• Christi38

Vad äter era barn till frukost en vardag innan förskola/skola?

Jag har en snart 6 och 5-åring hemma som alltid älskat välling morgon och kväll sedan de var bebisar. Den färdiga sorten på tetra är favoriten men jag funderar på om man kunde få den mer näringsrik (för deras ålder) då de är oroligt dåliga en vardag att få i sig ordentlig frukost innan de ska iväg till förskola och förskoleklass.

Någon som testat ge vanlig vuxenvälling men tillsatt någon smak så det passar barn?

Vad äter era små till frukost? Smörgås tycker de är "för torrt" så tidigt på morgonen och yoghurt gillas inte tyvärr.

Tips mottages tacksamt :)

• Svar på tråden Vad äter era barn till frukost en vardag innan förskola/skola?
  • Isola747
    MeAndBaby skrev 2017-08-19 09:49:17 följande:

Havregrynsgröt med hallon och mjölk eller fil med mussli och ev banan el hallon. Skinkmacka el kokt ägg efteråt. Vatten att dricka.

De som ger sina barn juice, söt yoghurt, sockrade flingor, kräm (!) etc gör ju dem en stor otjänst inför resten av dagen.

Håller med. Många sötade flingor innehåller ju lika mycket socker som tex en snickers. Vet inte om jag hellre sett att de åt godis än inget till frukost faktiskt.
  • Hojw

Vuxenvälling är väl alldeles utmärkt, men vad skulle du tillsätta som barn gillar? Varför?

Vällingen kan du ju förstärka med något till, som kokt ägg, smörgås, eller nåt.

Mina barn har några olika frukostar som de väljer mellan - smörgås med olika pålägg, yoghurt med müsli, gröt, mjölk, oboy eller proviva som dryck.

På helgerna får de våfflor ibland.

• Christi38
    Hojw skrev 2017-08-20 20:24:10 följande:

Vuxenvälling är väl alldeles utmärkt, men vad skulle du tillsätta som barn gillar? Varför?

Vällingen kan du ju förstärka med något till, som kokt ägg, smörgås, eller nåt.

Mina barn har några olika frukostar som de väljer mellan - smörgås med olika pålägg, yoghurt med müsli, gröt, mjölk, oboy eller proviva som dryck.

På helgerna får de våfflor ibland.

För att så kallad vuxenvälling inte smakar frukt som deras barnvällling.

Köpte i helgen en vuxenvariant med lite blåbärssmak. JAG tyckte den var väldigt lik deras och tänkte perfekt, lite sånt här att blanda ut det med. Icke, genomskådad och förkastad... svårflörtade barn ;0)
  • Fliselisan

Vår 7 åring äter chokladpuffar med mjölk och ibland en smörgås med smör. Frukt, typ skivade äppelbitar, apelsin etc. Mycket svårflörtad med maten.

8 åringen dricker antingen välling(vanlig vuxen), eller fil med AllBran Flingor, eller hemmagjord smoothie, eller mannagrynsgröt. Till det en liten smörgås med ost, och nån frukt.

Gick jättebra med vuxrnvälling dels då hon inte drack välling som bebis och inte har nåt att jämföra med, och sen dricker oftast jag också, så vi blir ett team :)

• lövet2

Den yngsta har ätit samma frukost sedan hon var runt 3 år:
    Ett litet glas Proviva (hon vill ha jordgubbssmak)
    En liten mjukmacka med messmör
    En kaffekopp med varm mjölkchoklad

Mer än så orkar hon fortfarande inte få i sig på morgonen.

• Duckan

Vet inte om jag hellre sett att de åt godis än inget till frukost faktiskt.

Det är så lätt att säga till man sitter där med en unge som är mager som en sticka och inget vill ha att äta. Just extremt sockrade flingor har vi inte tagit till, men som sagt, man vill bara att de ska ha nåt litet i magen innan man skickar iväg de till fsk/skola.

• LFF
    Isola747 skrev 2017-08-20 15:41:19 följande:
    Håller med. Många sötade flingor innehåller ju lika mycket socker som tex en snickers. Vet inte om jag hellre sett att de åt godis än inget till frukost faktiskt.
    Så du ser hellre att ditt barn äter något som är så gott som 100% onyttigt än något som innehåller socker OCH andra saker som faktiskt gör nytta och som faktiskt är mättande längre än godis?

Låter som du är bortskämd med barn som äter. Alla är inte det.
  • Fru Ve

Min 6-åring äter vuxenvälling i tallrik med lite socker på. Och en smörgås till. Tycker detta är en helt ok frukost då jag inte har skräck för socker i måttliga mängder. 10-åringen äter fil med lite sylt och müsli eller havregrynsgröt med sylt. Och en smörgås.

• Fliselisan
    Fru Ve skrev 2017-08-21 14:21:30 följande:

Min 6-åring äter vuxenvälling i tallrik med lite socker på. Och en smörgås till. Tycker detta är en helt ok frukost då jag inte har skräck för socker i måttliga mängder. 10-åringen äter fil med lite sylt och müsli eller havregrynsgröt med sylt. Och en smörgås.

Ja, faktiskt. Är själv uppvuxen på kalaspuffar, frosties, skogaholmslimpa. Standardmellanmålet var kräm, långt upp i tonåren. Drack ofta oboy...hade socker på filen, socker och sylt till pannkakorna...

Vi åt vanlig husmanskost till middag. Inga superkorn eller fullkornspasta. Alltid potatis, ris eller pasta till maten.

Och jag har alltid varit ett friskt barn, utan övervikt, och som vuxen likaså. Jag tror att man många gånger fokuserar för mycket på detaljerna, och gärna klappar sig på bröstet över att man "minimerat" allt socker.

Visst, håller med om att osockrade flingor är bättre, men barnet blir knappast dåligt av lite socker, såvida det inte har diabetes.
  • Isola747

I Sverige är det extremt ovanligt att barn svälter och har man näringsbrist eller inte äter alls så får man näringsdrycker utskrivet av läkare. Man överlever fram till lunch eller förmiddagsfrukten om man inte velat äta frukost även om det inte är ultimat. Och nej, mina barn har inte alltid velat äta.

Svar på tråden Vad äter era barn till frukost en vardag innan förskola/skola?