• pigan86

IVF februari 2017

Våran resa började i april 2016 efter 2.5 års försök på egen hand. Fattade modet till mig och kontaktade gyn och vi fick genomgå en "barnlöshetsutredning" pga sommarstängt så fick vi träffa en barnmorska först i mitten av augusti. Innan besöken fick jag lämna massor av blodprover och min sambo fick lämna spermaprov. Enligt proverna som togs så såg allt "bra" ut. Fick göra en hss undersökning under första besöket och allt såg bra ut även där "nere", dem hittade ingen direkt orsak till våran barnlöshet.

Vi fick remiss till en ivf klinik och var på första besöket där 2/11 förra året. Tanken var att vi skulle börja med sprutorna redan då men tyvärr hittade dem en cysta i min ena äggstock. Fick äta provera i 10 dagar och sedan hade dem "såklart" julledigt. Skulle kontakta dem när min decemberblödning kom och i samma veva bokades ett UL. Var och gjorde UL 11/1 och då såg allt bra ut som tur var, sammanlagt 15 äggblåsor syntes då.

Sprutstart när januari mensen kommer (gissar att den kommer i början av februari) fick rubbning i min annars regelbundna cykel i samband med provera. Spännande och följa andra som befinner sig på samma resa :)

• pigan86
    Popetot skrev 2017-01-25 20:50:29 följande:
    Välkommen hit! Det är skönt att följas åt. Hoppas att inte denna gång vara ensam kvar utan plus i en tråd. Ska hålla tummarna hårt för oss alla. Jag väntar min mens på onsdag nästa vecka så du och jag kommer kanske ligga väldigt lika då?
    Känner samma sak, jag har väntat i 3.5 år nu så de borde väl vara dags för ett plus nu.

Jo då borde vi ligga rätt nära varandra, vad kul att få dela resan med flera. Håller mina tummar stenhård för oss :)
  • pigan86
    kokosflingan89 skrev 2017-01-26 22:51:43 följande:
    Ja vi har bara varit där en gång då vi gjorde vår utredning på Sophiahemmet men den läkare och barnmorska vi träffade då var supertrevliga! Vi va där i två timmar då vi gick igenom planen och fick massa information om varje steg. Kändes bra! Känns också som att vi har fått mycket mer information än vad många andra har fått på sina kliniker baserat på en del frågor som ställa i forumen.

Hur känner ni? Trivs ni på er klinik?
    Jag trivs bra på min klinik, går i umeå. Tror nog dem flesta kliniker utgår från samma koncept men alla människor är olika och dem berättar säkert på olika sätt då de är första gången för många så är inte alla lika lyhörda och mottagliga av information. Frågor finns ju alltid oavsett när/var/hur man fick informationen + vad man själv väljer att fråga om. Fick med oss en folder full med bra häften både om sprutorna, behandlingen och hur själva befruktningen går till mm..
  • pigan86

Idag kom min efterlängtade blödning, börjar med gonal-f imorgon kväll. Är lite små nervös eftersom jag är spruträdd, men förhoppningsvis leder de till något gott så de inte känns förjäves.

Hoppas ni har en toppen fin helg allihopa

• pigan86
    Popetot skrev 2017-01-28 13:40:23 följande:
    Härligt!! Det kommer gå utmärkt med sprutorna. Nålen är ju väldigt tunn på gonal-f tack och lov. Jag tror min mens kommer onsdag så startar nästa vecka någon gång. Kul att ligga nära varann :)
    Jo jag vet men lär vara både skakig och kallsvettig dem första dagarna när jag ska ta sprutan. Hoff! Men det ska nog gå bra, det måste gå bra helt enkelt.

Håller tummarna att din mens kommer på onsdag.
  • pigan86
    Caarina1985 skrev 2017-01-29 00:57:45 följande:

Hej, kliver även jag in i den här tråden.

Våran resa börjar 2011 med att jobba på saken hemmavid. April-14 gör vi vårat första läkarbesök på lokala gynmottagningen. Efter långa väntetider och mängder av provtagningar och vaccinationer blir vi i Mars-15 kallade till länssjukhuset. De har kommit fram till att det är spermierna som är åt skogen för få till antalet. Remitteras till IVF Kliniken och får komma till dom i Juni-15.
    Gör våran första behandling i Juni-15 med Bemfola dos:150, men jag svarar ganska dåligt på behandlingen så då övergår vi till Gonal-f som är lättare att justera dosen på och ökar upp den till 225. På 16e dagen gör vi uttag och får ut 10st ägg. En införd + 1 till frys.

Den fastnar inte och jag drar på mig en livmodersinflammation. Pg.a. detta så drar det ut på tiden innan vi kan göra frysåterföringen. Men i Nov-15 blir det av. Resultatet blir negativt.

Vi startar en ny behandling i Feb-16, denna gången får jag Gonal-f från första början. Dosen sätts då till 225. Jag svarar lika dåligt på den här behandlingen som gången innan och dos höjs till 300. På 14dagen avbryter vi behandlingen då jag inte har mer än 3st stora äggblåsor + det faktum att närmaste apotek som har orgalutran i lager ligger 25mil bort.
    Påbörjar vårat andra försök på nytt Mars-16 och fortsätter med Gonal-f med dos på 300. Uttag sker på 11dagen och ger 8st ägg. Endast EN delar sig som de ska och kan återföras, resten kasseras. Resultat: negativt.

Sista landstingsförsöket gör vi i Nov-16 och övergår då till Menopur och dosen blir 375. Som tidigare svarar jag dåligt och dosen höjs till 450. Uttag sker på dag 14 och ger oss 3st ägg varav 1 återförs och resten kasseras. Nu fick jag prova att ta trombyl ifall det skulle bättra på möjligheten att den fastnar. Men det gjorde den inte. 

Eftersom det inte är mig det är "fel på" så resonerade vi med läkaren att vi trots allt borde ha goda chanser att lyckas. Så vi köpte ett paket med 3försök och nu gör vi den 1a av dom.

Läkarens stora ? är varför jag svara så dåligt på behandlingarna. Så den här gången går jag på det långa protokollet och har nedreglerats med nässpray suprecur sen trettondagsafton. I fredags började jag med sprutorna. Den här gången är det Menopur á300 och Fostimon á150. Vi hoppas att nedregleringen gör att kroppen "chockas" av hormonerna och levererar fina ägg.
    På fredag är första ultraljudet...

Ni har en lång och krokig väg bakom er, håller tummarna att det lyckas för er denna gång och vägen planar ut för er. Kram
  • pigan86
    Busfrö10 skrev 2017-01-28 22:53:03 följande:

Hej!

Jag hoppar också in här!
    Vi är inne på vårt andra försök. Gjorde ett i november, men gick inte så bra. Fick ut 5 ägg, 4 blev befruktade. 3 delade på sig och ett stoppade de in =) Inga till frysen.
    Fick mens som vanligt, så ingen bebis den gången...
    Så nu kör vi igen!

Jag är 38 år och vi har en son som är 6 år. Har försökt med syskon i ca 2 år, men inte lyckats. 

Problemet vi har är att jag har låg äggreserv och han har inte så snabba spermier. Vi kör korta, och jag började med Puregon i onsdags. På söndag lägger jag till Orgalutran, huvva...

Håller tummarna för allihopa här i tråden!!

Är också orolig för orgalutran, den sprutar verkar vara den "värsta". Är spruträdd som sjutton så de spär ju på lite också.

Jag börjar med gonal-f ikväll, hoppas jag svarar bra på de. Ju mindre sprutdagar som möjligt siktar jag mot hoppas min kropp tycker samma :)

Lycka till
  • pigan86
    kokosflingan89 skrev 2017-01-28 23:52:53 följande:
    Ja det har du säkert rätt i :) man är ju stressad, nervös, exalterad m.m kan man ju säga! Allt går väl inte in :)
    Jag kan bara uttala mig om mig själv, vi fick jätte fint bemötande på kliniken och dem berättade o förklarade ingående allting åt oss. Kände mig väldigt nöjd efteråt, men nu ett tag senare snurrar alla möjliga frågor i skallen. Läser igenom alla papper o broschyrer och hittar svaren, men nästa dag känns allt lika oklart igen. Tror nervositeten och oron blockerar allt "nytt" så man tar inte till sig de på samma sätt.

Just idag känner jag mig rädd, snudd på ledsen. Är livrädd att inte klara av dehär.
  • pigan86
    Popetot skrev 2017-01-29 10:14:31 följande:
    Vad är det du är mest rädd för? Jag har ju gått igenom det två gånger så kanske kan bidra med något för att lugna? Jag har iofs inga problem med sprutor så det gör ju det hela enklare.
    Bortsett min rädsla för sprutorna så känner jag prestations ångest över allting runt om. Äggplocket, insättningen, kvalitén på ägg och spermier, ruvningstiden och den största rädslan ett missfall.. Känner mig så skör just nu, min längtan är obeskrivligt stor och det är de enda jag tänker på.
  • pigan86
    Caarina1985 skrev 2017-01-29 13:48:16 följande:
    Såg högre upp i tråden att du också behandlas i Umeå. Fantastisk fin personal och bemötandet är av toppklass. Kanske vi hamnar på äggplock samtidigt :)Brukar tänka att vi får skatta oss lyckliga som fått komma just till Umeå. (Även om de flesta andra kliniker säkert är lika bra)

Jag tycker att man får utomordentligt bra information från kliniken och de skickar hem papper & instruktioner till alla läkemedel. Men ett tips är att kolla instruktionsvideor från läkemedelsföretagen på Youtube - de är till god hjälp. Framförallt om du känner dig lite vilsen emellanåt.
    Du har ingen som kan hjälpa dig med sprutorna? Det är inte slaget i sten att det är du själv som måste injicera dom. Partner? Förälder? Syskon? Kompis? Granne?
    Jag är inte själv spruträdd så det är inga problem, men orgalutran är tyvärr ingen rolig spruta.

När du känner som du beskriver ovan - om du inte har någon i din omgivning som du kan luta axeln mot, ring till kliniken. Det finns personal där även för dessa tunga bitar.
    Tack för tipset om video på youtube, de ska jag helt klart kika nu innan jag ska ta första sprutan. Jag jobbar som undersköterska så har inga problem med att sticka andra, men när de kommer till mig själv är de värre. Hoff

Min sambo jobbar tyvärr eftermiddag nästa vecka annars hade han fått hjälpa mig. Har ingen familj här på orten så de blir att övervinna sin rädsla och göra det själv. Svettas av bara tanken.

Min sambo är mitt absolut största stöd, är så skönt att han finns vid min sida i allt de här. Sen har jag min syster + mamma som också är till bra stöd. Men känns som att ivf är de enda jag pratar om nu för tiden, det tar upp så pass stor tid av mitt liv just nu.

Då kanske vi är på kliniken samtidigt då, har du fått tid för äggplock?
Svar på tråden IVF februari 2017