• Anonym (Vera vetenskap)

Sorry men du är inte hälsosam

Jag måste få säga det här. Du är inte hälsosam som käkar kött varje dag och helst varje måltid. Inte heller när du hoppar över att äta olika sorters fett utan inbillar dig att du kan äta enbart mättat fett och det i obegränsade mängder. Din kropp mår inte bra av att du hoppar över en massa grönsaker och ratar all frukt. Det är okej att du inte vet bättre men ta inte ihjäl dina barn eller gör dem sjuka som vuxna för att du tror att det är hälsosamt att äta som du gör. Skärpning på dig.

• Svar på tråden Sorry men du är inte hälsosam
  • Anonym (K)
    Bibbidi skrev 2017-01-12 12:43:31 följande:

Jag äter kött men äter en hel del vegetariskt ändå och håller med dig om mycket förutom att vi köttätare skulle ha dåligt samvete? Jag känner inte en enda person som har dåligt samvete för att de äter kött, ärligt talat tror jag att det är sådant som du bara tror. Jag tror inte att det stämmer . Det enda jag kan tänka mig är att en del som är dåliga på att äta grönt kan ha dåligt  samvete för att de inte äter tillräckligt varierat eller tillräckligt med grönsaker, men inte att de skulle ha dåligt samvete för att de äter kött. 

Jag vet tyvärr jättemånga köttätare (största delen av de jag känner) som mår dåligt och vill dra ner eller sluta med köttet men av olika orsaker inte gör det. Det säger ju dock inte så himla mycket egentligen. Vad är det det kallas, anekdotiskt någonting....

Vore spännande om det fanns lite statistik som visar på hur många det är som har dåligt samvete eller mår dåligt över det.
  • Anonym (K)
    Anonym (öh) skrev 2017-01-12 17:04:48 följande:
    Ja, jag får väl googla vad ni har på fötterna. Själv tycker jag att det är vansinne att inte använda djur, både som föda och för andra ändamål (som det alltid gjorts). Däremot tycker jag att djur ska ha det bra medan de lever varför jag alltid under hela mitt liv haft ett sådant engagemang. Nu har jag också rest väldigt mycket och bott utomlands långa tider i länder som verkligen inte har någon god djurhållning och jag vet att det inte kommer att gå att förändra under någon för oss överskådlig framtid.

Att minska på köttätandet ser jag som positivt ur flera synvinklar, att utesluta det helt tycker jag är idioti.
    Ja vi alla tycker olika. Ville bara flika in att det fanns många alternativ eftersom du undrade om det :)
  • Anonym (K)
    Anonym (K) skrev 2017-01-12 17:09:43 följande:

Jag vet tyvärr jättemånga köttätare (största delen av de jag känner) som mår dåligt och vill dra ner eller sluta med köttet men av olika orsaker inte gör det. Det säger ju dock inte så himla mycket egentligen. Vad är det det kallas, anekdotiskt någonting....

Vore spännande om det fanns lite statistik som visar på hur många det är som har dåligt samvete eller mår dåligt över det.

Vill bara förtydliga att jag såklart inte tycker man ska ha dåligt samvete. Men är ändå nyfiken på hur vanligt det är.
  • Anonym (Äter kött)

Sluta överföra mänskliga känslor och egenskaper på djur.

Sen äter jag kött med gott samvete. Äter mycket grönsaker och frukt så kosten är faktiskt varierad.

Sen sitter jag aldrig med pekpinnar mot veganer eller vegetarianer. Respekterar deras val ang mat. Men efterlyser fortfarande samma respekt tillbaka... En dröm som aldrig blir sann

• Anonym (K)
    Anonym (Äter kött) skrev 2017-01-12 17:13:01 följande:

Sluta överföra mänskliga känslor och egenskaper på djur.

Sen äter jag kött med gott samvete. Äter mycket grönsaker och frukt så kosten är faktiskt varierad.

Sen sitter jag aldrig med pekpinnar mot veganer eller vegetarianer. Respekterar deras val ang mat. Men efterlyser fortfarande samma respekt tillbaka... En dröm som aldrig blir sann

Precis man ska respektera varandras kost. Blir tyvärr varje vecka kritiserad för mitt kostval. Skittråkigt. Finns idioter som gillar att gnälla på andra som både är köttätare och vegetarianer eller veganer.
  • Aniiee
    Anonym (öh) skrev 2017-01-12 16:31:06 följande:
    Jaja, här sitter du och "gör skillnad".

I Indien äter de redan klimaträtt. Där finns över 400 miljoner människor som är vegetarianer (mestadels av religiösa skäl men också för att de är rädda för zoonoser). De konsumerar bara fem kg kött per år och person. Men vad hjälper det när de samtidigt är på fjärde plats i världen vad gäller koldioxidutsläpp, en liga de snart kommer att leda. Men du tycker kanske att omvärlden bör ta ifrån dem deras kylskåp och luftkonditioneringssystem nu när de äntligen fått råd med dem?
    4.4, enligt senaste statistiken jag hittar, som är från 2009. 2a nerifrån i världen.

Enligt samma satatistik ligget USA i topp med 120,2 kg (ner från 126,6 kg år 2006)

De nordiska länderna står sig på:
    Sverige 80.2 kg, upp från 77 kg 2006
    Norge, 66 kg, upp från 65 kg 2006
    Danmark 95,2 kg, ner från 96,9 kg 2006
    Finland, 74.8 kg, upp från 73,2 kg 2006
    Island: 86,2 kg, ner från 89,7 kg 2006

OBS! OBS! OBS! Vi pratar rött kött här. Nöt, gris och lamm. Siffrorna för fågel och fisk är så klart annorlunda..... 

SEN måste man betänka, att det här är inte köttet vi ÄTER, i alla fall inte den svenska och norska siffran (och förmodligen inte de andra heller), utan det är slaktvikten. 

Alltså, om jag ska förklara lite snabbt: Säg att alla har varsin ko (jävligt liten ko....) som de får äta på ett helt år. En ko väger ugefär ungefär dubbelt så mycket som sin slaktvikt, dvs ungefär 160 kg. Sen går den till slakt, och under slakten tas saker bort, som vi vanligtvis inte äter, som hud, ben, huvudet, klövar, mm mm. Hälften går bort och slaktvikten blir kvar, alltså 80 kg. OM nu alla hade haft den där kon och använt alla köttdelar så hade dessa 80kg i statistiken varit hyfsat rättvisande, men nu har vi inte den där kon. Vi köper kött i mataffärer, hos grossister och bönder. Hos bönderna kan man ju för det mesta, och många grossister har uddare styckningsdetaljer, men i mataffärerna, där 80% av slutkonsumenterna finns, är de, eller kanske, VI i allmänhet, inte intresserade av udda detaljer. Vi vill ha vår färs, våra kotletter och våra vanliga stekar. Vilket gör att bortåt 50% av slaktvikten ALDRIG hamnar på tallrikarna i hemmen. 

Äter vi 80 kg kött per person och år? Nej. Det gör vi inte. Det SÄLJS någonstans mellan 35 och 50 kg rött kött per person och år i Sverige till slutkonsument. Hur mycket av det som äts upp kan man ju diskutera, men en siffra för matsvinn i hemmen är 10-12% äbar mat. 

Så.... Vad var det vi diskuterade i tråden igen? Jo... Vi äter mindre kött än folk tror.

Sen kan vi börja diskutera huruvida vi borde lära oss att ta tillvara på slaktvikten bättre (ja, enligt mig) och därmed minska miljöpåverkan.
    Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • monkees
    Anonym (Vera vetenskap) skrev 2017-01-11 15:30:53 följande:

Jag måste få säga det här. Du är inte hälsosam som käkar kött varje dag och helst varje måltid. Inte heller när du hoppar över att äta olika sorters fett utan inbillar dig att du kan äta enbart mättat fett och det i obegränsade mängder. Din kropp mår inte bra av att du hoppar över en massa grönsaker och ratar all frukt. Det är okej att du inte vet bättre men ta inte ihjäl dina barn eller gör dem sjuka som vuxna för att du tror att det är hälsosamt att äta som du gör. Skärpning på dig.

LCHF kort sagt!? Jag tänker att den bästa dieten är den där man får äta sig mätt medan man går ned i vikt. Jag har bara bantat en gång under mina 61 år och har ingen egen erfarenhet men utifrån vad jag sett/hört/erfarit genom åren så är det väl just HUNGERN som är pudelns kärna vid viktnedgång? Med LCHF så tar man väl en genväg förbi den? och när man gått ned i vikt så kan man övergå till annan diet. (Den s k 5:2 är jag mer skeptisk till för jag tänker att om man späker sig vissa dagar så finns risken att man överäter andra?)
  • BandAnna
    Nyfikna72 skrev 2017-01-11 16:08:57 följande:

Varför vill vegetarianer ha mat som ser ut som köttprodukter? Låtsassill, låtsasskinka, korv, veganbullar och you name it.

Använder du huvudet så kommer du säkert på fler anledningar till varför. Kommer du inte på varför så får jag beklaga att du inte kan tänka så långt. 
  • BandAnna

Varierat och I LAGOM MÄNGD tordes väl ändå vara det som är nyttigast för oss. 
    Men det är ju det där med lagom mängd som verkar bli svårare och svårare för människor att hålla sig till.

• Anonym (blandis)
    Anonym (öh) skrev 2017-01-12 16:17:11 följande:

Du svarade inte på vad du har på fötterna? Bara skor tillverkade av självdöda vilda djur som du själv yxat till, eller?

Finns gott om skor i textil eller syntetmaterial.
Svar på tråden Sorry men du är inte hälsosam