Inlägg från: Freya18 |Visa alla inlägg
  • Freya18

Bf juni 2018

Krocki1 skrev 2018-02-27 19:50:05 följande:

Mysigt med alla rörelser i gruppen

Jag börjar känna lite mer nu, jag har moderkakan fram v 22+3

Jag känner mest några cm under naveln, att han pickar lite eller hur jag ska förklara.

Jag har börjat få väldigt ont under högra bröstet, typ övre revben. Har mest ont på jobbet, sitter mestadels på kontorsstol.

Ngn Annan som känner igen?

Jag har likadant! Blir tokig av att känna smärta var eller varannan dag.. Det känns som att man har varit ute och sprungit och fått håll på sidan. Jätte konstigt att känna det när man inte har tränat eller ansträngt sig. Jag har också ont på höger sida. Har till exempel haft det hela dagen idag på jobbet och känner det även under vila. Ingen aning om vad det beror på. Levern? Gallan?
  • Freya18
    Lojsj92 skrev 2018-03-01 21:59:49 följande:
    För mig har det gått lite fram och tillbaka hur fort det går med viktuppgången. Totalt är det 8 kg ungefär sedan start och nu är jag i v26. Fram till vecka 18 stod jag på bara några kg plus men nu de senaste veckorna har det gått fortare för mig också :) Det är min första graviditet så jag har ingen aning om vad det kan landa på eller hur mycket man "brukar" gå upp de sista 15 veckorna som nu är kvar. Försöker också kompensera med nyttig mat när cravings tar över för mycket, haha! Här har piggelin varit ett stort behov det senaste :D
    Allting är som ett frågetecken när det är första graviditeten! Jag vet inte huuur mycket jag har googlat på saker och ting (inte så klokt i vissa fall) och man funderar på det mesta. Glad Men samtidigt är allting väldigt spännande!
    Jag har aldrig varit en sockermänniska, så försöker att inte äta gosaker så ofta. Som idag tog jag en kopp kaffe och eko-muffins. Det känns som att det duger några dagar. Hehe
  • Freya18
    wibblywobbly skrev 2018-03-02 08:34:48 följande:
    Min ökning har gått upp och ner, mycket tack vare att i början av graviditeten mådde jag väldigt dåligt och kräktes mycket - och gick då ner i vikt..
    Var hos BM i början på veckan, då visade det att jag gått upp totalt 3kg sen graviditetens början, och jag är snart i Vecka 27. Min BM sa dock att det varierar sjukt mycket från kvinna till kvinna - även om de äter nästan samma saker, eftersom vissa lägger på sig så mycket vätska.. :) Så sjukt klurigt att mäta vad som är normalt eller inte.
    Jag har en vän som kräktes väldigt mycket och gick ner i vikt. I slutet av graviditeten hade hon bara gått upp 5 kilo och samlade knappt på sig nåt vatten, men ut kom en frisk tjej!
    Nästa vecka ska vi träffa barnmorskan och hon ska mäta magen bland annat. Ska bli kul och se hur man ligger till. Flört
  • Freya18

Var till barnmorskan idag och allt såg bra ut förutom Hb som hade gått ner till 107. Nu blir det blutsaft och blodpudding i två veckor sen ska vi ta nya prover. Har den inte gått upp så måste jag börja med piller.

Dricker nån av er blutsaft och i sånna fall hur har det fungerat för er?

• Freya18
    evve88 skrev 2018-03-06 11:03:41 följande:

Jag har ätit järntabletter sen vecka 20, men mitt var dåligt idag med så ska öka dosen. Äter sideral som ska va bättre än niferex som jag åt förra graviditeten, man kan ju bli väldigt förstoppad av dom.. men har tyvärr ingen erfarenhet av blutsaft! Aldrig hört nån som blivit rekommenderad de i första hand men kanske olika i olika län...

MaTik skrev 2018-03-06 16:37:24 följande:

Min ordinarie bm skrev ut niferex till mig, men sist när jag hade en vikarie så talade hos sig varm om blutsaft. Jag har druckit det tidigare när jag inte varit gravid och tyckte det funkade bra, om än lite äckligt. Niferexen funkar också ok för mig, blir ju hård i magen men det var jag redan innan så ingen större skillnad... :)

Jag blev rekommenderad att börja med Niferex, men efter att ha läst innehållsförteckning så blev jag inte så sugen på att testa dom än. Och så är jag redan super trög i magen.. Blutsaften smakade helt ok, men maken spydde nästan när han smakade, haha.

Idag har jag fått i mig järn iaf. Lunch: 3 skivor blodpudding, 2 glas blodapelsinjuice, 2 clementiner, broccoli och ärtor. Middag: pasta med köttfärssås gjord i gjutjärnsgryta, kikärtor, tomater, 2 glas juice och 2 kiwi. Och så har jag småätit på pumpafrön. 20ml blutsaft och folsyratablett också. Ska bli spännande att se om man lyckas få upp järnvärdet på dessa två veckor! :)
  • Freya18
    MaTik skrev 2018-03-07 11:28:23 följande:
    Låter gott, mycket godare än niferex! :)

Jag har hittills haft en väldigt bra graviditet och väldigt få och lindriga krämpor. Men nu (v 29 idag) börjar magen kännas ihopklämd. Blir väldigt mätt när jag äter och när jag böjer mig fram känns det som att lunchen ska komma upp igen. Bebisen har konkurrerat ut magsäcken helt enkelt. Nån annan som har samma och har nåt tips? Känner mig ibland helt uppblåst.
    Snart är du i vecka 30! Vad kul!
    Jag känner igen mig i det du skriver. När jag äter (speciellt middagen eller kvällsmål) så vill maten inte riktigt åka ner och smälta. Maten är i halsgropen och flera gånger när jag rapar så åker den upp i munnen igen.. fräscht.
    Jag har inte kommit på några bra tips än. Jag försöker att äta långsammare och mindre måltider, men det hjälper dock inte. Kanske underlättar att ta en promenad efter måltiden, men nu är det så kallt ute på kvällarna så vill inte pina på mig massor med kläder. Brukar alltid ta en promenad på förmiddagen.
  • Freya18
    wibblywobbly skrev 2018-03-07 20:04:26 följande:

Någon annan som känner att de inte riktigt hinner med? Går snart in i vecka 28, och känner mig så oförberedd! Jag läser på, införskaffar allt som behövs för att välkomna bebis men eftersom det är första känns det hela nästan overkligt stort och som om jag missar massa saker.. :(

Nu börjar det kännas som att tiden går fort och vi har bara köpt några få klädesplagg än så länge.. Kanske börjar bli dags att skriva upp en lista med maken här hemma. :) Hygienartiklarna kommer nog kosta mest för vi ska testa med tygblöjor (måste köpa tvättmaskin också). Smågrejer brukar alltid kosta mer i slutändan.

Nästa vecka ska jag börja med gravidyoga, sen ska vi gå på amningskurs, i april hade jag tänkt att gå på Aurorasamtal och börja skriva förlossningsbrev. I maj är jag helt ledig från jobbet och ska börja få graviditetspenning istället. Känns ändå som att läget är under kontroll! ;)
  • Freya18
    beme skrev 2018-03-09 11:05:15 följande:

I onsdags ringde jag in till förlossningen (fick inte tag på min BM), då lillen rört sig väldigt dåligt i några dagar, så vi fick komma in på en koll. Allt såg dock bra ut - mängden fostervatten, tillväxt, hjärtslag och mitt blodtryck osv. Jätteskönt!

Han var faktiskt lite större än beräknad vecka, då var vi i v. 27+3, men han var i klass med v. 29. Dom växer ju väldigt individuellt, men kul att få ett hum i alla fall. :) Han låg neråt med huvudet då och började röra sig ganska bra så fort han kom upp på UL-skärmen. Kameraakrobat! ;) Haha.

Samma kväll så började han leva rövare igen och sen dess har han liksom varit mer aktiv än någonsin. Slår vad om att i fall vi inte åkt in och kollat så hade "tystnaden" fortsatt, vi hade ju ändå väntat någon dag för att se så han inte ändrat mönster och rutiner.

Nu har jag dock fått världens molvärk och det kände jag bara av lite grann kring de första veckorna som gravid, sen ingenting. Det började igår under dagen och det sitter i än, just nu är det lite mindre i intensitet dock, skönt nog. Vaknade flera gånger under natten för att det gjorde så ont. "/ Hur länge brukar växtvärk sitta i? Gissar att det är det molvärken säger..

Usch, man blir så nojig när det är lugnt i magen. Jag är så nöjd att jag har känt grabbens sparkar konstant nu i några veckor. Vad lugn man blir av det. :)

Jag är i vecka 24+3 och har känt av växtvärk dom senaste dagarna igen. Ibland molar det på ordentligt, men bara kortare stunder. Jag antar att det är helt normalt att det värker då och då. Lillen växer och ligamenten drar åt sig.
  • Freya18
    Utvandraren2 skrev 2018-03-10 11:19:49 följande:

Jag hade spänd mage och det drog i magen hela förra veckan. Den här veckan har det släppt. Tror det går i omgångar.

Igår började jag känna ännu mera växtvärk eller vad det nu var? Ont i nedre delen av magen, så där stigande molvärk som höll i sig 5 minuter och försvann ungefär 2 minuter och kom tillbaka och gjorde ont i 5 minuter och försvann igen och så höll det på ungefär 2 timmar. Blev lite nojig där ett tag.. Har bara känt lite värk idag. Känns helt normalt igen.
  • Freya18

Nu har min sömn blivit väldigt påverkad. Känner mig konstant trött och gnällig. Inatt hade jag ont i mitten av ryggen precis HELA natten.. Zzzzz..

Tidigare har det hjälpt att ligga helt rakt på rygg, men nu hjälpte inte ens det. Lyckades somna sen, men vaknade kort efter för då blev det pisse paus. Då fick jag svårt att somna igen och grät nästan av frustration. Väckte stackars maken som skulle upp och jobba tidigt. Han masserade lite och sen somnade jag. Man känner sig skapligt sliten idag..

Svar på tråden Bf juni 2018