• Anonym (Vera vetenskap)

Sorry men du är inte hälsosam

Jag måste få säga det här. Du är inte hälsosam som käkar kött varje dag och helst varje måltid. Inte heller när du hoppar över att äta olika sorters fett utan inbillar dig att du kan äta enbart mättat fett och det i obegränsade mängder. Din kropp mår inte bra av att du hoppar över en massa grönsaker och ratar all frukt. Det är okej att du inte vet bättre men ta inte ihjäl dina barn eller gör dem sjuka som vuxna för att du tror att det är hälsosamt att äta som du gör. Skärpning på dig.

• Svar på tråden Sorry men du är inte hälsosam
    Anonym (Äter kött) skrev 2017-01-12 17:13:01 följande:

Sluta överföra mänskliga känslor och egenskaper på djur.

Sen äter jag kött med gott samvete. Äter mycket grönsaker och frukt så kosten är faktiskt varierad.

Sen sitter jag aldrig med pekpinnar mot veganer eller vegetarianer. Respekterar deras val ang mat. Men efterlyser fortfarande samma respekt tillbaka... En dröm som aldrig blir sann

Mänskliga känslor? Det är ett faktum att vetenskapen kan säga att de vet att de som äter charkprodukter och mer än max 300 gram rött kött i veckan har en betydligt ökad risk att drabbas av allvarliga sjukdomar. Man äter som man vill men inse att du inte äter hälsosamt när du äter bacon och käkar rött kött flera gånger i veckan.
    perfect skrev 2017-01-13 11:27:17 följande:

Gör som Du vill men bry Dig inte om vad andra gör, tänk om Du har fel.

Sjukvården kostar enorma pengar. Jag betalar skatt, alltså har jag mandat att ha en åsikt.
  • monkees
    Anonym (K) skrev 2017-01-14 08:53:26 följande:
    Menar du att det vanligaste är att folk inte äter kött varje dag?
    Det jag noterat i debatten är att det främst är rött kött som det varnas för. Både för den egna hälsan och för miljön. Fågel och svin brukar passera som helt legitimt och inget att "bråka om" annat än för militanta veganska djurvänner men de är en grupp för sig som jag undviker.
  • Anonym (Mia)
    monkees skrev 2017-01-14 10:03:48 följande:

Det jag noterat i debatten är att det främst är rött kött som det varnas för. Både för den egna hälsan och för miljön. Fågel och svin brukar passera som helt legitimt och inget att "bråka om" annat än för militanta veganska djurvänner men de är en grupp för sig som jag undviker.

Haha Du har hittat på DN egen kategori människor som dit du dumpar folk som har rätt och det stör dig. Jag fattar, de har bra argument, du har inga, och då håller du för öronen.

Jag är inte militant eller vegan men tycker ändå att MSN är en gris om man äter en. Är jag militant vegan då fast jag inte är någotdera?
  • FiusDius

Finns väl andra faktorer som spelar in om man lever hälsosamt eller inte. Mina barn är i naturen och träffar kor, hundar, katter, hönor varje dag. Äter svenskt, närproducerat kött/mejeri produkter. Ingen är allergiskt och de är aldrig sjuka. De har även sina anhöriga fyra generationer tillbaka i livet, som har levt på samma sätt. Så kommer vi fortsätta leva????

• monkees
    Anonym (Mia) skrev 2017-01-14 10:09:55 följande:
    Haha Du har hittat på DN egen kategori människor som dit du dumpar folk som har rätt och det stör dig. Jag fattar, de har bra argument, du har inga, och då håller du för öronen.

Jag är inte militant eller vegan men tycker ändå att MSN är en gris om man äter en. Är jag militant vegan då fast jag inte är någotdera?
    Jag vet inte varför du känner så inför folk som äter gris men du kanske såg mkt på Emil och griseknoen när du var mindre? och den är ju så söt så tanken att äta upp den är ju svår.
  • Anonym (Va)
    monkees skrev 2017-01-14 02:49:58 följande:

De här individerna som "äter kött varenda dag" har jag bara stött på i diskussioner som denna! Hur vanligt är det att man äter på det viset?

Vi äter kött varje dag. Fläsk, kyckling, fisk eller annat kött. Ofta någon skiva som pålägg, något till lunch och något till kvällsmat.
  • monkees
    Anonym (Va) skrev 2017-01-14 10:47:16 följande:
    Vi äter kött varje dag. Fläsk, kyckling, fisk eller annat kött. Ofta någon skiva som pålägg, något till lunch och något till kvällsmat.
    Okej. Vi syftar på olika saker. Smaklig spis.
  • Anonym (K)
    monkees skrev 2017-01-14 10:03:48 följande:

Ja det håller jag med om men menar mer att det lät som att du menade att det inte är vanligt att äta kött varje dag.

Jag har fått intrycket av både bekanta/vänner/familj, sociala medier och trådar på forum att det absolut vanligaste är att äta kött flera gånger om dagen.
  • Anonym (K)
    Anonym (Va) skrev 2017-01-14 10:47:16 följande:

Ja jag tror absolut att detta är det vanligaste. :)
Svar på tråden Sorry men du är inte hälsosam