• Kia82

Bf juni 2018

Bubbel85 skrev 2018-05-11 20:36:59 följande:

Herregud nu vet jag inte vad som sker! Sedan 4h tillbaka ilar det som tusan i blygdbenet. Det har det gjort förr lite då och då pga foglossning men nu är det helt sjukt. Sitter i soffan och andas andas andas. Bebisen rör sig betydligt mer än vanligt så det känns som det är bebisen som orsakar det. Bebisen låg enligt BM väldigt högt upp i onsdags så funderar på om den håller på och fixerar sig och därför det gör så ont och ilar så otroligt mycket, det spelar ingen roll om jag ligger, sitter eller står det gör lika ont. Kan det vara att den fixerar sig eller har ni någon annan förklaring?

Det låter som om bebisen tagit sig längre ner definitivt och att det är nerver som kommer i kläm. Bara ta det lugnt så ska du se att det går över.
  • Kia82
    Moorii skrev 2018-05-13 09:54:17 följande:

Iom att jag ringer om läkartid så får jag nog också rådfråga angående sammandragningar. Har flera i timmen, ganska konstant under dagen sen några dagar. Hur är det för er andra med det? Tycker det är lite väl ofta. De gör inte ont, men har ändå hört att det kan påverka. Sen är jag så långt gången att de antagligen inte gör något för att stoppa en eventuell förlossning, men kanske en till anledning till att jag ska dra ner på tempot iallafall.

Här är en till som har massor med förvärkar och igårkväll hade jag som ihållande magknip typ och jag var uppe och spydde ett par gånger. Förberedelserna inför förlossningen blir verkligen tuffare och tuffare efter några barn vilket är konstigt egentligen eftersom kroppen redan vet hur den ska göra när den redan genomgått födslar? Vecka 37 om två dagar.
  • Kia82

Vilken helvetesnatt jag haft inatt. Jag gick och la mig men kände nästan direkt att det här kommer inte att fungera då maginnehållet steg upp i halsen vilket gjorde att jag låg och svalde hela tiden. Jag hann inte mer än in på toaletten innan jag hulkade och kaskadspydde i toaletten. Denna proceduren upprepades sedan ytterliggare tre gånger och det slutade med att jag hämtade en hink som jag hade bredvid sängen. Somnade halvsittandes i sängen ett flertalet gånger och vaknade av att det gång på gång steg upp vätska och slem i matstrupen som jag var tvungen att spy upp. Förutom detta så var det de vanliga toalettbesöken också så sömnen har blivit minimal inatt, det var inte förrän klockan var strax efter 4 som jag helt färdig lyckades att somna och vaknade av när mannen gick till jobbet 6.40. Usch, vilken pärs, vill att det här bara ska vara över nu.

• Kia82
    Bubbel85 skrev 2018-05-14 12:54:41 följande:

Men är det inte en släng av kräksjuka du fått då kanske eller är det vanligt att man kräks som höggravid? Stackars dig!

Idag mår jag kanonbra förutom att jag är lite trött så tror att det var bebis som låg och tryckte på magsäcken så att innehållet inte fick plats, jäkligt obehagligt oavsett och kommer ju knappt våga äta kvällsmat framöver nu.

Har putsat alla fönster på nedanvåningen idag, fick ett ryck bara sådär, boandet och iordningställandet av ett perfekt hem inför bebbes ankomst har börjat. Nästa projekt är att göra vid rabatten utanför bebbes fönster så måste till plantskolan men det får vänta någon dag då jag har rejält tryck neråt i bäckenet och foglossningskänningar.
  • Kia82

Hoppas att det går bra för er idag Moorii och Utvandraren2.

Min man skällde lite på mig igår faktiskt, han tycker att jag ska ta det lugnt och passa på att vila och dessutom har han ett par projekt på jobbet som han måste bli färdig med innan bebisen kommer så han ser inte gärna att han kommer tidigare. Detta är då lättare sagt än gjort för mig som i princip varit fast på hemmaplan i ett par veckor då sonen då åkte på vattkoppor och nu har precis dottern också fått det så jag passar på med mina ?projekt? när det vilas. Idag har jag dock inga större åtaganden än att tvätta lite och ligga i solstolen (samt ta hand om två barn varav en med vattkoppor ).

• Kia82
    Bubbel85 skrev 2018-05-15 09:08:44 följande:

Haha inga större åtanganden förutom att ta hand om två barn varav en med vattkoppor, respect! :)

ska bli spännande att se om dessa förvärkar kommer vara ända till BF eller om det kommer lite tidigare för någon av oss som känner av redan. Min sambo ska utomlands nästa vecka i 4 dygn, då är jag i v.37+1 när han åker. Vi har varit 100% trygga i att så tidigt kommer inte bebisen ändå, men nu börjar jag bli skitnervös rent ut sagt pga förvärkarna. Vilken mardröm att ha sambon hundratals mil bort, samtidigt känns det dumt att han ska ställa in för troligen kommer det inte hända nåt.

Haha, respekt! Det är ju bara halva barnaskaran hemma, de stora är i skolan så det är ju nästan semester.

Förstår att du tycker att det känns läskigt att sambon ska resa bort, hade nog även jag känt trots att jag är ganska så rutinerad vad gäller födslar vid det här laget.
  • Kia82
    wibblywobbly skrev 2018-05-15 11:59:42 följande:

Är i vecka 37 och beslöt att nu blev det att gå på ledighet.. Klarade inte av jobbet längre. :( Känns trist då man hade velat jobba så länge som möjligt.. Men nu sväller fötterna upp något enormt, och det fanns ingen chans att sätta sig ner o vila.. (Butiksjobb, jobbade jag 6 timmar hade jag 30 minuters rast, that's it..)

Känns väldigt tungt, sover fortsatt dåligt, händer o fötter är svullna och jag är ständigt lös i magen. Varje natt tror jag att "nu kommer bebis!" pga värkar.. Men nej nej, hon verkar väldigt nöjd inne i magen där hon sparkar runt som en liten dåre.. :P Sen nu när värmeböljan kommit över oss känner jag bara: Kom nuuuu!

Har beräknat BF 9/6 men fått tid 15/6 för förmodligen igångsättning om hon inte kommit ut ännu.. Men med tanke på hur jag mår hoppas jag hon planerar att komma snart..

Det låter klokt att inte jobba längre. Tiden som är kvar behöver man kunna lägga sig med fötterna i högläge och göra nada om man känner att det behövs och även annars också (försöker att påminna mig själv också om det).

Varför har du fått en tid för igångsättning redan nu? Det är något som jag verkligen hade behövt få också och då gärna några dagar innan bf, är så orolig för att det ska dra igång vid ett olämpligt tillfälle då vi inte får tag i barnvakt och att det ska gå FORT! Vi har trots allt 45 min resväg med bil och den sista tiden har jag av en slump ramlat över flertalet förlossningsberättelser då man varit tvungna att föda i bilen/vägrenen/hemma.
  • Kia82
    wibblywobbly skrev 2018-05-15 15:25:48 följande:

Jag fick igångsättning bokat pga att både min mamma och syster hade väldigt jobbiga graviditeter/förlossningar, ligger mycket diabetes och havandeskapsförgiftning och dylikt i nära släkten. Jag har under graviditeten utvecklat graviditetsdiabetes - men tack och lov en väldigt mild form!

Är även glad över att jag inte gått upp så mycket i vikt som de kvinnor i nära släkten har gjort.. Jag har hittills bara gått upp 6kg, och då beräknas ändå bebis att snart ligga runt 3. Medan mamma gick upp 25kg ena grav, och 50kg andra grav..

Men känns jätteskönt med en igångsättning inbokad, som en snuttefilt - spec när man börjar må sådär halvdant. Bor ni långt ifrån borde det inte vara någon konstighet för dem att fixa liknande för er?

Ok, då förstår jag.

Skönt att du bara har gått upp så lite i vikt, själv ligger jag på +14 kg nu så det hamnar väl troligtvis på samma som för de andra barnen på +15-16 kg.

Jag ska prata med min bm på måndag om det så får vi se vad hon säger. Anledningen till att vi har lite längre resväg är för att vi vill föda i ett annat län där de andra barnen är födda.
  • Kia82
    Elvipe skrev 2018-05-15 21:53:38 följande:

Nu menar jag absolut inte att påpeka något dåligt om igångsättning utan har själv funderat kring detta då jag läst om de som fått tillåtelse att bli igångsatta pga. bland annat förlossningsrädsla.

Jag är orolig inför förlossningen då min förra blev extremt smärtsam och utdragen och slutade akut. Men min bm menar att igångsättning är ett sämre alternativ än att låta kroppen starta det naturligt när den är mogen och redo. Hon menar att förlossningen ofta blir just extremt utdragen och ofta upplevs som jobbigare vid en igångsättning. Fast samtidigt undrar man ju då varför det i vissa fall ses som är fördel att sättas igång eftersom att det sker av alla möjliga anledningar. Har era bms sagt något speciellt kring igångsättning?

Jag har ingen egen erfarenhet utav igångsättning men mina två sista förlossningar gick snabbt så mitt intresse i det hela ligger helt enkelt i att jag vill slippa föda i bilen så därav hade ett fast datum suttit fint. Har dessutom hört att ju fler barn man fött desto fortare kan det gå och så har det ju varit för mig med som väntar femte nu.
  • Kia82

Varit uppe på toaletten en miljon gånger inatt känns det som och nu kom en slemklump ut, den största hittills som en 2-krona ungefär men slemmisen kommer ju garanterat att återbildas igen. Jag har ingen förhoppning om att den lille kommer förrän tidigast om fyra veckor. 27 dagar kvar.

Svar på tråden Bf juni 2018