• Popetot

IVF februari 2017

Drar igång en februaritråd. Har blivit nekad start mina två senaste mens så är garanterad start nästa vecka.

Jag och min man har försökt få barn i 4 år. Har gjort två icsi förra året (manlig faktor). Aldrig fått något till frysen. Detta blir vår sista ivf då det tar så oerhört hårt på oss mentalt.

Någon mer som startar i februari som jag kan stöta och nöta och utbyta tankar med?

• Svar på tråden IVF februari 2017
  • Busfrö10
    Popetot skrev 2017-01-29 08:36:04 följande:
    Välkommen hit du med! Kul med fler att följas åt med. Tog det lång tid att bli gravid med ert första också?

Orgalutran gillar jag inte. Mest för att nålen är lite tjockare. Men det är ju det lilla i sammanhanget :)
    Tack!
    Ja det tog väl kanske 1,5 år med sonen. Men han kom till naturlig väg till slut, men jag var ju lite yngre då också... =)

Ja alltså det där med nålar är ingen favorit, är väldigt spruträdd. Men är förvånad över att jag lyckades ta alla helt själv under förra omgången! Stolt!
    Puregon sprutan är ju supertunn, så den känns ju inte faktiskt, allt sitter ju bara i skallen. Det tar liksom emot att sticka sig själv =O
    Ikväll ska jag alltså ta orgalutran, den tjocka sprutan... De sa att den måste jag nog "ta i lite" när jag sticker...HJÄLP!! Men alltså jag är förånad över den med, gick hur bra som helst, men det tog ju ett tag innan jag kunde sticka mig...1-2-3 på det fjärde ska det ske... ni vet...huvva... Så om en stund är det dags!!

Imorgon ska jag på UL och kolla hur det ser ut med blåsorna, hoppas de är många!

Ha en skön kväll!!
  • Busfrö10

Orgalutran-spruta 1-check!! =D 
    Det sitter ju så mycket i huvudet, bara gört! 

• FiaW
    Caarina1985 skrev 2017-01-29 00:57:45 följande:

Hej, kliver även jag in i den här tråden.

Våran resa börjar 2011 med att jobba på saken hemmavid. April-14 gör vi vårat första läkarbesök på lokala gynmottagningen. Efter långa väntetider och mängder av provtagningar och vaccinationer blir vi i Mars-15 kallade till länssjukhuset. De har kommit fram till att det är spermierna som är åt skogen för få till antalet. Remitteras till IVF Kliniken och får komma till dom i Juni-15.
    Gör våran första behandling i Juni-15 med Bemfola dos:150, men jag svarar ganska dåligt på behandlingen så då övergår vi till Gonal-f som är lättare att justera dosen på och ökar upp den till 225. På 16e dagen gör vi uttag och får ut 10st ägg. En införd + 1 till frys.

Den fastnar inte och jag drar på mig en livmodersinflammation. Pg.a. detta så drar det ut på tiden innan vi kan göra frysåterföringen. Men i Nov-15 blir det av. Resultatet blir negativt.

Vi startar en ny behandling i Feb-16, denna gången får jag Gonal-f från första början. Dosen sätts då till 225. Jag svarar lika dåligt på den här behandlingen som gången innan och dos höjs till 300. På 14dagen avbryter vi behandlingen då jag inte har mer än 3st stora äggblåsor + det faktum att närmaste apotek som har orgalutran i lager ligger 25mil bort.
    Påbörjar vårat andra försök på nytt Mars-16 och fortsätter med Gonal-f med dos på 300. Uttag sker på 11dagen och ger 8st ägg. Endast EN delar sig som de ska och kan återföras, resten kasseras. Resultat: negativt.

Sista landstingsförsöket gör vi i Nov-16 och övergår då till Menopur och dosen blir 375. Som tidigare svarar jag dåligt och dosen höjs till 450. Uttag sker på dag 14 och ger oss 3st ägg varav 1 återförs och resten kasseras. Nu fick jag prova att ta trombyl ifall det skulle bättra på möjligheten att den fastnar. Men det gjorde den inte. 

Eftersom det inte är mig det är "fel på" så resonerade vi med läkaren att vi trots allt borde ha goda chanser att lyckas. Så vi köpte ett paket med 3försök och nu gör vi den 1a av dom.

Läkarens stora ? är varför jag svara så dåligt på behandlingarna. Så den här gången går jag på det långa protokollet och har nedreglerats med nässpray suprecur sen trettondagsafton. I fredags började jag med sprutorna. Den här gången är det Menopur á300 och Fostimon á150. Vi hoppas att nedregleringen gör att kroppen "chockas" av hormonerna och levererar fina ägg.
    På fredag är första ultraljudet...

Hej!

Vilken lång och jobbig resa för er.

Detta är vårt första IVF och vi har tidigare försökt i två och ett halvt år hemma med två missfall som resultat.
    Jag har också det långa protokollet och har tagit nässprayen i tre dagar nu.
    När fick du din senaste blödning? Kan man inte börja med sprutorna i samband med att blödningen efter nedregleringen kommer? Eller vad avgjorde när du skulle börja med sprutorna?

Jag håller tummarna för att det ska gå vägen för er denna gången! Får jag lov att fråga vad paketet med tre gånger kostar?
  • FiaW
    Busfrö10 skrev 2017-01-29 21:31:54 följande:

Bra jobbat! :)
    Hoppas ni får ett fint resultat imorgon!
  • Popetot
    Busfrö10 skrev 2017-01-29 21:31:54 följande:

Skönt det gick bra! Lycka till i morgon. Håller tummarna. Uppdatera oss i morgon!
  • Caarina1985
    FiaW skrev 2017-01-29 21:34:24 följande:

Hej!

Vilken lång och jobbig resa för er.

Detta är vårt första IVF och vi har tidigare försökt i två och ett halvt år hemma med två missfall som resultat.

Jag har också det långa protokollet och har tagit nässprayen i tre dagar nu.

När fick du din senaste blödning? Kan man inte börja med sprutorna i samband med att blödningen efter nedregleringen kommer? Eller vad avgjorde när du skulle börja med sprutorna?

Jag håller tummarna för att det ska gå vägen för er denna gången! Får jag lov att fråga vad paketet med tre gånger kostar?

Min senaste blödning hade jag ca 10dagar efter att jag börjat med nässprayen. Var som vilken vanlig mens som helst. Och det är ju helt i sin ordning, i den långa behandlingen är det inte senaste mensen som styr när sprutorna ska påbörjas. Jag var och lämnade hormonprover i tisdags som visade att jag var nedreglerad och det är då man får börja med sprutorna. Det som är skönt med det långa protokollet är att det känns mycket mindre stressigt. På kliniken hade de fullt upp med andra patienter så de ringde mig bara snabbt och meddelade att jag var nedreglerad men fortsätt spraya så ringer vi imorgon igen...

Ett paket med tre går lös på 72'000. Köper du en behandling kostar det 36' så vi resonerade att det är bättre gå på 3paket så slipper man känna 'kniven mot strupen' med bara en åt gången.
  • Caarina1985
    pigan86 skrev 2017-01-29 18:24:57 följande:

Tack för tipset om video på youtube, de ska jag helt klart kika nu innan jag ska ta första sprutan. Jag jobbar som undersköterska så har inga problem med att sticka andra, men när de kommer till mig själv är de värre. Hoff

Min sambo jobbar tyvärr eftermiddag nästa vecka annars hade han fått hjälpa mig. Har ingen familj här på orten så de blir att övervinna sin rädsla och göra det själv. Svettas av bara tanken.

Min sambo är mitt absolut största stöd, är så skönt att han finns vid min sida i allt de här. Sen har jag min syster + mamma som också är till bra stöd. Men känns som att ivf är de enda jag pratar om nu för tiden, det tar upp så pass stor tid av mitt liv just nu.

Då kanske vi är på kliniken samtidigt då, har du fått tid för äggplock?

Tur vi har de där karlarna ibland! Min är ju tyvärr inte den stora stöttepelaren. Han ser nästan spyfärdig ut redan när jag blandar ihop mina sprutor. Han tror att det gör mer ont att ta sprutor än det i själva verket gör. Det är ju i själen smärtan sitter. Och det såklart för oss båda!

Så den biten med spruteriet sköter jag bäst själv. Men på ultraljuden är han den stora klippan. (Det är nästan så att det är han som gör det på mig)

Du har all rätt att tjata på om IVF. Om ngn tycker det blir för mkt får de väl säga till.

Vi är prel.bokade på äggplock vecka 6 men det är mkt som kan hända innan vi är där. Först ser vi hur de utvecklas dom små blåsorna, sen ser vi när det blir av.
  • pigan86
    Caarina1985 skrev 2017-01-29 22:06:36 följande:
    Tur vi har de där karlarna ibland! Min är ju tyvärr inte den stora stöttepelaren. Han ser nästan spyfärdig ut redan när jag blandar ihop mina sprutor. Han tror att det gör mer ont att ta sprutor än det i själva verket gör. Det är ju i själen smärtan sitter. Och det såklart för oss båda!

Så den biten med spruteriet sköter jag bäst själv. Men på ultraljuden är han den stora klippan. (Det är nästan så att det är han som gör det på mig)

Du har all rätt att tjata på om IVF. Om ngn tycker det blir för mkt får de väl säga till.

Vi är prel.bokade på äggplock vecka 6 men det är mkt som kan hända innan vi är där. Först ser vi hur de utvecklas dom små blåsorna, sen ser vi när det blir av.
    Jag ska ringa kliniken imorgon och höra hur de planeras framöver, jag är en planerare så hade gärna bestämt allting själv men tyvärr är de inte mkt man kan bestämma själv :)
  • pigan86
    Popetot skrev 2017-01-29 19:49:44 följande:
    Försök ta det ett steg i taget. Nu ör fokus sprutor och så småningom ultraljud. De kommer korrigera hormonerna utefter hur kroppen svarar. Försök att ha tilltro att dina ägg håller kvalitet. Äggplock blir nästa skede. Har du tagit sprutan nu?
    Jag försöker ta en dag i sänder och ett steg i taget men i huvudet är jag redan långt före i planeringen.

Första sprutan är tagen. Kallsvettades och var lite fladdring på handen men det gick bra o just nu känner jag mig stolt. Jag hoppas verkligen de blir några bra ägg :)
  • FiaW
    Caarina1985 skrev 2017-01-29 21:53:55 följande:
    Min senaste blödning hade jag ca 10dagar efter att jag börjat med nässprayen. Var som vilken vanlig mens som helst. Och det är ju helt i sin ordning, i den långa behandlingen är det inte senaste mensen som styr när sprutorna ska påbörjas. Jag var och lämnade hormonprover i tisdags som visade att jag var nedreglerad och det är då man får börja med sprutorna. Det som är skönt med det långa protokollet är att det känns mycket mindre stressigt. På kliniken hade de fullt upp med andra patienter så de ringde mig bara snabbt och meddelade att jag var nedreglerad men fortsätt spraya så ringer vi imorgon igen...

Ett paket med tre går lös på 72'000. Köper du en behandling kostar det 36' så vi resonerade att det är bättre gå på 3paket så slipper man känna 'kniven mot strupen' med bara en åt gången.
    Jag har redan fått datum på när jag ska börja med sprutorna och sen är det inte förrän fem dagar efter det som jag ska dit och lämna blodprov. Det känns lite konstigt, det borde ju vara blodprovet innan sprutorna..

Ja, lugnare att veta att man har fler än ett försök på sig. Inkluderar varje försök fritt antal återföringar som hos landstinget?
Svar på tråden IVF februari 2017