• Popetot

IVF februari 2017

Drar igång en februaritråd. Har blivit nekad start mina två senaste mens så är garanterad start nästa vecka.

Jag och min man har försökt få barn i 4 år. Har gjort två icsi förra året (manlig faktor). Aldrig fått något till frysen. Detta blir vår sista ivf då det tar så oerhört hårt på oss mentalt.

Någon mer som startar i februari som jag kan stöta och nöta och utbyta tankar med?

• Svar på tråden IVF februari 2017
  • Busfrö10

Jag vet inte vad jag ska svara på hur min sambo tänker... vi har ju en son tillsammans redan. Jag har nog tänkt att det är jag som längtar mest. Men idag när vi pratade om en utlandsresa vi ska göra, sa han att vi kanske inte kan åka i höst ???? Så jag tror att han hoppas mer än han ger sken av. Självklart vill han också ha en till, men har inte hört så mycket från honom om det. Måste fråga faktiskt!

Vet inte vad det är för skillnad på Gonal och puregon. Men jag har feberkänsla och lite ont i kroppen . Och huvudvärk. Så jag antar att det är lite biverkningar.

Har tagit sprutor i 8 dagar nu, börjar bli lite less... det går bra, men det spänner en hel del i magen efteråt. Och så när puregonet inte räcker i den första dosen, utan man måste ta en TILL och skarva... blä... de där nålsticken alltså... jobbiga. Men det går ju bra! Positiva tankar ????

• pigan86
    Busfrö10 skrev 2017-02-01 21:44:53 följande:

Jag vet inte vad jag ska svara på hur min sambo tänker... vi har ju en son tillsammans redan. Jag har nog tänkt att det är jag som längtar mest. Men idag när vi pratade om en utlandsresa vi ska göra, sa han att vi kanske inte kan åka i höst ???? Så jag tror att han hoppas mer än han ger sken av. Självklart vill han också ha en till, men har inte hört så mycket från honom om det. Måste fråga faktiskt!

Vet inte vad det är för skillnad på Gonal och puregon. Men jag har feberkänsla och lite ont i kroppen . Och huvudvärk. Så jag antar att det är lite biverkningar.

Har tagit sprutor i 8 dagar nu, börjar bli lite less... det går bra, men det spänner en hel del i magen efteråt. Och så när puregonet inte räcker i den första dosen, utan man måste ta en TILL och skarva... blä... de där nålsticken alltså... jobbiga. Men det går ju bra! Positiva tankar ????

Kanske generellt är så att vi kvinnor behöver utrymme att prata om saker oftare än vad karlar behöver? Är väl i stortsett bara kvinnor i sånahär forum exempelvis? :)
    Har ibland känt mig väldigt ensam, mkt därför jag hamnade här på FL och att träffa andra som går igenom samma saker som man själv gör.

Känner också så febrig och lite hängig, men de är väl alla hormoner som studsar runt i kroppen. Sprutorna är inte alls roliga, usch och fy. Imorgon startar jag med orgalutran så blir två sprutor varje kväll då. Jag är redan less på sprutorna och har endast hållit på i 4 dagar. Men som du säger "positiva tankar" och som tur är så är de inte för hela livet vi måste hålla på att sticka oss :)
  • Nube

Hej tjejer, tänkte hoppa in här om det är ok? Jag har försökt bli gravid sedan 1.5 år. Fick efter utredningen veta att jag har låg amh och vi skickades direkt till IVF. Nu kör jag långt protokoll, har sprayat med synarela och började med menopur igår. Usch vad nervös jag var med att blanda den! Som tur var sambon lugnare och hjälpte mig. Första VUL nästa vecka. Vore kul att följas åt och byta lite tankar!

• Popetot

Min man blockerar emellanåt. För det mesta kan vi prata men i perioder när jag har behov av att älta så är vi inte alls på samma våglängd. Tror det är hans sätt att hantera det jobbiga.

Jag har träffat psykolog en gång i höstas ich kommer nog gå dit igen. Skönt att prata med någon utbildad som inte säger vad alla andra gör. Många runt om som vill stötta brukar komma med positiva peppande ord. Men egentligen behöver jag snarare hantera alla "tänk om". För om det inte går vägen måste jag ha en plan för hur jag ska hantera det. Förstår ni hur jag menar? Eller klarar ni av att vara att tänka positivt genom denna processen?

• Popetot
    Nube skrev 2017-02-02 10:04:20 följande:

Hej tjejer, tänkte hoppa in här om det är ok? Jag har försökt bli gravid sedan 1.5 år. Fick efter utredningen veta att jag har låg amh och vi skickades direkt till IVF. Nu kör jag långt protokoll, har sprayat med synarela och började med menopur igår. Usch vad nervös jag var med att blanda den! Som tur var sambon lugnare och hjälpte mig. Första VUL nästa vecka. Vore kul att följas åt och byta lite tankar!

Välkommen! Vad innebär lågt amh? Utebliven ägglossning? Jag börjar spraya idag så har flrsta VUL på tisdag. Har du fått tid?
  • Nube
    Popetot skrev 2017-02-02 14:11:32 följande:

Välkommen! Vad innebär lågt amh? Utebliven ägglossning? Jag börjar spraya idag så har flrsta VUL på tisdag. Har du fått tid?

Tack :) Låg amh betyder dålig äggreserv/nedsatt äggstockfunktion. Så det är oklart hur många ägg jag kommer få ut.. var väldigt ledsen när jag fick höra detta men har läst att många har lyckats trots allt så jag försöker vara positiv även om det är svårt. Ägglossning och allt annat var ok. Jag har också VUL nästa tisdag! Kul :) Kör du kort protokoll?
  • Nube

Jag tycker det låter bra att träffa psykolog, de har helt andra tankar och ser saker och ting från större perspektiv. Min sambo är mycket mer positiv och han tror att vi kommer att lyckas, men även han är nervös.. tror dock att han inte tänkt på det lika mycket som jag eller det känns så iaf. Men några gånger har han sagt att han är orolig och han vill gäena att vi lyckas. Jag är mer realistisk och vill inte ha för höga förhoppningar.

• pigan86
    Popetot skrev 2017-02-02 14:09:48 följande:

Min man blockerar emellanåt. För det mesta kan vi prata men i perioder när jag har behov av att älta så är vi inte alls på samma våglängd. Tror det är hans sätt att hantera det jobbiga.

Jag har träffat psykolog en gång i höstas ich kommer nog gå dit igen. Skönt att prata med någon utbildad som inte säger vad alla andra gör. Många runt om som vill stötta brukar komma med positiva peppande ord. Men egentligen behöver jag snarare hantera alla "tänk om". För om det inte går vägen måste jag ha en plan för hur jag ska hantera det. Förstår ni hur jag menar? Eller klarar ni av att vara att tänka positivt genom denna processen?

Jag träffar en kurator nu, började gå hos henne efter jul och har varit där två ggr efter de. Verkligen skönt att prata med någon utomstående, man vill inte alltid bli tröstad utan bara få ur sig lite. Har så många "tänk om" tankar. Vet inte alls hur jag skulle klara av fler negativa besked just nu så känns skönt att ha en fungerande kontakt med en kurator redan nu.
  • Busfrö10

Idag var jag åter på jakt efter orgalutran, men det gick så där... Fanns INGA! Men de hade cetrotide istället, så jag fick ringa min läkare och be om ett nytt recept ????

Så nu har jag två sprutor, kommer eventuellt behöva en till, men det får jag reda på imorgon.

Har tagit kvällens stick precis. Och puregonet idag gjorde ganska ont efteråt. Har märkt att det stramar och värker rätt bra om jag typ står upp eller går precis efter. Så bäst är ju att sitta kvar en stund efteråt ????

Imorgon är det dags för ul och check på hur många blåsor det blivit. Och då kommer hon bestämma när vi kör äggplock, måndag eller tisdag ????

Känner mig ganska positiv den här gången, som att det faktiskt KAN gå den här gången ????

• Loppan6

Hejsan Allihopa. Vad spännande att följa några av er som är på G nu, ni är stegen före mig & jag håller verkligen tummarna för er alla. Hoppas på många glada gubbar i denna tråden :D 

Jag & min sambo var kallade till IVF i onsdags men vi ville testa make insemination först för att se om man kan få ut någon mer nyttig information under tiden.

Som det är nu har dom inte hittat någon orsak till våran barnlöshet.

Har genomgått titthålsoperation som inte resulterade i något. Detta gjordes för att man vid Hycosy inte kunde se genomströmning på högra äggledaren & en vätskefylld ansamling på 2*3 cm i området kring denna. Vi fick då svar att denna vätska kan " sippra" ner till livmodern & påverka att ett ägg inte vill fästa i en ogynnsam miljö. Dock visade det sig under titthålsoperationen att denna vätskeansamling var som borttrollad & det var genomströmning i båda äggledarna. FÖRVIRRANDE.

Detta är alltså en av anledningarna till att vi ville genomgå insemination först för att vi tänkte att en upptäckt av nya sådana här vätskeansamlingar kan vara lättare att upptäcka då & man kanske kan åtgärda detta på något sätt under tidens gång.

Min sambo hade högt dfi på sitt första spermieprov 27. Vilket efter vi krävde ett nytt spermieprov där han & jag knappra massvis med vitaminer i 2 månader & hans nya DFI hamnade då på perfekta värden 13. På grund av detta kunde vi genomgå insemination först om vi önskade detta. 

Så nu åter till BEHANDLINGAR.

Vi har som sagt planerad make insemination nu den 8/2 2017. 
    Har fått Bemfola engångsprutor för stimuli till äggblåse-bildning & en Ovitrelle spruta för ÄL. Ingen progesteron alls, undrar om någon fått detta vid insemination? Eller något annat? För oss är det önskvärt då det verkar som det ökar förutsättningarna snarare än tvärtom då man försöker få ett ägg att trivas & fästa.

Någon som har någon åsikt kring detta?
    Funderar på att fråga efter detta eller kräva hehe på ultraljudet på tisdag om det är möjligt. Vet ej hur återhållsamma dom är när det kommer till att skriva ut progesteron-preparat vid ofrivillig barnlöshet.

Jag undrar även om någon av er som genomgått utredning eller är under behandling fått någon information kring immunförsvaret & om det finns någon undersökning eller behandling kring detta? 
    En annan oro är att jag tänker att jag kanske har ett aggressivt immunförsvar då jag sällan är sjuk & min kropp bär på ett latent virus sedan flera år tillbaka. :(

Kramar till er alla som längtar

Svar på tråden IVF februari 2017