• Anonym (Trött mamma)

Helvetes bussresa

Först en fråga, inte sjutton måste man lämna företräde till rullstolar när man var först på med vagnen?

Det var första tjafset. Var nära att bli avslängd för att jag inte fällde ihop min barnvagn när det kom en rullstol. Mina barn satt dessutom i vagnen.

Sen senare under samma resa blev jag påhoppad av flera för att jag inte reste mig från min plats för en kvinna med rullator! Jag sa gång på gång att jag har problem med höfterna och inte kan stå upp, men det hjälpte inte. Är det hacka-på-Mia-dagen idag eller vad är det frågan om!?

Vad säger reglerna egentligen? Trodde jag hade koll, men efter den här resan börjar jag undra om jag hamnat i en alternativ verklighet eller nåt. Två tjafs på samma sabla busstur!

• Svar på tråden Helvetes bussresa
  • Anonym (Lilly)
    CStoner skrev 2017-03-16 19:56:48 följande:
    Jag har försökt att bekämpa idioti sedan 1982. Men på familjeliv går det fan inte. Ni är för många och för dumma.

Jag ger upp.
    Vad var det som hände 1982 som fick dig att ta på dig detta oöverstigeliga uppdrag?
  • LFF
    Glinda från Oz skrev 2017-03-16 11:23:05 följande:

Klarar man inte det ska man inte gå ut med barnen ensamma. Det kan hända allt möjligt som gör att man måste lyfta dem ur vagnen och då kan det bli en farlig situation om man inte fixar det.

Och du förstår inte skillnaden mellan krisläge och det som står i TS? Eller menar du att man som flerlingsförälder ska hålla sig inne och isolera sig ännu mer än man ofta gör pga det projekt det är att ta sig ut?
  • CStoner
    Anonym (Lilly) skrev 2017-03-16 20:40:48 följande:
    Jag använder toaletten om den är ledig. Skulle jag däremot stå i kö till den toan och det kom en rullstolsburen person så skulle hen givetvis få ta min, och förhoppningsvis, de andra i köns plats längst fram.
    Som jag trodde. Varför i hela friden skulle den rullstolsburne få företräde? Har de sämre förmåga att hålla sig pga rullstolen, eller?
  • CStoner
    Anonym (Lilly) skrev 2017-03-16 20:41:47 följande:
    Vad var det som hände 1982 som fick dig att ta på dig detta oöverstigeliga uppdrag?
    Jag började första klass.
  • Anonym (Blä)
    Rehab skrev 2017-03-16 19:23:54 följande:

Om du har sådana problem med höfterna, hur lyckas du kånka runt på en barnvagn och två barn om du inte kan gå efter du stått en stund?

Du skulle troligen behöva en bra sjukgymnast i första hand. I andra hand kan du börja fundera över dina sunkiga värderingar som du lär ut till dina barn. Om du har sådana problem med kroppen finns andra alternativ för dig, ansöka om färdtjänst eller skaffa en bil. Har du inte råd kan du söka fonder.

Så det är lite finare att vara handikappad med rullator eller rullstol? TS som har höftproblem och kör tvillingvagn är inte berättigad sittplats på bussen fast hon var först? Herregud jag börjar förstå alla som jagar diagnoser, för utan ett konkret bevis från läkare på att du har ont i kroppen eller läs&skrivsvårigheter eller vad du vill, så har människor ingen förståelse alls! Men när diagnosen är på plats så ska hela världen vika sig i brygga för en! Jag tycker ditt resonemang är mycket märkligt.
  • Anonym (Lilly)
    CStoner skrev 2017-03-16 21:30:34 följande:
    Som jag trodde. Varför i hela friden skulle den rullstolsburne få företräde? Har de sämre förmåga att hålla sig pga rullstolen, eller?
    För att det är en handikapptoalett?
  • Lilit
    Anonym (Friends of Frida) skrev 2017-03-16 17:43:53 följande:

Jag har inte sagt att Frida skulle be någon flytta sig, det är hon för snäll för. Hon skulle säkert rulla av och vänta på nästa buss. Hon har inte färdtjänst, inte alla rullstolburna har det om det var någon som trodde det, hon har inte heller råd med en taxi. Däremot skulle JAG om jag var med henne fråga en kvinna som inte ser ut att ha några tydliga handikapp, varför hon anser sig befogad att nyttja platsen framför någon som av uppenbara skäl behöver den. Det är också jag tolkar TS beskrivning av alla andra på bussen. I deras ögon är hon en lat morsa som inte flyttar sig för handikappade. Om hon har höftproblem så är det bara att vända sig till närmsta sätesgranne, förklara problematiken och be dem stå. Problemet löst. Lite inovativ får man ju vara om man reser kollektivt.

Jag har aldrig sagt att hon ska sätta barnen hos främlingar. Hon har en bugaboo, så varje säte är avtagbart. Be två främlingar resa sig så hon kan ställa barnens säten där. Fäll ihop vagnen. Det finns ju lösningar. Men att gråta ut på nätet istället för att ta tag i det på plats kommer ju aldrig göra någon skillnad.

Är det inte smidigare att Frida flyttar över till ett säte och fäller ihop sin rullstol än att TS riskerar livet på sina barn?
  • Lilit
    Anonym (Lilly) skrev 2017-03-16 18:01:32 följande:

Ja, för du vet ju att jag såklart kör på fossilt bränsle och bor i en storstad?

Såklart, annars hade du ju inte svarat så!

Jag svarade så för att jag tyckte att det var roligt.

Även om vi antar att du bor på landsbygden och kör fossilfritt förstår jag fortfarande inte hur andra gynnas av att du kör bil?
  • Anonym (likarätt)

Har man barn+barnvagn+höftledsproblem har man självklart lika stor rätt till platsen. Och uppenbart verkar även SL bedöma det så (och de flesta bussar vad jag förstått det som). Är bussen full, väntar man väl snällt på nästa. Oavsett om man är rullstolsbunden eller ej. Alla har ju betalt för sin biljett och i samtrafiken får ALLA ta hänsyn till varandra, även rullstolsbunda till mammor med barnvagn. Att låta barnen sitta kvar i barnvagnen är betydligt säkrare än att sitta med dom i säten (dessutom fanns det ju inga platser, så TS hade behövt stå med dom). Jag skulle inte vilja riskera livet på mina barn för att en annan medresenär inte kan vänta på nästa buss. 

Jag tycker att det är skillnad om det faktiskt är så att det finns en plats som ENDAST är avsedd för handikappade, men som läget är nu så är handikappad/gravid/pensionär och barnvagnsplatsen oftast samma plats. Precis som handikappsanpassade toaletter oftast också är skötrumstoalett. Ska man behöva kasta sig ut från toaletten med baby o allt, bara för att en handikappad står utanför också eller? XD 

Svar på tråden Helvetes bussresa