• kattnos

Vi som har plussat efter IVF hösten 2017

Skywalker skrev 2018-03-03 06:51:51 följande:

Vi fick inte denna fråga... Men hon hade allt journalen förstod jag det som.

Vad jag har läst kan hormonbehandlingen vid färsk IVF göra att hormonnivåena som de mäter vid kub påverkas så det blir "falskt" hög risk. Därför måste de lägga in en korrigering för detta i programmet. Men när man gör FET har man ju inte tagit hormoner på samma sätt. Hm, jag vet som sagt inte säkert men det kan ju ha nåt med detta att göra? Var det blodprovet eller ul:et som drog upp er risk? Hoppas det känns bättre snart! Det är ju fortfarande en större chans att det är bra än inte. Som nån annan sa kanske ni kan göra NIPT för förhoppningsvis lite lugnande besked?

Jag minns inte heller om vi fick den frågan.. kanske ska läsa igen hur resultatet blev.. eller så gör jag inte det utan litar på de siffror vi fick, annars blir det ju ännu en sak att oroa sig för i onödan :)
  • kattnos
    Ellencassandra skrev 2018-03-24 06:26:42 följande:

Tack för svar :) det är så mycket nytt nu! Man har i flera år bara varit så fokuserad på gravid symptom å ivf å allt det där men har haft noll koll vad man ska göra när man väl blir gravid, för trodde typ aldrig det skulle hända.

Vi åter rätt mycket lax å tonfisk så kanske det ska räcka för omega-3 :)

Jaså är det ett hälsosamtal också? Trodde det bara var inskrivningssamtal! Men då väntar jag nog också till efter ultraljudet. Nu börjar ju en annan typ av oro - missfall. Men ska försöka njuta av att jag faktiskt kan bli gravid.

Tack :D

Grattis! Jag känner igen ditt namn - kul att du äntligen har lyckats :)

Jag ska säga att jag har faktiskt ätit i princip precis som vanligt, inte mögelost och givetvis inte alkohol men i övrigt har jag gjort väldigt små förändringar i kosten före och efter jag blev gravid. Och hittills har jag haft en väldigt bra graviditet, jag mådde nästan inte alls illa i början och nu är det ännu bättre - mår som vanligt fast magen är större såklart (är i v 24 nu). Det är såklart bra att kolla upp vad som är riktigt dåligt för bebisen men det är nog värre att mamman oroar sig för allt än att man är avslappnad och gör så gott man kan.

Jag ringde mvc några dagar efter kliniken och hos mig ville de gärna att man ringde så tidigt som möjligt just för framtida planering. Vi var på ett hälsosamtal i typ v 8 och sen var det inskrivning med blodprover osv några veckor senare. Nu längtar jag till nästa besök som är inbokat om ett par veckor - det är liksom nu det börjar hända saker! Så det är ganska lång tid mellan inskrivning och sen mer regelbundna kontroller som det är den sista tiden, iaf här.

Lycka till och fråga så mycket du vill :)
  • kattnos
    Ellencassandra skrev 2018-03-24 14:06:35 följande:

Tack!! Jag känner igen dig med ;) Wow att du e i vecka 24! Grattis!

Okej, tack för tips! Tänker också att man kanske ska försöka leva som vanligt å inte tänka på varenda grej man stoppar i sig. Men jag är lite nojig såhär i början :P det roliga är att jag läst om att man ska dricka högst tre koppar kaffe, jag är riktig kaffe älskare men imorse fick jag knappt i mig nåt. Smakade inte lika gott xD kanske är vanligt..

Okej då kanske jag ska ringa nästa vecka eller nåt till Mvc då :) ja nu kommer tiden gå väldigt långsamt. Kan tänka mig att tiden mellan KUB (om man nu gör det) och RUL känns som en evighet?

Tack jag kommer säkert ha mer frågor :D

Ja, det är fantastiskt att ha kommit så här långt och att allt har gått så bra :) Hoppas det kommer göra det för dig också! :)

Klart att man är nojig men man får liksom inte låta det ta överhanden, tycker jag. Och om jag har förstått rätt så sker de flesta tidiga missfall för att det har varit något allvarligt fel på fostret som gjort att det inte skulle överlevt ändå.. så jag försöker tänka att väldigt lite ligger i mina händer och för mig känns det trösterikt på något sätt.

Kaffe är nog väldigt olika, jag har generellt inte haft några större problem med lukt eller smak men vissa får ju det.

Jag tyckte först att det kändes väldigt långt mellan KUB och RUL eftersom det var knappt en månad mellan VUL på kliniken och KUB, men i typ v 17 började jag känna rörelser så då blev fokus lite förflyttat :)
  • kattnos
    Ellencassandra skrev 2018-03-24 17:33:28 följande:

Ja det hoppas jag med :)

Nä jag vet. Ingen idé å noja sig.. finns ju inget man kan göra ändå, det som händer, händer. Men känns bara som en evighet.. på måndag ska jag iallafall ringa kliniken och meddela! Ska bli kul! :) å få en tid för ul!

Åh tänk så häftigt att känna rörelser.. wow. Kan inte ens föreställa mig. Hoppas jag får uppleva det!

Väntar du en pojke eller flicka? Eller kanske du inte vill veta? :)

Har haft illamående hela morgonen men somnade vid tre å vakna nu å känner inget. Man vill ju typ spy xD för å ha symptom haha. Men får väl va glad att jag mår hyfsat ändå ;)

Ja, det är fantastiskt att få se den lille på bild! Men det år ändå svårt att ta till sig att det faktiskt är i MIN mage som det ser ut såhär :)

Ja om inget oförutsett inträffar kommer du snart att få känna rörelser - det är fantastiskt. :)

Vi har inte tagit reda på könet. Sen jag började känna rörelser har jag fått för mig att det är en pojke - det återstår att se om jag har rätt :)

Har man mycket symptom så känns det jobbigt men har man få symptom så känns det också jobbigt - hoppas du får lagom mycket så att du hinner njuta emellanåt :)
  • kattnos
    Ellencassandra skrev 2018-03-27 05:22:15 följande:

Förstår det! :) drömmer mig bort till det ögonblicket men stoppar mig själv.. försöker å inte tänka så långt fram. Är rädd att det inte ska gå hela vägen :( men hpppas.

Har fått tid för första ultraljud 17 april! Vilket blir i vecka 9 :/ de hade ingen tid i vecka 8, så måste vänta ännuu längre. Hemskt :P

Glömde fråga dom ang lutinus också. De står att jag skulle sluta när jag får positivt eller negativt men jag har inte vågat sluta.. tänker att jag använder upp det jag har hemma å trappar ner till en om dagen snart.. har haft två om Dan.. vad har ni gjort?

Och jag gjorde FET i naturlig cykel så jag tog inget lutinus alls, det gick bra ändå :) och känns rätt gött att ha sluppit efter vad jag har hört här om hur geggigt det är...
  • kattnos
    Solen2 skrev 2018-03-29 12:05:50 följande:

Var på RUL idag och såg en fin liten bebis. Allt såg bra ut! Den ville dock inte visa sig så man kunde se om det är en tjej eller kille, dvs låg med korsade ben och benen upp, så vi får vänta på vår överraskning.

Men vad skönt att allt såg bra ut - det är ju trots allt det viktigaste <3 Även om det såklart späder på nyfikenheten att det faktiskt var svårt att se vad det var :)

I morgon går jag in i v 26 och de senaste dagarna har min mage växt igen - det känns som att den växer till sig i etapper och sen lugnar sig igen, haha. Men det blir mer och mer tydligt att det är en riktigt bebismage nu och jag känner mig både glad och lite stolt när jag går i affären och får visa upp min mage :) hoppas på vår snart så att man slipper vinterjackan.
  • kattnos
    Ellencassandra skrev 2018-04-03 11:42:31 följande:

Ja men dg känner jag igen med :) tack!! Å grattis wow tänk å få komma så lång å köpa barnvagn å allt. Hoppas jag når dit!

Jag mår sådär. Har blivit sjuk. Så är hemma. Läst att man får försämrat immunförsvar när man e gravid? Inte varit sjuk på länge.. annars har jag bara ömma bröst å kissnödighet som symptom :p går in i vecka 7 imorgon!

Det kan säkert stämma, jag är också hemma (tredje veckan nu) för först fick jag influensa, denna övergick sen till lunginflammation och nu har jag hostat så mycket så att jag antagligen fått en muskelbristning kring revbenen vilket gör att det gör ont att hosta, andas djupt, nysa osv.. brukar aldrig vara sjuk så här länge!
  • kattnos
    Ellencassandra skrev 2018-04-05 08:19:29 följande:

Hej på er! Tiden går långsamt.. men iallafall vecka 7 nu.

Har inte vågat ha sex med min kille sen insättningen, men nu imorse gick jag med på det för jag kan inte gå runt å oroa mig hela tiden. Iallafall efteråt, så fick jag som håll i sidan av magen. Jag kom inte, orkade inte! Men blir såklart orolig efteråt nu. Känns i vänster sida av magen å rätt högt upp så inte i livmodertraktern. Har ni nån aning om vad det kan va?

Det låter nästan som en sträckning i en muskel, du kanske spände dig lite för att det kändes lite läskigt? Jag tror inte att det är något att oroa sig för om det inte sitter i länge förstås. Men i v 7 så har ju livmodern inte blivit så stor än och tar inte så mycket plats :)
  • kattnos
    Hoppfullhet skrev 2018-04-05 06:30:18 följande:

35 dagar kvar till BF. Igår hade jag världens förväkar, inte jätteskönt. En vet ju vad som komma skall men tycker gott det kan vänta ngn vecka till :) även om man samtidigt bara vill få träffa sin kommande kärlek <3

Hoppas ni andra mår väl :)

Åh så spännande - snart är din bebis här :) Jag känner mig mer och mer som människa för varje dag så nästa vecka ska jag jobba igen tänkte jag. Är ju bara tänkt att jag ska jobba tre veckor till och sen gå hem med graviditetspenning. I övrigt mår jag och bebis jättebra, jag har inga större krämpor och längtar efter att komma it och röra mig mer än jag har orkat de senaste veckorna. Sen är det ju fantastiskt skönt att snön börjar försvinna så att vi kan få lite VÅR <3
  • kattnos

FK godkände min ansökan om graviditetspenning! Kommer alltså bara jobba i två veckor till då min chef skrivit ett utlåtande om risker i arbetsmiljön som alltså blev godkänd. Känns bra men lite konstigt, sen ska jag alltså vara hemma typ ett helt år.... Vad ska jag göra med all tid??? Haha, nä det vet jag ju men det är ju bra att jag får gott om tid att förbereda för bebis ankomst :)

Svar på tråden Vi som har plussat efter IVF hösten 2017