• Anonym (Trött mamma)

Helvetes bussresa

Först en fråga, inte sjutton måste man lämna företräde till rullstolar när man var först på med vagnen?

Det var första tjafset. Var nära att bli avslängd för att jag inte fällde ihop min barnvagn när det kom en rullstol. Mina barn satt dessutom i vagnen.

Sen senare under samma resa blev jag påhoppad av flera för att jag inte reste mig från min plats för en kvinna med rullator! Jag sa gång på gång att jag har problem med höfterna och inte kan stå upp, men det hjälpte inte. Är det hacka-på-Mia-dagen idag eller vad är det frågan om!?

Vad säger reglerna egentligen? Trodde jag hade koll, men efter den här resan börjar jag undra om jag hamnat i en alternativ verklighet eller nåt. Två tjafs på samma sabla busstur!

• Svar på tråden Helvetes bussresa
  • cotton

Jag tycker beträffande rullstolen, först på har företräde. Hade jag dock bara haft någon eller några få hållplatser att gå, hade jag kunnat gå av för att visa god vilja och gått sista biten. Men jag hade heller aldrig gått av med min vagn och mina barn om jag haft en bra bit kvar. Förstår inte alla som är så arga på TS, men tänk om hon skulle iväg någonstans, om hon hade en tid att passa? Det kanske var dåligt väder och då vill man inte gå ut och stå i blåst och kyla. Tyvärr gäller först på som företräda (iaf i Gbg där jag bor) och jag hade aldrig tjafsat med en annan vagn eller en rullstol osv om jag inte fått plats när jag ska på. Händer ofta att jag får stå över en buss för att det är fullt.

Vad gäller rullatorn, förstår jag att du måste vara nära barnen och hålla dem lugna och att du kanske måste sitta om du har höftproblematik. Någon annan på bussen som inte har de svårigheter som du har (kanske någon av dem som protesterade mest mot att du satt kvar...)  hade ju lätt kunnat resa sig för damen med rullatorn, alternativt att du fått sitta på någon annans säte nära barnvagnen och damen fått din plats med de uppfällbara sätena. Här får man ge och ta lite mer känner jag. Jag hade alla gånger ställt mig upp för damen med rullator, men jag har inget handikapp själv.

• Anonym (Idiotertillmänniskor)

Aldrig i mitt liv sett en föräldrer fälla ihop sin vagn och sätta sina barn på säten på en buss. Ska man göra likadant med en nyfödd? Stå och hålla bebis i ena armen och hålla i sig i andra med risk att ramla för att en handikappad ska på? Nej skulle inte tro det.

De handinappade får snällt vänta som en förälder med barnvagn får göra om det är för fullt. Jag själv hade aldrig flyttat på mig. Så TS, du har inte gjort något fel i mina ögon.

• Lilit
    Anonym (Idiotertillmänniskor) skrev 2017-03-16 09:51:09 följande:

Aldrig i mitt liv sett en föräldrer fälla ihop sin vagn och sätta sina barn på säten på en buss. Ska man göra likadant med en nyfödd? Stå och hålla bebis i ena armen och hålla i sig i andra med risk att ramla för att en handikappad ska på? Nej skulle inte tro det.

De handinappade får snällt vänta som en förälder med barnvagn får göra om det är för fullt. Jag själv hade aldrig flyttat på mig. Så TS, du har inte gjort något fel i mina ögon.

En gång när jag åkte buss stannade faktiskt chauffören bussen och bad en mamma som stog och höll sin nyfödda bebeis i famnen att lägga ner den i vagnen. Han förklarade vad som kunde hända om han var tvungen att tvärbromsa och kände sig inte att han ville ta den risken. Mamman la givetvis ner bebisen i vagnen och bussen körde vidare.
  • Glinda från Oz
    LFF skrev 2017-03-16 07:41:15 följande:

Har du provat att ta ut två 1,5 åringar ur vagnen på en full buss och sen försöka ha koll på barnen samtidigt som du ska fälla ihop en vagn på samma fulla buss???

Klarar man inte det ska man inte gå ut med barnen ensamma. Det kan hända allt möjligt som gör att man måste lyfta dem ur vagnen och då kan det bli en farlig situation om man inte fixar det.
  • Anonym (Lilly)
    Anonym (Idiotertillmänniskor) skrev 2017-03-16 09:51:09 följande:

Det är ingen som nämnt någon om någon nyfödd och det har inte med tråden att göra.

Det är sådana som du och ts som gör att man ogillar barnvagnsmorsor . För att de är egoister.
    En handikappad har inte valt sitt handikapp!

De äldre ar arbetat och betalat skatt och byggt upp vårt samhälle, du visar de bara skit som tack. Skäms!
  • Anonym (Lilly)
    Glinda från Oz skrev 2017-03-16 11:23:05 följande:
    Klarar man inte det ska man inte gå ut med barnen ensamma. Det kan hända allt möjligt som gör att man måste lyfta dem ur vagnen och då kan det bli en farlig situation om man inte fixar det.
    Precis, att det ska vara så svårt att förstå...
  • Anonym (Hur?)
    Fast nog måste du väl se skillnad på en transportresa med buss från A till B och en nödsituation? Naturligtvis tar man sina ungar under armen och springer om det börjar brinna men hur i hela världen kan det jämföras med TS situation?

I Stockholm skulle en mamma bli lynchad om hon skulle ställa sig och plocka barn ur vagn, fälla ihop vagn och samtidigt jonglera med två 1-åringar. 
  • 737 dagar

Du har fel. Du ska absolut lämna företräde till en med funktionshinder. Flytta på din vagn helt enkelt! Den med funktionshinder kanske redan fått vänta flera turer pga att handikappplatsen varit upptagen eller vagnen innan inte va anpassad. Maka på dig bara o tänk på någon annan än dig själv.

• No Logo

Stor skillnad på att lyfta ur två barn ur vagnen + hålla i dem

och

att lyfta ur dem, hålla i dem båda samtidigt som man fäller ihop vagnen med sin tredje hand allt på en buss som rör sig,
  • Anonym (Ja, du)

Ja du TS, det var inte längesen du bråkade med just en rullstolsburen. Var det då du var gravid kanske? Den rullstolsburna kallade dig gravid kossa?

Svar på tråden Helvetes bussresa