• Anonym (Trött mamma)

Helvetes bussresa

Först en fråga, inte sjutton måste man lämna företräde till rullstolar när man var först på med vagnen?

Det var första tjafset. Var nära att bli avslängd för att jag inte fällde ihop min barnvagn när det kom en rullstol. Mina barn satt dessutom i vagnen.

Sen senare under samma resa blev jag påhoppad av flera för att jag inte reste mig från min plats för en kvinna med rullator! Jag sa gång på gång att jag har problem med höfterna och inte kan stå upp, men det hjälpte inte. Är det hacka-på-Mia-dagen idag eller vad är det frågan om!?

Vad säger reglerna egentligen? Trodde jag hade koll, men efter den här resan börjar jag undra om jag hamnat i en alternativ verklighet eller nåt. Två tjafs på samma sabla busstur!

• Svar på tråden Helvetes bussresa
  • Anonym (ops)

Någonstans handlar hela den här tråden om synen på och empati för sina medmänniskor, med eller utan hjul. Ser man sina medmänniskor på bussen eller är man helt försjunken i sitt? Kan man respektera rullstolsburna? Kan man respektera dolda handikapp? Kan man respektera småbarnsföräldrar? och vise versa förståss.

I en full buss borde alla göra sitt bästa för att alla ska få plats på ett säkert sätt. I en toakö släpper man så klart före den som säger sig ha ett trängande behov. Men det är inte självklart att man gör så.  

• Johan75
    Anonym (Trött mamma) skrev 2017-03-17 13:04:29 följande:
    Min poäng är att rullstolen i sig inte borde vara enda argumentet till att ha förtur.
    Enligt mig är det ett argument i alla fall. Att ta sig fram i rullstol i kollektivtrafik är inte lätt. Jag har inga problem att lämna företräde till dessa människor. Sen kan man ju givetvis ha egna besvär. Men det är ingen vi mot dem fråga. Att driva någon slags "va fan ska rullstolsburna ha förtur för"-fråga känns i mina ögon småaktigt och väldigt konstigt.  
    Behold, i come as a thief.
  • Anonym (24)

Men.. om du inte kan stå i en buss pga höfterna, hur kan du då va ute och gå på stan ensam med en tvillingvagn?

• Anonym (Jo)
    Anonym (24) skrev 2017-03-17 13:29:02 följande:

Men.. om du inte kan stå i en buss pga höfterna, hur kan du då va ute och gå på stan ensam med en tvillingvagn?

Mycket bra fråga!

Jag hade då aldrig trängt in mig med tvillingvagn i en fullsatt buss och därefter vägrat att lämna förtur att sitta till en person i rullstol,
  • taquine

Inte funderat på att skaffa körkort och bil? Tänk så mycket lättare ditt liv hade blivit , både för dig själv , dina barn och andra.

Goodness me
  • Anonym (trött)
    Anonym (24) skrev 2017-03-17 13:29:02 följande:

För att när man står på en buss som kör så rycker och sliter det i leder och muskler på ett sätt som det inte gör när man går i sitt eget tempo på slät asfalt. Dessutom gör ju bussturen att man får en paus i promenaden och sträckan man måste gå blir betydligt kortare.
  • Anonym (Jo)
    Anonym (trött) skrev 2017-03-17 14:28:49 följande:

För att när man står på en buss som kör så rycker och sliter det i leder och muskler på ett sätt som det inte gör när man går i sitt eget tempo på slät asfalt. Dessutom gör ju bussturen att man får en paus i promenaden och sträckan man måste gå blir betydligt kortare.

Fast även promenader på hård asfalt med tvillingvagn sliter på höfterna, benhinnorna, knäna osv.

Varför anser du att dina "höftproblem" ska ge förtur till en person i rullstol som inte klarar att stå upp en sekund i en buss?
  • legomum

I Stockholms innerstads "blåbussar" så är det en skylt med rullstol. Den platsen ÄR anpassad med säkerhetsbälte.

Bara för att den platsen finns så är det inte så att barnvagnarna som står där måste flytta sig om det kommer en rullstol. Platsen är som sagt var anpassad.

Är bussen full så är den oavsett vem som vill på. Ska folk gå av för att andra ska på? Den principen är skitlöjlig.

Att ta av sittdelarna på barnvagnen och sätta dem löst på säte är livsfarligt och det går inte ens busschauffören med på om hen ser detta.

Det kommer flera bussar, alla har väl upplevt att få vänta på nästa buss någon gång?

• taquine
    Anonym (Jo) skrev 2017-03-17 14:35:54 följande:
    Fast även promenader på hård asfalt med tvillingvagn sliter på höfterna, benhinnorna, knäna osv.

Varför anser du att dina "höftproblem" ska ge förtur till en person i rullstol som inte klarar att stå upp en sekund i en buss?
    För många föräldrar anser att dom och deras avkomma är världens mittpunkt. Kan riktigt se hur tankarna går i huvudet på dem. "Släng ut jävlarna som är rullstolsburna"Vilken fräckhet att ta plats när jag kommer med mina gullegrisar."
    Goodness me
  • Anonym (Trött mamma)
    Anonym (Jo) skrev 2017-03-17 14:35:54 följande:

Jag har aldrig sagt att jag ska ha förtur. Hade hen varit där först hade det blivit jag som fått vänta.

Och ja, det är tungt att gå också, men där har jag inget val och det sliter inte lika hårt som det gör att hålla balansen på en buss.
Svar på tråden Helvetes bussresa