• Kia82

Bf juni 2018

Bubbel85 skrev 2018-05-22 20:14:20 följande:

Hur går det kia82? Känns som att du kommer bli först bland oss alla om dina känningar fortsätter :)

Har tryck och ilningar neråt och drabbades nyss av lite lätt panik, så rädd att vi inte ska hinna in i tid. Har ont i ryggen som bara den och vill bara gå och lägga mig och gråta en skvätt.
  • Kia82
    Bubbel85 skrev 2018-05-22 21:23:13 följande:

Usch förstår oron att inte hinna in i tid, jag har drygt 10 mil till förlossningen så får räkna med minst 75min. Drygt att bo i småstad utan förlossningsavdelning ibland :( har en sambo som är bortrest till på måndag så det får bara inte komma denna veckan!! Har backup med mina föräldrar men det vore himla tråkigt om han inte skulle bli med. Därför är det extra nervöst att följa dig eftersom vi är exakt lika långt gångna. Jag har massa ilningar och lite mensvärk varje dag nu men inget tryck neråt och inga sammandragningar eller värkar som liksom kommer och går utan bara som mensvärk någon timme då och då under dygnet. Har för mig att du haft det i många många veckor innan du känner som du gör nu så hoppas att det ska dröja för mig, för dig hoppas jag det drar igång på allvar så du slipper detta nu för du verkar haft väldigt ont länge. Känner du av några värkar/sammandragningar som du kan klocka?

Det är ju väl känt att man får fler och mer smärtsamma förvärkar ju fler barn man har fött men jag var liksom inte riktigt beredd på det här. Igår pratade jag och mannen ihop oss lite om när och vem och i vilken ordning jag ska ringa och sådär men det känns inte ett dugg bättre, har samma ångest över att inte hinna in i tid, såhär har jag inte känt med något av de andra fyra barnen. Samtidigt är jag rädd för att åka in för tidigt också så att det blir en evighetsväntan. Min trea var den bästa av alla mina förlossningar, hade värkar hemma under natten, tidig morgon ställde jag mig i duschen och hade därpå tänkt att ringa till förlossningen och åka in. Fick för mig att kolla livmodertappen och kände då att jag lätt fick in flera fingrar och att det var något som buktade ut. Ringde förlossningen och var välkommen när som helst. Tog t.o.m mig tid att äta en skål med cornflakes medan mannen körde fram bilen och packade in det sista. Minns inte ens om vi ringde mamma eller om barnen redan var hos henne några dagar för avlastning? Jag var kolugn genom hela processen, så lugn att jag jagade upp mannen som hela tiden manade på mig att öka takten lite. Väl framme på sjukhuset fick jag några rejäla värkar på väg upp till förlossningen och efter att vi blivit inskrivna och jag undersöktes så visade det sig att jag var öppen 9 cm med buktande hinnor. 59 min från inskrivningstiden så låg lillemannen på mitt bröst. Det var en drömförlossning.
  • Kia82
    Moorii skrev 2018-05-23 06:58:02 följande:

Ja, värmen är fruktansvärd! Jag bara väntar och längtar efter det där bakslaget, när det blir normala tio grader, snålblåst och spöregn såsom det bara kan bli i juni ;D ingen annan förstår mig när jag klagar på värmen, förutom andra gravida förstås ;) börjar få slut på kläder som är tillräckligt svala för vädret dessutom...

Håller med om att det här vädret tär på en, var inte alls beredd på värmerekord i maj! Har också pyttelite kläder kvar som passar och kommer vissa morgnar på mig själv med att stå och drömma om mina vanliga kläder. Orkar knappt gå utanför dörren överhuvudtaget och vill bara gå i ide tills det är dags, fast jag kan ju inte sova heller så tror inte att det hade gjort någon nytta.

20 dagar kvar till bf.
  • Kia82

Ett tips till er som funderar på att skriva förlossningsbrev. Håll det KORTFATTAT! Man skriver ändå en sammanfattning hos sin egen bm innan det är dags och där tar man upp ev önskemål om smärtlindring, amning etc. Min bm påpekade vikten av att hålla det kort. Själv så har jag aldrig skrivit ett förlossningsbreb med något utav mina barn.

• Kia82

Tycker att min mage ser jätteliten ut trots sina 36 cm.

• Kia82
    Freya18 skrev 2018-05-23 12:54:26 följande:

Tänkte precis likadant ;) "Inte ska jag behöva köpa nya byxor igen nu när det är så få veckor kvar?!". Och så stod jag hemma i klädkammaren en svettig förmiddag och grät en skvätt för alla byxor och shorts stramade åt så hårt. Så då blev det raka vägen till klädbutiken.

Har försökt leta efter en skön slapp klänning, men ingenting passar.. Fanns inga gravidklänningar som jag tyckte var så där slapp sköna. Alla är så tajta och har jobbig tyg. Någon som har nå bra tips? Det får gärna strama vid brösten, men resten av tyget ska liksom bara hänga ner.

Jag lever i fladdriga sommarbyxor som jag sätter under magen och mammalinne samt en långklänning som är avskuren under bysten och hänger rakt ner, den är ifrån Halens för massor av år sedan och det är tredje graviditeten den används trots att det inte är någon mammaklänning. Jag har ju lyckats pricka in alla barnen till sommaren.
  • Kia82
    Bubbel85 skrev 2018-05-23 09:56:20 följande:

Alltså min mage ser helt annorlunda ut nu mot förra veckan. Man brukar ju höra att magen sjunker mot slutet men här är det tvärtom. Bilden där magen är låg (svarta byxor) är tagen för en vecka sedan och andra idag. Är ju som att bebisen varit fixerad och redo och sen ändrat sig och hoppat upp tillbaka för nu är ju magen inte alls låg. Hur ser det ur för er?

Ja, din mage har ju verkligen ändrat form. Min kommer att se ut som den gör tiden som är kvar, bebisen kommer inte längre ner så den kan inte sjunka mer.
  • Kia82
    evve88 skrev 2018-05-23 18:17:39 följande:

Alltså det här med att boa, vill greja som en tok hemma. Har precis städat och tvättar och leker med sonen samtidigt, är helt genomsvettig och har ont i hela ryggen.. varför är man så envis :p

Det ligger väl i kvinnans natur.

Själv har jag tvättat massor idag, torkar ju på ingen tid alls i denna värmen. Nu kom jag nyss hem ifrån en STORHANDLING, även handlat hem fler blöjor och bindor så att man inte ska behöva åka hemifrån bara för den sakens skull. Nu känner jag mig helt slut med ont i fötterna och förvärkar men vi har åtminstone välfyllda skafferier, kyl och frys.
  • Kia82
    Freya18 skrev 2018-05-23 22:07:07 följande:

Oj, 3 sommarbarn alltså. :) Härligt! Eller ja, värmen kan ju vara lite jobbig ibland och att man blir lite extra svullen.

Jag ska kika efter en långklänning i veckan. Borde hitta nåt som passar. Förhoppningsvis.

Nej, det blir faktiskt 5 sommarbarn med den här lille, en i maj, två i juni, en i juli och en i slutet av augusti. Tänkte att det är lika bra att samla alla under den bästa årstiden.
  • Kia82

Har obehagligt tryck i underlivet idag och jag fick för mig att baka med yngsta dottern så nu har vi 60 muffins som ska in i frysen så att vi har på lager. Mina ben är alldeles svullna och jag har ont i fötterna.

Idag sov jag ända till 6.40, sovmorgon woohoo!

Svar på tråden Bf juni 2018