Hunny B skrev 2017-06-12 21:18:36 följande:
Först vill jag bara varna för långt och deppigt inlägg. Men alltså, redan när vi bestämde oss för att försöka få barn visste vi att det inte skulle gå lätt och att vi skulle behöva hjälp iom min PCOS. Jag lovade mig själv att inte låta mig bli för uppslukad av processen, hålla fötterna på jorden och inte tänka att barn var hela världen utan att det skulle vara en enorm bonus om det väl lyckades och det har gått bra och jag har hållit huvudet kallt. Sen blev jag gravid? och sen dess har jag blivit just den där hispiga människan jag lovade mig själv att inte bli. Jag har pendlat mellan enorm lycka över att jag, jag som längre än jag vågat erkänna för mig själv varit livrädd för att jag aldrig skulle kunna få bli mamma, faktiskt kunde bli gravid. Och mellan en enorm oro för att mista detta lilla liv. Jag har varit så orolig att varenda lilla känning har analyserats och googlats upp och jag har flera nätter legat sömnlös när jag känt något annorlunda och varit rädd för missfall. Jag har haft två ordentliga blödningar, varav en mycket kraftig, och fallit ner i bottenlös förtvivlan och varit övertygad om missfall. Jag har gått omkring med den här oron hela tiden mer eller mindre. Förra veckan kände jag barnet för första gången ordentligt och en enorm glädje spred sig över mig. Jag började våga tro på riktigt att det faktiskt fortfarande lever, att det faktiskt är mitt blivande barn där inne som växer och rör sig. Jag började känna mig lugn och glädja mig över graviditeten igen. Började våga titta på barnvagnar och planera inköp. Tänkte att nu har jag kommit så pass långt i graviditeten att den här oron som förpestar hela graviditeten försvunnit, så där som jag alltid tänkt att det ska vara när man är gravid. Men nu har jag inte känt barnet ordentligt på flera dagar, känner eventuellt det där lilla fladdret någon gång då och då som jag kände innan de mer ordentliga buffarna, men jag vet inte. Plus att jag tidigare i flera veckor har varit orolig för att jag läcker fostervatten då det mer eller mindre jämt kommer ut någon vätska som gör att jag får byta underkläder konstant eller gå med trosskydd och igår när jag hade överansträngt mig så hade det kommit mycket mer vätska än vanligt. Självklart blev jag direkt övertygad om att det var fostervatten igen och att barnet har dött i magen. Och idag på jobbet tyckte jag att jag kände att det rann lite också, plus att jag hade lite ont i livmodern/magen? och jag blir livrädd och klämmer fram en lögn till kollegorna om att jag måste blivit magsjuk och springer hem för jag klarar bara inte av att sitta där på jobbet och vara så orolig. Det hände ingenting hemma såklart, även om det fortfarande är blötare än vanligt i trosorna. Jag ringde min bm som trodde att det bara var vattniga flytningar men hon bokade in mig på ett läkarbesök imorgon så jag skulle slippa oroa mig. Men alltså, vem är den här människan?? Jag har alltid varit den som inte hispar upp sig, som tar det mesta med lugn, som inte sjukar sig från jobbet för ingenting. Jag har tänkt att det inte är hela världen om jag inte kan få några barn, även om det skulle vara väldigt tråkigt så har jag aldrig sett mig som en person vars hela liv hängde på det. Men allt som kretsar i mitt huvud nu är det här lilla barnet i mig, om det fortfarande lever, om det kommer kunna få stanna, om något kommer hända med det? Och jag blir så trött på mig själv, jag orkar inte med mig! Jag vill bara gå i ide och vakna upp i november när det är dags att föda. Jag tror det det är för att det är så nära nu, jag är faktiskt gravid, jag har tagit mig över 12 veckor, jag har genomlidit en massa graviditetssymtom? Att aldrig lyckas bli gravid skulle vara en sak, om än väldigt tråkig, men att vara gravid och bli så glad och att faktiskt våga börja tro på att det kommer hända och sen bara få det bortryckt ifrån sig? det skulle kännas så utomordentligt grymt. Och även om jag nu är i vecka 19 så känns det så långt borta och otroligt att det faktiskt skulle kunna gå hela vägen. Ursäkta detta mastodontinlägg men jag var bara tvungen att få ur mig allt på något sätt.
Usch! Du verkar full av oro. Jag hoppas att läkarbesöket idag går bra och att det lättar lite för dig då. Jag tror alla gravida bär på en liten oro hela tiden och googlar alla möjliga symptom. Själv har jag fastnat lite i det här med jinxande. Rädd att planera för mycket för då straffas vi. Såklart är det inte så men ibland är sinnet idiotiskt. Jag känner mig lugn nu efter rul i fredags men vet samtidigt att det säkert kommer fler dippar. Man får acceptera att man inte riktigt är sig själv nu under en period. Och sen kommer ju nästa period med oroande för bebisen som du fött :) stor kram till dig! Det kommer bli bra!