• Irk

Första IVF, andra som e i samma skede?

Vi har försökt i många år innan vi ifjol bestämde oss för att göra undersökningar och nu äntligen är allt faktist på gång.. så himla lång väntan men nu går allt snabbt känns det som mittiallt..

Vi är ganska unga (jag 26, min festman 27/28 i år) men läkaren påstår att mina äggstock är lite slö och min mans spermier är inte i så bra skick (sista testet endast 2% fungerande) men ingenting är omöjligt!

Jag är otroligt nålrädd och haft sån ångest över injektionerna men är nu på dag 4 och det känns endå okej, så stolt över mig själv. Vi kör det långa protokollet så blivit nerreglerad i ungefär 2 veckor nu. Ska på vårt första ultraljud för att kolla äggblåsorna på tisdag.

Skulle gärna diskutera och följas åt med andra unga i liknande sits, finns det kanske tilloch med någon som e nästan på samma ställe i behandlingen?

• Svar på tråden Första IVF, andra som e i samma skede?
  • Anonym (Ida)

Hej! Är det någon som vet hur det funkar med ivf, eller utredning, om man inte är sambos? Är det en förutsättning för att få hjälp som "par"?

• alade
    Anonym (Ida) skrev 2017-06-01 06:49:53 följande:

Hej! Är det någon som vet hur det funkar med ivf, eller utredning, om man inte är sambos? Är det en förutsättning för att få hjälp som "par"?

I vårt landsting måste man vara sambos sedan minst ett år (och par sedan minst två år egentligen, men vi fick komma in lite tidigare ändå - antagligen pga vår relativt höga ålder). Det går alltid att ringa för att fråga hur det ser ut i ditt/ert landsting!
  • Anonym (Ida)
    alade skrev 2017-06-01 09:04:56 följande:

I vårt landsting måste man vara sambos sedan minst ett år (och par sedan minst två år egentligen, men vi fick komma in lite tidigare ändå - antagligen pga vår relativt höga ålder). Det går alltid att ringa för att fråga hur det ser ut i ditt/ert landsting!

Tack för svaret!

Det känns så konstigt. Jag kan alltså i praktiken få hjälp som "ensamstående" men inte som "par" med min pojkvän sedan två år tillbaka för att vi inte bor ihop.

Av just den anledningen att vi inte har barn tillsammans har jag ingen panik att flytta ihop, men gravid med hjälp kan jag tydligen inte bli om vi inte redan flyttat ihop...
  • Tiinuli
    Anonym (Ida) skrev 2017-06-01 12:28:33 följande:
    Tack för svaret!

Det känns så konstigt. Jag kan alltså i praktiken få hjälp som "ensamstående" men inte som "par" med min pojkvän sedan två år tillbaka för att vi inte bor ihop.

Av just den anledningen att vi inte har barn tillsammans har jag ingen panik att flytta ihop, men gravid med hjälp kan jag tydligen inte bli om vi inte redan flyttat ihop...
    Håller med dig att det är konstig regel tycker jag. Vi bor inte heller ihop på "papper" än så känns hopplöst :(
  • A1987
    Irk skrev 2017-05-31 20:05:33 följande:

Hur går det för er andra?

Såg du skrev du är från finland. Var gör ni er ivf? Jag är också från finland!

Jag plussade i måndags, men idag på rd15 ser det ut som att lyckan tar slut :( detta var vårt första försök.
  • Irk
    A1987 skrev 2017-06-02 14:23:59 följande:
    Såg du skrev du är från finland. Var gör ni er ivf? Jag är också från finland!

Jag plussade i måndags, men idag på rd15 ser det ut som att lyckan tar slut :( detta var vårt första försök.
    Österbotten e jag från, men vi gör vårt ivf i vasa/tammerfors, dudå?
  • Anonym (B)
    Anonym (Ida) skrev 2017-06-01 12:28:33 följande:

Tack för svaret!

Jag och pojkvännen löste en utredning trots att vi bor i olika städer. Sök hjälp och när de frågar varför ni bor på olika adresser får du dra en lögn.
  • A1987
    Irk skrev 2017-06-05 19:42:42 följande:

Österbotten e jag från, men vi gör vårt ivf i vasa/tammerfors, dudå?

Lite mer norrut, vi gör vårt i Kokkola/Uleåborg :)
  • Anonym (Ida)

Tack för tipset! :) Hoppas det går bra för er!!

Anonym (B) skrev 2017-06-05 19:51:52 följande:

Jag och pojkvännen löste en utredning trots att vi bor i olika städer. Sök hjälp och när de frågar varför ni bor på olika adresser får du dra en lögn.

• Irk
    A1987 skrev 2017-06-05 21:49:56 följande:
    Lite mer norrut, vi gör vårt i Kokkola/Uleåborg :)
    Vad kul! Vi bor egentligen i kokkola kommun men valt att gå söderut för att få betjäning på svenska. I vilket skede e du nu?
  • Tiinuli
    Anonym (B) skrev 2017-06-05 19:51:52 följande:
    Vad för lögn :) ?
    Kommer inte på nån bra som skulle ses som skälig också :D
  • Irk

Hur går det för er alla?? Var på vul idag och allt såg bra ut så nu kan man andas ut, så himla otroligt när man väntat så länge efter detta.

• A1987
    Irk skrev 2017-06-09 07:18:23 följande:

Vad kul! Vi bor egentligen i kokkola kommun men valt att gå söderut för att få betjäning på svenska. I vilket skede e du nu?

Jasså! Dom ha fått två svenska läkare till Kokkola nu och i Oulu kunde läkaren jag råkade ha, iaf en hjälplig svenska, men jag tar det på finska iaf i Oulu :)

Mitt missfall är på slutrakan nu o i augusti blir det en ny Oulu resa och första pas (fet?)

Du hade visst plussat?
  • Irk
    A1987 skrev 2017-06-14 20:01:22 följande:
    Jasså! Dom ha fått två svenska läkare till Kokkola nu och i Oulu kunde läkaren jag råkade ha, iaf en hjälplig svenska, men jag tar det på finska iaf i Oulu :)

Mitt missfall är på slutrakan nu o i augusti blir det en ny Oulu resa och första pas (fet?)

Du hade visst plussat?
    Ja håller tummarna för dig! Jo jag har plussat, det ser ut att gå bra.. v 8+2 nu..
  • Nillja

Hej. Jag hoppar gärna in i tråden :)

Jag är ensamstående och har precis blivit godkänd för att få hjälp med ivf.

Ska göra mitt första försök efter sommaren då kliniken har sommarstängt.

Känns som att sommaren kommer bli på lång.

Spännande och följa er som redan är i processen. Håller tummarna för er alla!

• Anonym (B)
    Nillja skrev 2017-06-16 13:38:02 följande:

Hej. Jag hoppar gärna in i tråden :)

Jag är ensamstående och har precis blivit godkänd för att få hjälp med ivf.

Ska göra mitt första försök efter sommaren då kliniken har sommarstängt.

Känns som att sommaren kommer bli på lång.

Spännande och följa er som redan är i processen. Håller tummarna för er alla!

Hur kommer det sig att du börjar med ivf direkt och inte insemination?
  • Nillja

Jag har varit i Danmark och inseminerat mig. Det ledde till ett utomkvedshavandeskap och en bortopererad äggledare. Jag kan välja om jag ska bli inseminerad eller påbörja IVF och läkaren rekommenderade IVF.

• Anonym (B)
    Nillja skrev 2017-06-17 00:03:16 följande:

Jag har varit i Danmark och inseminerat mig. Det ledde till ett utomkvedshavandeskap och en bortopererad äggledare. Jag kan välja om jag ska bli inseminerad eller påbörja IVF och läkaren rekommenderade IVF.

Då förstår jag!
Svar på tråden Första IVF, andra som e i samma skede?