Inlägg från: Freya18 |Visa alla inlägg
  • Freya18

Bf juni 2018

evve88 skrev 2018-07-27 13:12:05 följande:

Bärsjal i trikå är guds gåva till människan :p bär Min lilla i den jämt så Har man händerna över till storebror och diverse sysslor! :) min lilla ska helst vara på mig hela tiden med :)

Vi har inte kunnat använda bärsjalen för det blir så svettigt.. Sen tyckte jag att det var lite för knepigt att knyta den. Har tittat på flera videoklipp på YouTube för lite inspiration. Nu har jag beställt bärsele så får se om vi trivs med den sen. :)

Lillgrabben trivs så bra i famnen (upprätt) och nu börjar han bli riktigt stark i nacken och vobblar inte lika okontrollerat. Han håller upp huvudet flera sekunder åt gången. Riktigt roligt!
  • Freya18

Det här med amning, av nån konstig anledning har jag hela tiden haft en taskig mjölkproduktion och senaste veckorna har jag bara fått ut 10-30ml mjölk vid varje pumpning och ibland kommer det bara några droppar. Jag har ändå ammat varje gång innan han har fått ersättning och pumpar efter varje måltid, nätter som dagar. Jag har varit riktigt envis och försökt få igång mjölkproduktion för jag vill så gärna amma! Känner mig riktigt ledsen för att det inte fungerar och hur kan man ha för lite mjölk? Såå tråkigt.. :( Mjölken innehåller ju så bra ämnen för barnets immunförsvar.

Slutade amma för 4 dagar sen och nu har jag inte pumpat på 2 dagar. :( Brösten känns helt normala, inge ont eller svullnad och sonen märker ingen skillnad. Han var alltid så otålig och irriterad vid amningen för det kom ut så lite mjölk. Han är helnöjd med Calma flaskan och blir mätt och belåten efter varje måltid och snuttar aldrig efter bröstet, men jag känner mig ändå så butter. Ville ju verkligen få igång amningen.

• Freya18

Och så kom mensen också dagen efter jag slutade amma.. exakt två månader efter förlossningen (sonen föddes 5 veckor för tidigt). Kul..

Bra och veta att grejerna fungerar som det ska, men va fan.. Kunde inte mensen ha lyst med sin frånvaro lite längre än så.

• Freya18

Lite sent svar från mig här, men tack för era uppmuntrande svar angående amningen! Nu har jag deppat färdigt över att inte kunna amma nå mer, men det går lika fint med flaskan. En nöjd bebis och nöjda föräldrar!

Hur mycket äter era små? Med korrigerad ålder är våran pojke 5 veckor och han äter 100ml ersättning varannan eller var tredje timme. Det känns som att det enda vi gör är att stå i köket och göra i ordning ersättning.. Vi kokar upp vatten och har i termos, sen är det bara att hälla i flaskan och skyla ner till 45 grader innan vi blandar med ersättning och sen kyla ner igen till 37 grader. Men vi kyler ner under kranen och det går ju åt en hel del vatten i onödan känner jag. Känns speciellt dåligt nu när det är vattenbrist på många ställen i Sverige på grund av branden. Nu har vi köpt en sån här uppvärmare och ska testa den istället. Nån som har erfarenhet av sånna? Och kyla ner flaskan i vattenbad tar alldeles för lång tid för våran pojke börjar gallskrika direkt när han blir hungrig. Det ska vara mat NU. Haha. Väldigt otålig pojke. Sätter alltid honom ner i babysittern och står med en fot och balanserar medans jag gungar honom med andra foten. Glad Multitasking!

• Freya18

Sån har jag beställt och det känns som drömmen att värma klart maten på endast 90 sekunder! Hoppas bara att det stämmer.
  • Freya18
    Workingmom skrev 2018-08-02 22:47:57 följande:
    Kokar vatten och häller upp i flaskan så det är färdigt efter varje gång. Sen micrar vi upp det till lämplig temp.

Blandar aldrig ersättning vid 45 grader först och sen väntar till 37.

Kör på känsla, lagom varmt för fingret och munnen min så är det klart att ge.

Annars kan man ha en flaska med kokat vatten som är svalt och en termos med varmt och blanda till lämplig temp. Men då funkar inte att först blanda vid 45 grader för att sedan vänta till 37.

Kyl inte under rinnande kallt vatten.

Ha en flaska med vatten i kylen och häll i en större kopp + några isbitar så går det fortare att kyla..

Du sparar dessutom på vattnet.
    Vi har en sån där tempmätare som man håller en bit från huden och mäter. Med den kan man även mäta mat och dryck. Så mäter alltid ersättningen med den. På ersättningspaketet står det att man ska blanda pulvret mellan 40-50 grader så det är därför jag blandar vid 45. Vi använder Combiotic.

Nu har jag vatten i kylen och använder även isbitar som påskyndar processen. Vet inte varför jag inte har tänkt på det. Så tack för tipset. :)
  • Freya18
    Moorii skrev 2018-08-03 11:41:41 följande:

Min "lilla" tjej var 55 cm lång i tisdags och vägde då 4580 g, det går undan! Nu när hon sover mer åt gången har viktuppgången minskat något iallafall, blev lite nervös när hon gick upp 300 g på en vecka.. Idag gick jag på första vagnpromenaden bara hon och jag (vi testade med dubbelvagnen första veckan med mindre lyckat resultat) och hon sov i den i 1,5 timme. Vi bar upp henne i liggdelen och efter att ha legat där i två minuter vaknade hon och skrek.. Antingen rörelse eller närhet som gäller för den här damen när hon ska sova alltså. På natten sover hon dock själv, men bredvid mig i sängen. Enda gången det funkar. Hur sover era små?

Vi fick hoppa över ett besök hos barnmorskan för vi var på semester, så nästa tid är först på torsdag. Senaste besöket hade vi 12/7 så det är ju ett tag sen. Pojken äter och mår bra så han har nog gått upp en del. Storlek 56 börjar bli trångt!

Han sover också riktigt bra i barnvagnen. Älskar att vara ute på promenader och han njuter för fullt. Sover lätt 2 timmar i streck när vi är ute. Men väl hemma vill han gärna sova i famnen. Då sover han tryggt. Han tycker tyvärr inte om spjälsängen och vaknar lätt, men när han ligger i våran säng så går det bra. Maken har fått sova i extrasängen som vi har för han kan inte ligga i samma säng som sonen. Maken drar alltid upp täcket högt upp och kramar den och kuddar hamnar lite här och där och har ingen koll på sonen i sömnen, så han har snällt fått sova själv. Men det tycker han är skönt för då blir det inte lika varmt. :) Och han får snarka ifred! Haha.
    Jag somnar och vaknar alltid i samma position och har aldrig varit bökig på nätterna, sen vaknar jag av minsta ljud som sonen gör.Täcket har jag bara halvvägs och sonen får ha egen filt och platt kudde. Funkar fint! Men för det mesta är jag vaken på nätterna och sover på morgonen. Är mera nattmänniska av mig.
  • Freya18

Det här med nätterna, brukar ni få hjälp utav eran partner vid matningarna eller hur styr ni upp det? Ni som ammar, tar ni alla passen själva eller brukar ni pumpa ut mjölk ibland som eran partner ger? Nu när jag inte kan amma nå mer så kan vi styra upp matningarna lite hur vi känner för dagen. Eller ja, så länge maken har semester.

Sonen sover riktigt bra om nätterna fast han vaknar av hunger då och då, men somnar om snabbt igen. Somnar vid 21-22 och vaknar vid 00, 03 och 06 när han är hungrig. Jag är vaken för det mesta på nätterna och njuter av svala luften och lugnet. Glad Jag städar, kollar på serier och viker kläder. Maken tar hand om sonen mellan 06-10 och då jag brukar få sova ut. Dom är alltid ute på en morgonpromenad medans jag ligger och gosar i sängen.

• Freya18
    Sjuttiosjuan skrev 2018-08-09 19:46:08 följande:

Vår lilla tjej sover rätt mkt på kvällen men sambon matar henne vid 24.00 när han går och lägger sig och jag försöker gå och lägga mig lite tidigare. Sen sover hon till typ 03.00 då jag går upp och matar henne, då äter hon typ i sömnen, sen byter jag bara blöja och sen sover vi igen:) Vaknar igen vid 06.00 och då ammar jag lite i sängen och så får hon sova kvar där med mig tills vi går upp vid 8-9. Eftersom vi mest ger ersättning så matar sambon mest på dagarna men på nätterna vaknar jag ändå så tycker det känns onödigt att väcka honom,fast han säger att jag gärna får. Tänker att jag lika bra kan vänja mig att klara nätterna själv eftersom han ändå börjar jobba nästa vecka:)

Har era små fått Rotavaccin? Vår tjej fick igår och hon verkar ha lite ont i magen och bajsar typ rinnande grönt bajs idag..

Våran grabb fick vaccinet igår och vi var beredda på att han kunde bli lite kinkig och få ont i magen, men han är helt vanlig. Han bajsade igår natt och bajset var lika som tidigare.

Barnmorskan sa att det är helt normalt med lite knip i magen, men om barnet blir otröstlig och ser ut att ha väldigt ont så ska man träffa läkare på en gång. Hon nämde dock ingenting om att avföringen kunde byta färg. Ring annars till 1177 och rådfråga.

Hur har lillen mått idag då?
  • Freya18
    Sjuttiosjuan skrev 2018-08-10 23:14:12 följande:

Idag har hon varit sitt glada jag som vanligt:) Möjligtvis sovit lite mer än hon brukar.

Skönt att er lillkille inte verkar påverkad!

Våran grabb har också sovit lite mer än vanligt. Trött, men glad liten parvel när han vaknar. Idag har han sovit flera timmar mitt på dagen och somnade 20.00 på kvällen. Vaknade vid 21.30 för att äta och somnade snabbt om igen. Kanske vaccinet påverkar lite?
  • Freya18
    Elvipe skrev 2018-08-15 15:06:33 följande:

Har någon av er provat ha sex ännu? Hur har det gått? Efter hur lång tid? 5 veckor sedan förlossning här och har inte haft sex än. Har ganska nyligen slutat blöda. Har ingen direkt lust alls faktiskt men det har däremot min typ sexuellt frustrerade sambo som ofta frågar om när det kan tänkas vara "ok" igen... Gillar inte den pressen. Har gjort knipövningar sen dagen efter fl i princip men är ändå nervös för hur det ska vara där nere. Inte lätt att få tillbaka lusten heller när man går med en bebis fastklistrad, sover utkasst och inte alls känner sig direkt bekväm med kroppen så här nära efter graviditet. Eller hur känner ni? Borde jag ta mig i kragen?

Vi har haft sex en gång och jag var skitnervös innan! Jag blev klippt och sprack lite grann så underlivet har känts lite annorlunda efter förlossningen. Men allt har läkt fint och nu känns underlivet rätt så vanlig igen. Trodde jag skulle få ont av sex, men det kändes precis som förut.

Men jag har inte heller varit så sugen innan med tanke på tokvärmen och en del sömnbrist på det. Du känner när det är dags. Svårt för mig och säga, men känn ingen press! Din partner borde förstå att det är inte helt jäkla lätt och känna sig redo efter en förlossning. Det får ta den tid det tar helt enkelt. Min make var tokfrustrerad väldigt länge, men det får dom tåla. :)
  • Freya18

Halloo! Här går det helt underbart bra måste jag säga. :)

Sonen är 5 månader + 15 dagar. Äter bra, sover 12 timmar varje natt sen många veckor tillbaka, bajsar och kissar i pottan och är allmänt go och glad pojke!

Han får smakportioner varannan dag och älskar det vi ger honom. Ska bli kul och mata honom ordentligt sen. Vi tar det lite sakta med maten så hans tarmar hinner utvecklas ordentligt.

Han tränar på att krypa, men kommer inte framåt än. Men han kämpar hårt. Han har precis hittat sina fötter när han ligger på mage. Ser så roligt ut! Babblar på gör han en hel del. Har börjat säga "maammaaamm" väldigt ofta så snart kanske han kläcker ur sig "mamma". :) Allting är så väldigt spännande när det är första barnet för oss och vi känner oss så lyckligt lottade.

Jag mår förövrigt bra. Tappade massor med vikt över sommaren. Det var så himla varmt så min aptit försvann helt. Sen har vikten stannat för mig. Väger lika mycket som innan graviditeten. Hår tappar jag massor nu! Helt ofanligt mycket, men det blir väl så när hormonerna försvinner antar jag.

Sen har jag redan råkat bli gravid en gång och fick missfall, så maken sprang snabbt iväg och köpte kondomer. Från att ha varit väldigt ofertil till väldigt fertil helt plötsligt känns lite konstigt för mig, men vi är inte riktigt redo för en liten bebis igen. Vill mysa på ordentligt med sonen först. :D

Svar på tråden Bf juni 2018