evve88 skrev 2018-03-06 11:03:41 följande:
Jag har ätit järntabletter sen vecka 20, men mitt var dåligt idag med så ska öka dosen. Äter sideral som ska va bättre än niferex som jag åt förra graviditeten, man kan ju bli väldigt förstoppad av dom.. men har tyvärr ingen erfarenhet av blutsaft! Aldrig hört nån som blivit rekommenderad de i första hand men kanske olika i olika län...
MaTik skrev 2018-03-06 16:37:24 följande:
Min ordinarie bm skrev ut niferex till mig, men sist när jag hade en vikarie så talade hos sig varm om blutsaft. Jag har druckit det tidigare när jag inte varit gravid och tyckte det funkade bra, om än lite äckligt. Niferexen funkar också ok för mig, blir ju hård i magen men det var jag redan innan så ingen större skillnad... :)
Jag blev rekommenderad att börja med Niferex, men efter att ha läst innehållsförteckning så blev jag inte så sugen på att testa dom än. Och så är jag redan super trög i magen.. Blutsaften smakade helt ok, men maken spydde nästan när han smakade, haha.
Idag har jag fått i mig järn iaf. Lunch: 3 skivor blodpudding, 2 glas blodapelsinjuice, 2 clementiner, broccoli och ärtor. Middag: pasta med köttfärssås gjord i gjutjärnsgryta, kikärtor, tomater, 2 glas juice och 2 kiwi. Och så har jag småätit på pumpafrön. 20ml blutsaft och folsyratablett också. Ska bli spännande att se om man lyckas få upp järnvärdet på dessa två veckor! :)