• smulan81

IVF falun, någon mera?

Hej
    Jag undrar om det är någon mera som gör eller ska göra IVF i Falun som vill följas åt?

• Svar på tråden IVF falun, någon mera?
  • BusigaSyrran

Jag gick hade öm mage måndagen då de tog ut äggen o ca tills lördagen, men kunde gå med normalt på torsdagen.

Svullen mage hade jag ett bra tag ändå tills samma vecka som testdagen. Gick upp 5kg med behandlingen ser ut som vanligt igen men vet inte om jag har tappat kg då vi inte äger en våg.

Alvedon tycker jag du inte ska ta om du inte har riktigt ont men då borde du åka till gynakuten istället.

Jag stod ut med ömheten o lät min kropp ta hand om smärtan o läka sig själv naturligt. Jag tar iof aldrig Alvedon, gjort de en gång på 6år för då fick jag för hög feber vid halsfluss (41,5grader).

Men om du har gått upp i vikt speciellt på magen efter äggplock så är de stor chans att du är överstimulerad.

Du tar fragmin eller annat blodförtunnande? Tycker du ska åka till gynakuten om du har gått upp efter äggplock du kan ha fått vätska osv i äggstockarna.

Jag låg på medium på min högra äggstock o de velade på om jag skulle bli inlagd. Kolla upp det, Falun va snabba på att jag skulle göra de när jag fick andningssvårighet så låter konstigt att du ska vänta.

• mikalela86

Jag jobbar själv på akuten där jag bor. Så här blivit undersökt nu. Mina äggstockar är kraftigt förstorade. Nu ska hon se om jag ska läggas in eller ej... det hoppas jag verkligen inte. Men jag har ju jobbat sen äggplock (envis vårdpersonal). Men nu sjukskriver dom mig på deras order.....

• BusigaSyrran
    mikalela86 skrev 2017-12-17 11:45:03 följande:

Jag jobbar själv på akuten där jag bor. Så här blivit undersökt nu. Mina äggstockar är kraftigt förstorade. Nu ska hon se om jag ska läggas in eller ej... det hoppas jag verkligen inte. Men jag har ju jobbat sen äggplock (envis vårdpersonal). Men nu sjukskriver dom mig på deras order.....

Ta de lugnt, så kommer de att lägga sig. :)

Hoppas att allt blir bra snart o att du slipper att bli inlagd.
  • eelinh

Då var vi igång, första sprutan tagen igår. Det känns helt sjukt att vi har dragit igång denna karusell. Har ni som gjort det förut något tips på hur man överlever? Är så rädd för äggplocket så min spolning av äggledarna gjorde så ont att jag nästan svimmade.

• eelinh
    Lillflickan skrev 2017-12-21 06:29:48 följande:

Verkar gå dåligt den här gången också. Kom blod när jag torkade mig i natt.

Hur gick det för dig?
  • Lillflickan

Eelinh, lycka till med sprutorna!

Jag tycker äggplocket är 1000 gånger bättre än spolning av äggledarna. När jag spolade äggledarna var det bra alvedon och Ipren som smärtlindring och jag fick värsta mensvärken jag någonsin haft. Var vit som ett spöke och hade så ont att jag inte kunde vara stilla. De släppte inte iväg mig utan de ringde min man som fick komma och hämta mig. På äggplocket får man både alvedon, morfin och lokalbedövning. Lite obehagligt och inget man vill göra i onödan. Men hellre 1000 gånger äggplocket än spolning igen. Kommer inte ihåg att jag haft så ont efter äggplocket heller, men sist tog de även den vänstra äggstocken som gömmer sig så de fick sticka igenom lite väl mycket annat och då hade jag lite ont samma dag och dagen efter. Men inte så farligt. Det kommer gå bra. Det värsta är tiden tycker jag. Vänta på sprutstart, vänta på äggplocket, vänta på isättning och hur många ägg som klarat sig, vänta på testdag...

För mig är det jobbigt ovisst. Har haft lite brungeggigt blod en gång till igår. Men det har inte kommit så mycket. Pendlar mellan hopp att det kan gå ändå och förtvivlan över att tro att det blir missfall igen. Ska ringa för kontroll så fort det blir vardag igen.

• eelinh
    Lillflickan skrev 2017-12-31 11:23:57 följande:

Eelinh, lycka till med sprutorna!

Jag tycker äggplocket är 1000 gånger bättre än spolning av äggledarna. När jag spolade äggledarna var det bra alvedon och Ipren som smärtlindring och jag fick värsta mensvärken jag någonsin haft. Var vit som ett spöke och hade så ont att jag inte kunde vara stilla. De släppte inte iväg mig utan de ringde min man som fick komma och hämta mig. På äggplocket får man både alvedon, morfin och lokalbedövning. Lite obehagligt och inget man vill göra i onödan. Men hellre 1000 gånger äggplocket än spolning igen. Kommer inte ihåg att jag haft så ont efter äggplocket heller, men sist tog de även den vänstra äggstocken som gömmer sig så de fick sticka igenom lite väl mycket annat och då hade jag lite ont samma dag och dagen efter. Men inte så farligt. Det kommer gå bra. Det värsta är tiden tycker jag. Vänta på sprutstart, vänta på äggplocket, vänta på isättning och hur många ägg som klarat sig, vänta på testdag...

För mig är det jobbigt ovisst. Har haft lite brungeggigt blod en gång till igår. Men det har inte kommit så mycket. Pendlar mellan hopp att det kan gå ändå och förtvivlan över att tro att det blir missfall igen. Ska ringa för kontroll så fort det blir vardag igen.

Vad skönt att höra att det är fler som tycker att spolingen var jobbig, de flesta verkar inte ens tycka det gör ont? Jag höll på att både kräkas och svimma av smärtan och efteråt kändes det som att jag blivit överkörd och otroligt chockad att jag inte fick höra av läkaren att det kunde göra ont. De gav mig inte ens Ipren eller alvedon. Ja, jag tycker också väntan är jobbigast. Kommer nog gå under av väntan tills man vet om man får ut några ägg som är bra. Skönt att ha er att ventilera sig med!

Åh, förstår att man blir orolig när det är blodblandat men det är ju så vanligt med lite blod utan att det är någon fara. Men det spelar ju ingen roll, klart man blir orolig ändå. Mår du bra för övrigt?
  • Lillflickan

Jag vet inte riktigt vad jag känner. Har mått lite illa de två sista dagarna, men det kan ju vara all dålig mat under julen och lite ömma bröst, men vet inte. Tycker jag har blivit lite tjockare, men inte alls så mycket. Så svårt att tro på att jag faktiskt är gravid.

Jag har haft två missfall tidigare där jag har blött av och till, men då mer än så här och ökande. Tog ett par veckor att konstatera att det gick dåligt då. Ett i vecka åtta cirka och i höstas i vecka 14. Och när jag fick sonen så var det ingen tillstymmelse till blod någon gång. Så det känns väldigt jobbigt.

• Karinnan

Jag tog test idag trots att jag skulle göra det imorgon. Gar haft rosa och röda flytningar och känts som mens i kroppen. Och testet va negativt.

Tar det ändå med ro. Detta va försök ett. Har även en sexdagars i frysen.

Gott Nytt År!!

Svar på tråden IVF falun, någon mera?