• Popetot

IVF februari 2017

Drar igång en februaritråd. Har blivit nekad start mina två senaste mens så är garanterad start nästa vecka.

Jag och min man har försökt få barn i 4 år. Har gjort två icsi förra året (manlig faktor). Aldrig fått något till frysen. Detta blir vår sista ivf då det tar så oerhört hårt på oss mentalt.

Någon mer som startar i februari som jag kan stöta och nöta och utbyta tankar med?

• Svar på tråden IVF februari 2017
  • Popetot
    God i need a miracle skrev 2017-02-02 23:04:27 följande:

Hej allihopa, jag gjorde min första ivf den 16/1 och ÄP den 30/1, läkaren tog ut 19 ägg. 10 vid standard ivf och 9 vid icsi men ingen enda ägg blev befruktad! Hon ringe mig och berättade ,jag blev väldigt chockad! Jag använd gonal f 150 men nu vill hon att jag byter till menopur.Hon hade inget svar varför inget ägg blev befruktad men hon sa att det kan händer men inte vanligt. 1 av 30 par.jag gör min IVF i linköping. Jag har oxå blivit gravid innan men fått ett MF. Finns det ngn i liknande situationen? Hur går det med er där ute? ?

Ååh vilken jobbig situation ni hamnat i. Kan inte ens föreställa mig . Finner inga ord vad jag skulle kunna säga till dig. Jag har fått gonal-f men läst att menopur ger bättre resultat. De vill inte byta på mig (har ju fått befruktade ägg båda gångerna) men låter ju som att det kan hjälpa dig. Stor kram!
  • Popetot
    pigan86 skrev 2017-02-03 12:51:32 följande:

Tack!

Undersökningen gick bra, tråkigt nog inte de resultatet som vi hoppats på. Jag fick öka dosen på gonal-f och nytt ul på måndag igen.

Vad menar du med att ni inte fick resultatet ni hoppats på? Finns det äggblåsor? Är de för små? Tänker på dig! Kram
  • Popetot
    Busfrö10 skrev 2017-02-03 16:58:02 följande:

Hej!

Jo det gick bra idag! Hon såg i alla fall typ 11 blåsor, hon tyckte att vi skulle köra på med sprutor en dag längre än förra gången. Så jag hoppas att det betyder att vi kommer få fler ägg nu =)

Ska tillbaka på tisdagmorgon för äggplock, och insättning på torsdag.

Nu har tydligen orgalutran återkommit hos i alla fall vissa apotek, så jag fick med mig flera hem. Så ikväll slipper jag blanda och mixtra med den andra sorten. Orgalutranet är ju en färdig spruta. Så det är ju skönt!

Har sjukat på från jobbet på onsdag då jag skulle ha jobbat. Hade ganska ont dagen efter sist kom jag ihåg, så lika bra det =)

Annars har jag en massa typ mensvärk och mår illa, suck. Men det betyder ju att det är en massa extra hormoner som cirkulerar i kroppen, och DET är ju bra!

Ha en fin kväll!!

Härligt med goda resultat! Då blir det äggplock flr dig och vul för mig på tisdag. Skönt att orgalutran e på ingång igen. Hatar att blanda själv. Jag har sprutor att börja med men vet inte om jag har tillräckligt. Bra du tar ledigt. Jag har mått helt ok efter äggplock men eventuelkt tar jag också ledigt denna gång. Får se...
  • Popetot
    CarolineJL skrev 2017-02-03 18:35:43 följande:

Hej! Vi har börjat vår första IVF, ska befruktas imorgon. Vi gjorde ägguttag igår och ett av äggen befruktades. Är båda så förväntansfulla men ändå så nervösa, känns som mensen kommer komma precis som alltid och att stickorna hånfullt ska visa minus igen om 2-3 veckor.. Hoppas verkligen det är vår tur snart! Kram på er alla fina kämpar <3

Välkommen hit! Vet precis vad du känner. Håller tummarna för dig i morgon!!
  • Popetot
    Fru Justitia skrev 2017-02-03 19:30:32 följande:

Lycka till!

Går igenom precis samma sak. Återföring på sön dock.

Sen börjar det tuffa med att vänta och hoppas tills det är ett faktum - att man lyckats eller misslyckats....

Det sista som överger en är hoppet...!!

Kram

Välkommen du också! Är det din första ivf också? Ruvningstiden är det värsta... all denna väntan! Lycka till på söndag!
  • Caarina1985

Hej brudar, inleder helgen med ett hittills stort leende på läpparna. Gjorde ultraljud idag och Mamma Mia vad många äggblåsor jag hade (för att vara jag) på BÄGGE sidor. Det fanns ca 10st i vardera äggstock och några var runt 15mm :)

När kliniken ringde på em och sa att jag skulle fortsätta samma dos över helgen och göra nytt ul på måndag. VAD SA DOM?? Ingen doshöjning...?! Första gången under alla dessa år som jag inte behöver öka. Förhoppningsvis var det en bra metod att nedreglera mig och "chocka" igång kroppen med sprutorna. Nu hoppas vi att det finns lite mogna ägg i alla de fina blåsorna.

Tyvärr har ju inte gyn kollat sin fax och gett mig ngn tid på måndag. Det gör en lätt frustrerad när man behandlas på distans och de inte verkar begripa vikten av att vissa saker sker i rättans tid. Hoppas att de ringer på måndag morgon!

• Caarina1985
    Loppan6 skrev 2017-02-02 22:49:11 följande:

Hejsan Allihopa. Vad spännande att följa några av er som är på G nu, ni är stegen före mig & jag håller verkligen tummarna för er alla. Hoppas på många glada gubbar i denna tråden :D 

Jag & min sambo var kallade till IVF i onsdags men vi ville testa make insemination först för att se om man kan få ut någon mer nyttig information under tiden.

Som det är nu har dom inte hittat någon orsak till våran barnlöshet.

Har genomgått titthålsoperation som inte resulterade i något. Detta gjordes för att man vid Hycosy inte kunde se genomströmning på högra äggledaren & en vätskefylld ansamling på 2*3 cm i området kring denna. Vi fick då svar att denna vätska kan " sippra" ner till livmodern & påverka att ett ägg inte vill fästa i en ogynnsam miljö. Dock visade det sig under titthålsoperationen att denna vätskeansamling var som borttrollad & det var genomströmning i båda äggledarna. FÖRVIRRANDE.

Detta är alltså en av anledningarna till att vi ville genomgå insemination först för att vi tänkte att en upptäckt av nya sådana här vätskeansamlingar kan vara lättare att upptäcka då & man kanske kan åtgärda detta på något sätt under tidens gång.

Min sambo hade högt dfi på sitt första spermieprov 27. Vilket efter vi krävde ett nytt spermieprov där han & jag knappra massvis med vitaminer i 2 månader & hans nya DFI hamnade då på perfekta värden 13. På grund av detta kunde vi genomgå insemination först om vi önskade detta. 

Så nu åter till BEHANDLINGAR.

Vi har som sagt planerad make insemination nu den 8/2 2017. 

Har fått Bemfola engångsprutor för stimuli till äggblåse-bildning & en Ovitrelle spruta för ÄL. Ingen progesteron alls, undrar om någon fått detta vid insemination? Eller något annat? För oss är det önskvärt då det verkar som det ökar förutsättningarna snarare än tvärtom då man försöker få ett ägg att trivas & fästa.

Någon som har någon åsikt kring detta?

Funderar på att fråga efter detta eller kräva hehe på ultraljudet på tisdag om det är möjligt. Vet ej hur återhållsamma dom är när det kommer till att skriva ut progesteron-preparat vid ofrivillig barnlöshet.

Jag undrar även om någon av er som genomgått utredning eller är under behandling fått någon information kring immunförsvaret & om det finns någon undersökning eller behandling kring detta? 

En annan oro är att jag tänker att jag kanske har ett aggressivt immunförsvar då jag sällan är sjuk & min kropp bär på ett latent virus sedan flera år tillbaka. :(

Kramar till er alla som längtar

Jag har alltid fått progesteron (lutinus) utskrivna i samband med våra behandlingar. Kolla av med din klinik vad orsaken är till att du inte fått detta. Kanske de har glömt eller tänkt skriva ut dom senare till dig. De utgör själva grunden för att våra små groddar öht ska fastna. Men dessa börjar tas först efter äggplocket.
  • Caarina1985
    pigan86 skrev 2017-02-01 16:10:05 följande:

Ni som använder gonal-f har ni feberliknande symtom eller inbillar jag bara mig att de är sprutorna? Känner mig annars frisk så tror inte jag håller på att bli sjuk iaf :/

Tidigare när jag gått på gonal-f så har jag fått förkylningssymptom. Tänkte inte på det själv men min man sa när jag gjorde förra behandlingen att jag blir förkyld varje gång vi börjar behandling. Så det kan vara sprutan eller kroppens sätt att reagera på hormonerna.
  • Nube
    Caarina1985 skrev 2017-02-03 23:04:25 följande:

Hej brudar, inleder helgen med ett hittills stort leende på läpparna. Gjorde ultraljud idag och Mamma Mia vad många äggblåsor jag hade (för att vara jag) på BÄGGE sidor. Det fanns ca 10st i vardera äggstock och några var runt 15mm :)

När kliniken ringde på em och sa att jag skulle fortsätta samma dos över helgen och göra nytt ul på måndag. VAD SA DOM?? Ingen doshöjning...?! Första gången under alla dessa år som jag inte behöver öka. Förhoppningsvis var det en bra metod att nedreglera mig och "chocka" igång kroppen med sprutorna. Nu hoppas vi att det finns lite mogna ägg i alla de fina blåsorna.

Tyvärr har ju inte gyn kollat sin fax och gett mig ngn tid på måndag. Det gör en lätt frustrerad när man behandlas på distans och de inte verkar begripa vikten av att vissa saker sker i rättans tid. Hoppas att de ringer på måndag morgon!

Vad kul att höra! Är det första gången alltså du kör lång protokoll? Hur mycket ägg har du fått ut tidigare? Jag använder menopur nu 3e dagen och sprayar med synarela. Första vul på tisdag. Hoppas att du får ännu bättre resultat på måndag!
  • Nube
    CarolineJL skrev 2017-02-03 18:35:43 följande:

Hej! Vi har börjat vår första IVF, ska befruktas imorgon. Vi gjorde ägguttag igår och ett av äggen befruktades. Är båda så förväntansfulla men ändå så nervösa, känns som mensen kommer komma precis som alltid och att stickorna hånfullt ska visa minus igen om 2-3 veckor.. Hoppas verkligen det är vår tur snart! Kram på er alla fina kämpar <3

Fru Justitia skrev 2017-02-03 19:30:32 följande:

Lycka till!

Går igenom precis samma sak. Återföring på sön dock.

Sen börjar det tuffa med att vänta och hoppas tills det är ett faktum - att man lyckats eller misslyckats....

Det sista som överger en är hoppet...!!

Kram

Lycka till tjejer!! :)
Svar på tråden IVF februari 2017