinet)  i mjölken ökar tumörtillväxten mer än det mesta. I djurförsök kunde man slå på och av tumörtillväxten som en lampknapp genom att ge och stoppa kasein i maten. 

Och kött är också väldigt negativt för hälsan. Det är ingen slump att de länder som äter mest kött också toppar listor över hjärt- och kärlsjukdomar. Järnet i som finns i animaliska produkter ligger t.ex. bakom demenssjukdomar och kopplingen till cancer är så stark att t.o.m. WHO listar det som cancerframkallande. Se här t.ex.:

www.dn.se/nyheter/sverige/who-listar-kott-som-cancerframkallande/

Din psykiska föreställning om att du mår bra behöver inte nödvändigtvis överensstämma med hur din kropp egentligen mår. Min poäng är att inte ta gamla sanningar för givna bara för att du har hört dem många gånger.

Mättat fett leder inte till åderförfettning.

Vad gäller mjölk så hämmar kalcium järnupptag så överdriven konsumtion av mejerier kan orsaka järnverket.
  • Egon den stora
    Anonym (K) skrev 2017-01-17 15:40:58 följande:

För att han äter så ohälsosamt, vill ha kvar honom i livet så länge det går.

Det hänger på mycket mer än det mina far och morföräldrar är gamla bönder och åt bara massa kött hela livet, grönsaker fanns knappt hemma, söka passerade 90 innan dom dog. Jag mår också jättebra av massa kött. Alla prover ser ju bra ut!
  • Anonym (K)
    Egon den stora skrev 2017-01-17 18:46:49 följande:

Det hänger på mycket mer än det mina far och morföräldrar är gamla bönder och åt bara massa kött hela livet, grönsaker fanns knappt hemma, söka passerade 90 innan dom dog. Jag mår också jättebra av massa kött. Alla prover ser ju bra ut!

Kul att det funkar för dig. I hans släkt är det vanligt med tarmcancer och han själv är väldigt trött ofta.
  • Egon den stora
    Anonym (K) skrev 2017-01-17 19:07:29 följande:

Kul att det funkar för dig. I hans släkt är det vanligt med tarmcancer och han själv är väldigt trött ofta.

Att han är trött hänger inte på det. Äter han mycket kolhydrater? Det för mig extremt trött.
  • Anonym (K)
    Egon den stora skrev 2017-01-17 20:06:35 följande:

Att han är trött hänger inte på det. Äter han mycket kolhydrater? Det för mig extremt trött.

Sa inte heller att det är pga det, men är övertygad om att det beror på hans kost. Nej han äter inte mycket kolhydrater.
Svar på tråden Sorry men du är inte hälsosam