• Kia82

Bf juni 2018

wibblywobbly skrev 2018-05-07 08:20:32 följande:

Kul att läsa allas uppdateringar!

Här är det tungt.. Sover väldigt dåligt, lillan buffar och stökar runt som vanligt men har också haft rätt jobbiga förvärkar. Häromnatten ringde jag t.o.m förlossningen för att bli lite lugnad då jag var orolig att det hade satt igång - men det lugnade ner sig..

Jobbar fortfarande 50% men tror det blir sista veckan nu, är alldeles för trött. Hur har ni andra gjort med ledighet? Jobbar ni?

De sista veckorna är tunga.

Jag vaknar några gånger varje natt av att jag måste kissa och bebisen väcker mig i ottan varje dag samt vaknar alltid precis när jag ska gå och lägga mig på kvällen. Jag sover mycket mindre än vanligtvis men är ok med det, det är ju kroppens sätt att förbereda sig på amningsmaraton om några veckor. Hade mycket förvärkar men under gårdagen var det inte en enda som gjorde ont som dom gjort dessförinnan. Är glad över att kunna gå hemma och ta det lugnt (läs; ta hand om mina andra barn) men så lugnt är det kanske inte trots allt. Har dessutom två sjuklingar hemma nu (vattkoppor och öroninflammation) så det är väldigt gnälligt och ett evigt uppassande. Längtar tills alla är friska och vi är redo att ta emot lillebror.
  • Kia82

Det kom mer slempropp på toaletten nyss.

• Kia82
    MaTik skrev 2018-05-07 15:36:16 följande:

Mitt sf-mått har knappt ökat på senaste tiden, så nu skickar bm mig på tul i eftermiddag. Är lite orolig för att det ska vara något fel, även om jag känner bebisens rörelser och hjärtljuden lät fina. Någon som varit på tul och kan lugna mig?

Hoppas att allt går bra, har aldrig själv varit på tul men du behöver inte jaga upp dig, du har ju sjukvårdens ögon på dig nu och den Svenska förlossningsvården är bland den bästa i världen.
  • Kia82

Har varit hos bm idag, skrev en sammanfattning och lite om hur jag vill ha det under förlossningen och så. Fick min journal utskriven då vi vill föda i ett annat län så nu är allting i ordning för att han ska kunna födas när helst han vill. För övrigt så hade magen sjunkit precis som jag själv känt tidigare och han låg perfekt i linje med förlossningskanalen och ganska långt ner men var inte helt fixerad vilket inget av mina två sista varit förrän förlossningen dragit igång. Allting känns bra och han är välkommen när helst han vill.

• Kia82
    Elvipe skrev 2018-05-08 20:25:45 följande:

Min bm säger att TUL är värdelösa då de ofta är otroligt opålitliga. Inte ovanligt att de räknar ett helt kg fel. Fast samtidigt kan man få fundera över varför de fortf. görs i så fall.

Vad har era bebisar för fosterljud?

Mina fosterljud låg idag på 115-140, hon kollade väldigt länge mot vad hon brukar och tröck på magen så jag blev lite orolig. 115 känns ju väldigt lågt.

Min lilles hjärtljud har vid de senaste tillfällena legat på 138 i snitt. 115 låter lågt.
  • Kia82
    Utvandraren2 skrev 2018-05-09 20:01:24 följande:

Jag vaknade i natt av att jag hade mensvärk. Så kom jag på att jag var gravid. Tänkte att aha, är det såhär en förvärk känns. Hade fyra stycken efter varandra. Sammandragningar är ju i hela magen, dessa var bara i nedre delen. Sen somnade jag om. Sammandragningarna gör ju inte ont, förvärken var som första dagen i mensen. Hade dessutom tagit det jättelugnt hela dagen för att jag var trött.

Är ju långhelg nu, så ringde min bm i eftermiddags för att vara på säkra sidan. Hon sa att får jag det i natt igen och flera stycken kan jag ringa förlossningen för ev. kontroll.

Låter ju nästan lite allvarligt, jag som inte tänkte något särskilt på det. Blev lite orolig nu, vad har ni andragångsfödande för erfarenhet av förvärkar?

En femtegångsfödare här men det går kanske bra endå? Min erfarenhet är att man får fler och starkare förvärkar för varje barn och det är inget som är konstigt/farligt etc men det kan ju såklart kännas otäckt. Det positiva med mycket förvärkar är att det oftast blir en lättare eller inte lika utdragen förlossning så trots att det inte är så trevligt så gör det nytta och detta

påpekade min bm för mig senast igår så. Sitter själv här med förvärkar nu och snarare välkomnar dom nu än oroar mig, det är ju inte direkt så att man kan missta förvärmarna från riktiga värkar, åtminstone inte jag.
  • Kia82

Varit uppe på toaletten FEM gånger inatt, det är rekord den här graviditeten, speciellt eftersom jag inte la mig förrän vid 23.30 och vaknade kl 7.30 då jag var tvungen att rusa på toaletten igen. Hade väldigt mycket förvärkar och en livlig bebis däremellan så det har inte blivit mycket sömn inatt och jag är därav väldigt glad över att maken är hemma idag och kan hjälpa barnen så att jag kan ligga kvar i sängen.

• Kia82
    Utvandraren2 skrev 2018-05-10 10:32:59 följande:

En stor eloge till alla gravida med småbarn! Jag förstår inte hur ni orkar! Det är ju nog jobbigt att vara gravid, tänk om man haft småbarn också!

Jag är ju så pass gammal att vi kan inte vänta så länge om vi vill ha ett småsyskon till hon i magen, så en dag kommer jag kanske också få känna på hur det är.

Kämpa på, alla mammor och blivande, snart är vi i mål!

Det där med orken, man har inte så mycket val ju och sen så är det ju en vanesak med men visst, det är ingen dans på rosor alla gånger. Nu är ju mina barn inte några pyttebarn, 4, 6, 11 och 13 men dom kräver ju ändå sitt. Jag tror inte att jag hade orkat ytterliggare en omgång där syskonet var omkring 2 år när nästa födds, det räcker med ett blöjbarn åt gången.

Hur gammal är du Utvandraren2?

Nu börjar man att se ljuset i tunneln tack och lov, 33 dagar kvar till bf men det är också den månaden som brukar kännas drygast,
  • Kia82
    Utvandraren2 skrev 2018-05-10 11:19:30 följande:

Jag blir 35 i år. (Valde ett annat år när jag skapade min profil.)

Därför tror vi det är bäst att inte vänta så länge med att försöka på en nr. 2. Ifall vi skulle vilja ha en nr. 3.

Ja, men en fyraåring är ju inte barabara. Dessutom har du ju så många! Men jag tror mig förstå det där med blöjbarn. Men vi har nog inget val där ifall vi vill ha fler.

Helt otroligt, för ett år sen var vi inte ens säkra på att vi ville ha barn, nu känner vi att nu är det bara att köra på. Fast försöker tänka att vi måste ett barn i taget nu, så får vi se om vi känner för fler om ett år! ^^/

Då är jag ett år äldre än dig.

4 år är en knepig ålder för dom vill både vara små och stora men hon ser fram emot att bli storasyster så hon kanske växer till sig lite till denna sommaren.

Men då är du ju i den åldern att det är bara till att köra, det är ju nu fertiliteten sjunker, jag fick flera missfall innan den här lilla herren beslutade sig för att han ville stanna, jag hade nästan gett upp.
  • Kia82
    Utvandraren2 skrev 2018-05-10 11:59:28 följande:

Ja, har ju hört så många vänner som är yngre än oss som fått prova länge, så vi trodde att det skulle ta ett tag. Men lilltjejen blev till på första försöket! Är ju inte alls säkert att det blir så nästa gång, så gäller att inte vänta för länge.

Det var samma för oss, det tog sig direkt tidigare så vi trodde nästan att det var något fel så vi var en sväng hos läkaren som konstaterade att allt såg bra ut så det berodde troligtvis på äggens kvalitet. ?Ruttna ägg? garvade vi åt ett bra tag mitt i eländet.
Svar på tråden Bf juni 2018