Inlägg från: Freya18 |Visa alla inlägg
  • Freya18

Bf juni 2018

Var till barnmorskan i torsdags (då i vecka 32+2) och mätte bebisens hjärtljud till 140. SF-mått 29 cm. Blodtryck 135/80.

Sen hade jag funderingar på om bebisen låg fortfarande med huvudet nedåt och hon kände långt ner i bäckenet, men hua vad ont det gjorde! Super obehagligt och hon sa att det kan kännas lite grann, men det gjorde jättont på mig! Hon hann inte känna ordentligt för jag sa stopp, men hon tror att ryggen är till vänster och huvudet är nedåt och ruckbart.

• Freya18
    Bubbel85 skrev 2018-05-09 12:36:04 följande:

Jobbigt att det gör ont när hon känner. Jag har kanske tur för på mig känns det bara väldigt obehagligt och kittlas så är nog väldigt olika, säkert beroende på hur livmodern ser ut och ligger eller nåt. Ska till BM senare idag, är i 35+1 och hoppas den har lagt sig med rumpan ner nu, har legat i säte :/ ska också på ul och ev vändningsförsök till veckan så vi får se, en dag i taget.

Hur gick det hos barnmorskan? Kunde hon känna hur bebisen ligger?
  • Freya18

Här mås det oförskämt bra! Har inte haft ont nånstans på över en vecka iallafall. Tarmarna har lugnat ner sig (började med blutsaft igen), jag sover fortfarande otroligt bra (tack!) och matlusten är tillbaka. Så otroligt skönt att bara kunna njuta av vädret och småpyssla här hemma.

Jag är ändå förberedd på att sammandragningar och förvärkar väntar bakom hörnet.. Jag kommer iaf vara utvilad när det drar igång. Är i v. 35 idag. :)

• Freya18

Var till mvc idag och kollade blodtrycket igen. 140/90 så nu kommer jag få gå oftare på kontroll av tryck och lämna urinprover. Mår helt ok och känner mig som vanligt förutom jobbig värk i vänster handled som dök upp för 3 dagar sen och vill inte ge med sig. Ingen svullen om handlederna och upplever inga domningar i fingrarna. BM visste inte vad det kunde bero på.

• Freya18
    Kia82 skrev 2018-05-22 06:05:00 följande:

Karpaltunnelsyndrom fast då kanske man har en tydlig svullnad? Själv har jag varit väldigt trött, öm och liksom tung i benen de sista dagarna.

Ja, då borde man nog vara svullen och känna domningar eller liknande i handen. Känner ingenting konstigt i handen, bara i själva handleden.

Mina ben blir tunga och sväller när jag har varit ute på promenad och nu har tröttheten smygit sig på. Pigg på nätterna och riktigt trött på förmiddagarna. Somnade inatt vid 3 och pigg vid halv 6. Somnade om vid 9 och vaknade 12. Nu har halva dagen gått redan, men det är tur att jag inte har nå planer. Har inga barn eller husdjur så det finns tid att bara vila om det skulle behövas. :)
  • Freya18
    evve88 skrev 2018-05-22 10:05:00 följande:

Min lilla hade äntligen vänt sig med huvudet nedåt. Skönt! En sak att slippa tänka på.. Bm tyckte också jag ska åka in på första värken eftersom de gick så fort med sonen och hon garanterade att de kommer gå väldigt fort denna gången. Nervöst! Har inte skrivit förlossningsbrev än så hoppas hon håller sig inne ett tag till!

Har alla packat bb väska nu? Vad har ni för SF mått nu?

Har 34, är i vecka 36

Åh vad skönt att lillen har vänt på sig. :) Slippa oroa sig över det. Jag skrev förlossningsbrevet för flera veckor sen och packade väskan i vecka 30. Man vet aldrig vad som kan hända och jag som jobbar på akuten är väldigt van med att se olika händelser och därför är jag alltid väl förberedd.

Har lite småsaker kvar att packa så som kamera, laddare och nånting att äta. Kompisar tipsar om att laga matlådor som vi fryser ner och packar ner i väskan när det är dags att åka in. Då får dom tina i kylen på förlossningen. Förmodligen kommer jag inte ens kunna äta nåt med tanke på smärtan, men man vet ju inte om det drar ut på tiden (förstföderska). Och jag vill inte att maken ska lämna mig själv ifall man ska handla från kiosken/restaurangen för det är en bit att gå dit.

Men nu är det inte länge kvar innan sötnosarna är hos oss och myser! :) Nu vill jag se vad det är för krabat som gömmer sig där inne!
  • Freya18
    kindofnothing skrev 2018-05-22 20:43:23 följande:

Vad spännande att det börjar närma sig. Vad mycket "symptom" vissa har :D

Med första minns jag inga ilningar förrän sista dagen/veckan. Denna är fixerad nu o det ilar ner i ljumskarna o fiffi flera ggr per dag. Ilar det för er? Är precis som att den kmr åt nerver. Magen känns tung men inga andra tecken. Hen får gärna komma tidigt, har så ont av foglossning!

Jepp, här kommer det plötsliga ilningar i fiffin eller precis vid sidan av. Kan komma helt plötsligt och man är alltid lika förvånad över dem obehagliga känslan. Som idag när jag stod och pratade med maken och mitt i en mening ylar jag "ooooohhhh..." och måste hålla handen mot underlivet. Maken tror att ungen ska ploppa ut helt plötsligt! Haha
  • Freya18
    Moorii skrev 2018-05-23 10:18:40 följande:

Haha, vet precis känslan! Jag köpte precis ett par gravidshorts, tänkte först att det kanske var onödigt så här nära förlossningen.. Men slår man ut det på antal dagar jag lär använda dom så kommer det förmodligen vara värt det alla gånger! Eller hur, mina kollegor älskar också värmen, trots att det är bastu inomhus på jobbet. Knasbollar är vad dom är :P

Tänkte precis likadant ;) "Inte ska jag behöva köpa nya byxor igen nu när det är så få veckor kvar?!". Och så stod jag hemma i klädkammaren en svettig förmiddag och grät en skvätt för alla byxor och shorts stramade åt så hårt. Så då blev det raka vägen till klädbutiken.

Har försökt leta efter en skön slapp klänning, men ingenting passar.. Fanns inga gravidklänningar som jag tyckte var så där slapp sköna. Alla är så tajta och har jobbig tyg. Någon som har nå bra tips? Det får gärna strama vid brösten, men resten av tyget ska liksom bara hänga ner.
  • Freya18
    Kia82 skrev 2018-05-23 13:18:43 följande:

Jag lever i fladdriga sommarbyxor som jag sätter under magen och mammalinne samt en långklänning som är avskuren under bysten och hänger rakt ner, den är ifrån Halens för massor av år sedan och det är tredje graviditeten den används trots att det inte är någon mammaklänning. Jag har ju lyckats pricka in alla barnen till sommaren.

Oj, 3 sommarbarn alltså. :) Härligt! Eller ja, värmen kan ju vara lite jobbig ibland och att man blir lite extra svullen.

Jag ska kika efter en långklänning i veckan. Borde hitta nåt som passar. Förhoppningsvis.
  • Freya18
    Moorii skrev 2018-05-23 17:55:55 följande:

Jag har en sån strandtunika som jag köpte förra gången jag var gravid, knyts precis under bysten, så funkar perfekt som gravidkläder! Dock får man ju ha leggings under. Omlottklänningar har jag köpt två stycken, vanliga alltså, då de också knyts högt upp, perfekt att kunna ha både före och efter förlossningen :)

Ja, tunika kan ju va nåt! :) Ska kika i veckan. Jag har lämnat gravidjeansen och övergått till mammabyxor i bomullstyg som jag hittade på HM. Sitter jätteskönt över magen!
Svar på tråden Bf juni 2018