Inlägg från: Freya18 |Visa alla inlägg
  • Freya18

Bf juni 2018

Gott nytt år! :)

Har varit med er sen start, men inte skrivit nåt än. Ville vänta och se att graviditeten ter sig normalt och hittills har det gjort det. Fortfarande orolig dock, men det är 3 veckor kvar till RUL. Längtar!

Är i vecka 14+6 och mår väldigt bra. Har egentligen gjort det hela tiden, endast lätt illamående på kvällarna dom första 9 veckorna, men har aldrig behövt hulka över toaletten. Förstoppningen är ju ett faktum. Jag är inte direkt hård i magen utan det är mer så att tarmarna har gått på semester och jobbar otroligt sakta. Och huvudvärk. Jäkla huvudvärk alltså. När den kommer så håller den i sig en hel vecka utan avbrott och jag har inte velat använda Alvedon eller annat. Bara bita ihop liksom. Jag lider verkligen med dom som får migränliknande huvudvärk genom graviditeten.. usch.

Efter vecka 10 har molande värken och ömmande bröst avtagit rejält och såklart blir man orolig som tusan, men vi gjorde NIPT hos Mama Mia och fick se en riktigt energisk liten bebbe i magen och allt såg fint ut! Jag blev helt mållös och tårarna sprutade. Vi har längtat efter en bebis i flera år och varje dag som går känner jag mig så himla tacksam.

Vi berättade för våra familjer på julafton, men vännerna och kollegorna får vänta till efter RUL. :)

• Freya18

Jag börjar känna bubbel och nå slags rörelser i magen (små fiskar), precis under naveln som jag tror är från bebben. :) Är i vecka 16. Känner ni nånting?

• Freya18
    SofieJ skrev 2018-01-04 20:49:49 följande:

Jag är i 17+0 och känner också lite, men är inte helt säker. Kan lika gärna vara gaser för min del... Hahaha

Moorii skrev 2018-01-04 20:51:44 följande:

Vad härligt! :) Det är säkert bebis! Jag har känt sen vecka 13, men då var det bara nån enstaka gång. Nu känner jag lite kittel varje dag, känner igen det från förra graviditeten, så är hyfsat säker på att det är pyret :) Vecka 16 här med!

När jag ligger på rygg så känns det mera tydligt. Ibland tänker jag att det är bara luft i tarmarna, men tycker ändå att det kan vara bebben för känslan är alltid på samma område under naveln. Där har min mage börjat bli riktigt putig nu också. :)

Vad härligt och börja känna från vecka 13 redan! Jag längtar till dom ordentliga puffarna så att man kan släppa lite på oron.
  • Freya18
    evve88 skrev 2018-01-04 21:24:27 följande:

Känner också lite fladder flera ggr om dagen nu :) men har moderkakan i framvägg! Med sonen kände jag massor i v 19, men kanske missade rörelserna innan, dom är ju så små :) är i v 17

Enligt NIPT så ligger min moderkaka också i framvägg, så den dämpar säkert väldigt mycket. Får se på RUL hur moderkakan ligger då, för visst kan den flytta på sig något? Eller har jag kanske läst fel.
  • Freya18
    Workingmom skrev 2018-01-04 23:58:25 följande:

Å jag är i vecka 17 och har knappt känt något alls, känner mig iaf osäker på om det är något därinne eller om jag bara är fet ????

Jag har varit väldigt orolig dom senaste veckorna för jag tycker att jag mår alldeles för bra. Förutom huvudvärken då. Så vissa dagar får man tankar som "är jag verkligen gravid??". Den 16:e ska jag till barnmorskan. Hoppas att hon kan lugna mina nerver lite!
  • Freya18
    Lojsj92 skrev 2018-01-06 20:41:34 följande:

Härligt att så många börjar känna bebis :) jag kände första fladdret i början av veckan men nu har jag inte känt sedan dess. Kom två dagar i rad och sen har jag iallafall inte uppmärksammat något mer. Får se när det dyker upp igen :) är i vecka 18 och ska på Rul om drygt en vecka, längtar ihjäl mig!! :)

Mina bebis fladder har också försvunnit sen nån dag tillbaka.. Man blir ju superorolig för nu känner jag mig helt vanlig igen! Inga kramper eller nånting.. Jag längtar också till RUL! Vad skönt att du bara har en vecka kvar. Här får man vänta över 3 veckor.
  • Freya18
    Lojsj92 skrev 2018-01-07 17:35:04 följande:

Det kom igen idag så det verkar som det kan ta några dagar innan man känner något igen, så du kan nog vara lugn :) Det är nog värre sen längre fram att inte känna något på någon dag skulle jag tro. Men oron sätter till direkt, jag håller med.. Ja det ska bli underbart! Men det går fort, jag minns när vi bokade tiden och det var typ två månader kvar - nu är vi redan där så snart är det er tur :) vilken vecka är du i?

Jag är i vecka 16 (15+5). Jag bokade RUL för några dagar sen och första samtal med barnmorskan är om 9 dagar, så jag har varit väldigt sen med allt. Det finns en anledning till det, var gravid i vintras som inte gick vägen och har varit något nervös denna graviditet. Efter RUL kan jag andas ut.
  • Freya18
    Lojsj92 skrev 2018-01-07 22:51:06 följande:

Åh då förstår jag.. Då blir det något annat! Orolig är man alltid men förstår att du har ännu större oro. Håller alla mina tummar och tår att det går bra denna gång :) Snart är dagen här när du ska göra RUL!

Ringde till MVC imorse och fick en tid på onsdag. Dom förstod varför jag är lite ängslig nu och ska försöka lyssna på hjärtljud när jag är där. Känns skönt, men nu blev det super nervigt! Hoppas att vi hör ett pumpande hjärta så att jag kan glädjas ordentligt fram till RUL. Maken är hur lugn som helst och har en bra magkänsla vilket gör mig lite mera avslappnad. :)
  • Freya18

Barnmorskan kunde inte hitta hjärtljud fast hon letade ett tag. Hon var jätte noga med att informera att i vecka 17 kan det vara svårt att lokalisera hjärtat. Speciellt om moderkakan är i vägen och dämpar lite. Men åh vad jag ville höra :(

3 veckor kvar till RUL och oron bara växer.. När man har otroligt svårt att bli gravid så är det svårt att slappna av.

• Freya18
    Sjuttiosjuan skrev 2018-01-11 09:23:28 följande:

Förstår att du är orolig! Men kanske värt en slant med ett privat UL så du kan koppla av till RUL? Tiden mellan kub och RUL är lång, ska på RUL nästa vecka och känner mig väldigt ogravid och jag har heller inte känt några rörelser eller så. Det är säkert hur bra som helst därinne i magen ska du se!

Skulle ringa till Kvinnokliniken idag egentligen, men har fått huvudvärk från helvetet igen.. Har inte velat ta Alvedon under graviditeten, men idag har det varit olidligt så tog 2 imorse och två på kvällen. Lindrar bara lite.. suck. Ska träffa barnmorskan om några dagar och ta blodprover och kontrollera blodtrycket. Tidigare kontroller har varit helt normala.
Svar på tråden Bf juni 2018