• Popetot

Vi som plussat efter IVF våren 2017

Frökenankare skrev 2017-05-02 20:22:18 följande:

Hej.

Är det någon förutom jag som har eller har haft ett helt olidligt illamående dessa första veckor? Blir helt låst och kan i princip inte göra någonting förutom att vila. Jag vet att det är ett symptom vilket gör mig jättelycklig förstås. Men skulle vara skönt att veta att det går över eller blir bättre. V 8 imorgon.

Hoppas ni mår bra!

Varit illamående sen v 7 men det har ändå fungerat hyfsat så länge jag äter regelbundet och använder mina armband. Tyckte det lugnat ner sig i v 13 men kan fortfarande inte sluta med armbanden. Tar du något mit illamåendet? Jag tar inte några läkemedel men seaband har hjälpt mig. Dock vet jag också att många inte märker någon skillnad alls med dem.
  • Popetot

Hejsan allihopa! Hur mår alla? Jag börjar må lite bättre nu. Lite illamående när jag börjar bli hungrig bara. Svullnaden har lagt sig och ingen mage inom synhåll. Det är väl de så kallade spökveckorna :) Fått ultraljuds tid i början av juni i v 19. Längtar efter att få se krabaterna igen.

• Popetot
    KajsaStina123 skrev 2017-05-07 05:35:03 följande:

Hej,

Skönt att du mår bättre. Jag mår illa till och från, känslig mot dofter också. Vilken vecka var du i? Väntar du tvillingar? Tänkte på när du skrev krabaterna . Det gör jag, och känner mig lite orolig över situationen, hade räknat med att få 1 barn till ,

Jag är i v 14. Väntar mycket riktigt tvillingar. Lite överväldigande men har vant mig vid tanken nu så nu vill jag inget annat. Inte jätteorolig ännu så länge men det kommer kanske snart. Kul med fler som väntar tvillingar. Så du har redan varit på ultraljud?
  • Popetot
    ammela skrev 2017-05-09 17:44:25 följande:

Jag smyger mig in i gruppen här om det är okej :) plussade i helgen och är förbi bim. ( min mens är aldrig sen annars) Officiell testdag först på fredag men detta är ett fet så ingen ägglossningsspruta är tagen så tror att det är på riktigt!

Första positiva i mitt liv och det gick på några sekunder bara!!

Vi har endast gjort en ivf, en insättning med en tvådagars som ej tog sig och nu en insättning med en blastocyst! Känns helt galet.

När fick ni göra första VUL? Vi har gjort vår IVF på Sahlgrenska.

Välkommen hit! Grattis till graviditeten. Mitt test slog också över jättefort. Gick inte att feltolka. Vi gjorde vår ivf på rmc i malmö och hade första vul 8+3.
  • Popetot

Jag har haft en riktigt jobbig dag. Hade lite blod på pappret när jag gick på toa i morse. Blev så otroligt rädd. Har inte haft en tillstymmelse till blod tidigare i graviditeten. Mvc hade stängt idag. Fick inte tag på gynakuten. Till sist ringde jag bm på annan ort som kunde få tag på gynakuten. De sa åt mig att komma in. Fick tag på min man och hämtade honom och sen in till gyn. 1 timmes väntan på läkare. Verkar vara rester från gammal blödning och att jag har någon form av obalans nertill. Så ska medicineras. Fick göra ultraljud. Båda två var pigga och rörde sig massor. Så himla härligt att se dem. Har känt mig så lugn och inte haft lätt att oroa mig tidigare men idag tappade jag helt greppet.

• Popetot
    KajsaStina123 skrev 2017-05-12 05:42:29 följande:

Hej,

Ja det ingick ett tidigt ultraljud i själva ivf paketet. Kändes både bra o jobbigt då läkaren tydligt var emot tvillingfödslar/graviditeter. Blev så orolig att jag började gråta då hon pratade mest om komplikationer och avvikelser. Det ena fostret var lite mindre i storlek och det kunde vara normalt men också avvikande. Jag fastnade på avvikande! Och har vart orolig sedan dess. Hon påpekade även min ålder då jag precis fyllt 38. Ska träffa barnmorskan om ca 1 vecka och får höra mig för mer då. Har du gjort vul? Isof var dom lika stora el olika?

Hur går det för dig m blödningen? Ja skönt med ngn mer som väntar tvillingar; -)!

Vad tråkigt med läkaren. Men antar att du släpps från ivf-kliniken och får träffa annan personal fortsättningsvis. Jag har haft väldigt bra personal. Jag kanske är naiv men är inte orolig för just tvillingbiten. Det ÄR en riskgraviditet men vi är så mycket mer övervakade än en enlingsgraviditet. Försök ha tilltro till det.

Vi har varit på 3 ultraljud. Igår mättes de inte utan kollade bara att de levde. De andra gångerna har de vuxit som de ska och är jämnstora. Är dina troligast tvåäggs? Har de varsin hinnsäck?

Blödningen har avtagit. Inget ännu så länge idag.

Försök vara positiv. Håller tummarna för att du får en jättebra bm. Kram
  • Popetot
    Hunny B skrev 2017-05-12 20:15:56 följande:

Förstår att ni blev rädda men det är inte helt ovanligt att få lite blödningar. Jag har haft lite till och från, oftast bara lite blodblandade flytningar, ibland lite mer. I v. 6 el 7 blödde jag mer och det var rött blod och kom även ut en klump. Jag var helt förkrossad och var säker på missfall en hel helg innan vi fick komma till ivf-kliniken på vul. Visade sig att allt var bra och fostret levde. Sen för ett par veckor sen när jag var i v. 13 började jag blöda mitt på gatan när jag var på väg hem. Det rann längs benen och genom byxor och allt, som tur var var jag nära hemmet så skyndade hem och då kändes det som det forsade blod ur mig. Jag kände hur något satt fast där nere och drog ut två STORA klumpar som jag var säker på var fostret. Jag satt och grät och trodde jag höll i mitt döda barn och det var blod överallt på toaletten, på sitsen, på golvet, handfatet... byxorna var helt nerblodade. Var helt hundra på missfall. Åkte till akutgyn och väl där visade det sig att fostret levde och mådde bra, allt såg superfint ut. Så vill lugna alla som eventuellt får blödningar, det behöver inte vara någon fara! Dock är det ju inte bra att blöda så mycket som jag gjorde sist så vi kan just nu bara vänta och se hur det utvecklar sig. Jag blöder från livmodern men man vet inte vad det beror på. Nu har jag inte blödig på 1,5 v iaf så det känns bra!

Usch vad jobbigt för dig. Har hört att det är vanligt men det blir ändå så fruktansvärt när det händer. Jag hoppas du slipper fler blödningar. Ska du inte extrakontroller eller är det rul nästa för dig?
  • Popetot
    Hunny B skrev 2017-05-12 22:03:51 följande:

Inga extrakontroller, det finns ju inget att göra innan fostret kan överleva utanför livmodern. Men vi fick se fostret tre dagar i rad, först på sjukhuset, sen hade vi KUB inbokat dagen efter och sen även en efterkontroll på mvc och det såg bra ut alla gånger så det kändes skönt. Men nu har vi inget förrän rul v. 19, är 4,5 v dit. Vi kanske bokar in ett privat ul innan om vi inte orkar vänta till dess. Längtar till man börjar känna rörelser så man kan känna att det lever där inne! Har du känt något än?

minaimaginärabarn skrev 2017-05-13 06:47:16 följande:

Hej på er!

Popetot: Förstår oron när det börjar blöda! Det är väldigt skönt att man kan få komma och se så allt ser bra ut när det händer!

Hunny B: Skönt att det gick bra trots en så stor blödning och vad bra att blödningen har avtagit!

Jag gick in i v. 15 igår vilket är skönt! V. 14 har varit jobbig då den har inneburit ett missfall och en medicinsk abort tidigare. Jag fick mäta livmodertappen och den var precis som den skulle och vi fick se att den lilla växer på och mår bra. Ingen undersökning av fostret och maskinen var inte den bästa så det var lite suddigt. Men vi såg att den hade alla kroppsdelar på plats, en ryggrad, hjärta och hjärna. Vi ska få kallelse till VUL så vet inte exakt när men förhoppningsvis inom 5 veckor.

Hur är det med magarna, har de börjat växa? Min gasmage har blivit mindre och nu tror jag snarare att det är gravidmagen som syns. Inte stor alls m för mig som har en platt mage så syns den ordentligt, men med mina val av kläder syns den inte.

Längtar efter en riktig gravidmage och fosterrörelser!

Jag längtar också efter mage och rörelser. Ibland känner jag lite stick men då det är första gången vet jag inte om det är dom eller något annat i kroppen. Jag har en tydlig midja normalt och nu när jag drar in allt vad jag kan är där en kula som inte följer med. Men tror inte någon som inte vet om graviditeten skulle kunna gissa.
  • Popetot
    minaimaginärabarn skrev 2017-05-13 08:57:12 följande:

Jag har också kännt något som är svårt att definiera och som inte känts som växtvärk men det känns lite för tidigt att känna något.

Ja precis. Jag har moderkakan i framvägg så borde verkligen inte kunna känna något.
  • Popetot

Fint här! Blir rul på fredag. Längtar :) Magen börjar titta fram men fortfarande inte så stor. Tror jag känner lite rörelser ibland. Men svårt att veta. Hur går det själv?

Svar på tråden Vi som plussat efter IVF våren 2017