Inlägg från: Freya18 |Visa alla inlägg
  • Freya18

Bf juni 2018

Nån mer som drabbas av återkommande huvudvärk som håller i sig flera dagar??

• Freya18
    Sjuttiosjuan skrev 2018-01-12 22:47:03 följande:

Jag har haft ordentlig huvudvärk av och till och nu dessutom en tandfraktur så jag har blivit tvungen att ta en del alvedon:( Känns ju inge vidare men faktiskt varit tvungen.

Tror det är rätt vanligt, som sagt bara ha koll på blodtrycket så det inte är för högt och orsakar huvudvärken. Jag går och tar prover varannan v eftersom jag gjort äggdonation, är över 40 och dessutom har högt BT från början. Än så länge håller sig BT okey, hoppas det fortsätter så:)

Fy för tandvärk! :( Jag har en visdomstand som försöker trycka sig upp och värker då och då, men helt hanterbart.

Vad kollar dom efter när dom lämnar blodprover så ofta? Hb och järnvärde? Är bara nyfiken.
  • Freya18

Har varit på inskrivningssamtal hos barnmorskan och allt gick bra. Barnmorskan verkar vara helt toppen! Lugn och harmonisk, glad och förklarar allting noga. Trivs med henne. :) Jag ville inte försöka lyssna på hjärtat igen för nu har jag börjat känna fladder och puffar i magen igen! Känner mig mycket lugnare.

Hur bra trivs ni med eran bm? Jag var så orolig att jag skulle få någon som jag inte klickade med och kanske inte vågade byta till någon annan. Men är så glad att jag fick en trevlig och bra bm. :)

• Freya18
    Moorii skrev 2018-01-16 16:02:06 följande:

Vad skönt! :) härligt med fladder och puffar! Min bm har jag inte träffat än faktiskt, hon jag var på inskrivning hos kunde inte fortsätta som min bm, men den andra ska vara bra med, så hoppas på det!

I söndags i 16+6 kände jag och mannen sparkar utanpå magen, så tidigt trodde jag aldrig vi skulle känna! Med sonen var det i vecka 22 om jag inte minns fel. Fick aldrig veta var moderkakan låg på kub, men måste vara i bakvägg den här gången. Någon annan som känner sparkar?

Du får säkert en jätte bra barnmorska. Du kunde inte ha samma som du hade förra graviditeten eller är det hon som ska sluta?

Vad mysigt med sparkar! Jag längtar tills man känner riktiga puffar och kickar. :) Jag har börjat sova dåligt nu för hur jag än ligger så känns det obekvämt i magen och svanken. Jag har kudde eller filt mellan knäna, men svanken molar på ordentligt.. Det känns som att svanken blir intryckt hela tiden. Inatt blev det noll sömn, men lyckades sova 3 timmar nu på förmiddagen. :/
  • Freya18
    Bubbel85 skrev 2018-01-17 18:54:57 följande:

Som den ovan skrivit GRAVIDKUDDE! Jag har en bbhugme, svindyr men är min absolut bästa investering. Helt underbar och utvecklad av kiropraktorer. Sover som en dröm med den. Kostar mellan 1300-1500kr och jag lovar, det är värt det!

Ska kolla upp det där med gravidkudde. :) Nu har vi bytt madrass till sängen och det känns sååå mycket skönare för svanken! Sov som en prinsessa.
  • Freya18
    evve88 skrev 2018-01-18 20:12:13 följande:

Ni som också har huvudvärk ofta, har ni kollat blodtryck? Fick preklampsi med första och är sååå orolig att jag redan börjar få högt blodtryck. Å andra sidan har jag haft huvudvärk sen v 7 typ men känns lite annorlunda nu..

Jag har återkommande huvudvärk som håller i sig flera dagar. Nu på eftermiddagen kom den igen.. suck. Trycker i bakhuvudet och mitt på pannan. Jag kontrollerar blodtrycket regelbundet och den är stabil. I måndags var den 121/70. Jag är 32 år så det är väldigt bra blodtryck i min ålder.

I vilken vecka fick du preeklampsi? Fick du behandling snabbt?
  • Freya18
    evve88 skrev 2018-01-18 22:11:39 följande:

Det är ju jättebra tryck, skönt! Men jobbigt med huvudvärken :/ mitt ligger runt 130/75 men nu var de flera vedkor sen jag mätte dock, ska få låna en kompis mätare imorgon så får ja börja kontrollera för haft huvudvärk mycket det senaste...

Det kom smygandes i v 32 nånting, började väldigt långsamt så de satte aldrig in någon behandling men blev igångsatt i v 39+1 då jag hade 160/115 och enorm huvudvärk. Vill inte bli igångsatt denna gången..

har du varit på rul än? Inte läst hela tråden!

Blev det en svår förlossning på grund av ingångsättningen? Har läst att många får det svårt för det kan gå så himla fort med värkarbetet.

Vi har RUL den 31/1. Längtar ihjäl mig, men samtidigt är jag superorolig. Har som mål att efter ultraljudet kan vi börja planera inköp, föräldraledighet och även berätta för våra närmaste vänner. Bara våra familjer vet än så länge. Hoppas så innerligt att allt ser bra ut på RUL.
  • Freya18
    evve88 skrev 2018-01-19 09:23:35 följande:

Den blev väldigt intensiv utan några pauser, tror dessutom min kropp redan var påväg att starta det själv så de kändes som att de blev dubbelt. Dom sa att de brukar ta tre dygn när man blir igångsatt men blev igångsatt vid lunch och han kom redan samma kväll. vill verkligen uppleva en "normal startad" förlossning denna gången och har verkligen ångest inför det.

Åh men de kommer gå jättebra :) har du kunnat lyckas dölja magen så bra? :) min är jättestor . Haha men var inte så stor med första barnet :)

Oj, det gick väldigt snabbt. Förhoppningsvis får du en "lugnare" förlossning denna gång så psyket hinner hänga med under värkarbetet.

Jag har lyckats dölja med pösiga vintertröjor. :) Och på jobbet kan vi också välja att ha lite pösigare tröjor och byxor. Jag tycker inte att min mage är så stor än, men maken tycker att den är det. Magen blir mera hård och putiga på kvällen och då känner man sig väldigt gravid. :)
  • Freya18

Någon som känner ihållande "mensvärk" igen? Fy vad det molar i hela buken. Har haft lite småont inatt, men det blev snabbt värre nu på morgonen. Fick till och med gå hem från jobbet nu, tänkte att om det är växtvärk så är det inge farligt, men gör så ont så jag kan inte göra annat än vila. BM ringer mig vid 10.

Hur mycket molvärk är ofarlig värk?

• Freya18

Barnmorskan sa att jag ska kontakta Kvinnokliniken om smärtan inte går över eller blir värre. Sen sa hon lite snabbt att dom hade sett att jag har GBS i urinen. Jag har aldrig hört talas om det innan. Hon sa att ungefär var tredje gravid kvinna får det (efter lite googlande antar jag att det är streptokocker) och att man ger antibiotika under förlossningen. Sen läste jag om allt som skulle kunna hända med barnet när man har GBS, infektion i livmodern, tidig vattenavgång, infektioner efter födseln. Nu är jag ännu mer orolig! :( Smärtan sitter i fortfarande och nu fick man ångest på det också..

Svar på tråden Bf juni 2018