• kattnos

Vi som har plussat efter IVF hösten 2017

pigan86 skrev 2018-04-13 22:18:52 följande:

GRATTIS! FK är inte alltid den "bästa kompisen" :) Skönt att du får gå från jobbet och bona klart hemma o hinna slappna av lite innan barnet kommer. Jag jobbar också drygt 2 veckor till sen tar jag semester fram till min bejbis kommer. Mitt jobb betraktas som "lugnt" så jag har inte ens orkat tjorva med FK, dem hade garanterat inte godkänt de ändå. Jobbar på kontor, dock har vi högsäsong mars-sept så de är rätt stressigt ändå, är helt slut när jag kommer hem på eftermiddagarna. Men med lite semester så hinner man nog landa hemma o fixa de sista :)

Tack! Nej jag var lite orolig även om jag själv tycker att det finns vissa risker i mitt jobb, känns skönt att ha det på papper.

Man kan ju alltid fundera på hur fk resonerar för stress kan ju ändå också vara en risk för bebis... men bra att du kan passa på att ta lite semester iaf :)
  • kattnos
    Ellencassandra skrev 2018-04-20 17:03:14 följande:

Hej alla. Min lycka varade inte så länge. I tisdags (7+6) var vi på VUL och bara en tom hinnsäck fanns där. Ofostrig graviditet. Bröt ihop totalt. Har idag fått tabletter för att framkalla missfallet. Ska ta dessa imorgon. Sen nya tag i augusti. Grattis till er alla. Jag hoppas jag lyckas nästa gång och får gå hela vägen. Kram.

Nää! Fy så tråkigt att höra - jag lider med dig... När man kommit så långt som till ett positivt gravtest och så händer det... Stora styrkekramar och jag håller tummarna för att det går bättre nästa gång!
  • kattnos
    pigan86 skrev 2018-04-26 03:15:16 följande:

Min blåsa har varit "liten" i flera veckor nu så förstår känslan, eller krymper den ytterligare när barnet sjunkit ännu mer? Kommer ju få bosätta mig på toaletten då :D

4 veckor isch går fort, men förstår att ni är otåliga nu. Jag har ju max 7 veckor isch kvar och de känns som en evighet bort. Vill inte vänta nåmer nu :) Men med tanke på hur många o långa veckor som passerat så får man hoppas de går fort nu dem sista dagarna o veckorna <3

Oj, det där har jag inte upplevt ännu men min bebis har ju inte börjat lägga sig tillrätta än. Förra veckan sparkades det dock livligt på blåsa och tarmar så det känns rätt skönt att idag och igår känna sparkar uppåt istället :)
  • kattnos
    pigan86 skrev 2018-04-26 18:12:59 följande:

Var glad att du slipper ha liten blåsa, det förstör hela nattsömnen och man går ständigt runt med känslan av att man måste uppsöka toaletten :D

Ja jag är mycket tacksam så länge det håller i sig!! :) I morgon jobbar jag min sista arbetsdag, det blir lite lunch med närmsta kollegorna och försöka bli klar med allt som ligger :)
  • kattnos

Igår hände något jag inte varit med om tidigare i graviditeten: vi hade varit på Göteborgsoperan och sen åkt för att fortsätta firandet av vår bröllopsdag med middag på Sjömagasinet. Vi hade bara ätit aptitretare och lite bröd och helt plötsligt utan förvarning blev jag yr. Maken hjälpte mig till toaletten och det kändes något bättre att sätta mig på huk men det gick inte över helt och hållet, jag kände mig så trött och blev kallsvettig. Min matlust var totalt borta och fastän jag hade sett fram emot detta i flera månader så fick vi åka hem utan att kunna avsluta middagen :( Så himla tråkigt, jag bokade detta vid jul. Funderar på vad jag hade kunnat göra annorlunda tidigare på dagen, exempelvis skulle jag kanske inte tagit högklackade stövlar och så borde jag nog ha försökt äta något litet mellan frukost och detta. Det blev bättre senare under kvällen när vi stannat på en mc och fått i oss lite mat (Maken stackarn var ju vrålhungrig av förklarliga skäl, jag åt mer försiktigt..) Känner mig fortfarande så besviken.. någon som varit med om liknande?

• kattnos

V 31 idag. Börjar känna mig stressad - vad behöver egentligen en nyfödd? Kollar igenom listor, skriver själv vad vi behöver köpa in, pratar med vänner som har barn.. det vi har köpt än så länge är lite kläder, beställt vagn, ska få spjälsäng av en vän och ska kolla på skötbord i morgon och beställt ett babynest. Sen lite småsaker som amningsinlägg och så. Vi har bokat in en resa till Ullared med ett par kompisar men det är först om en månad. När man går hemma känns det svårt att fokusera, jag stressar upp mig själv istället. Tänker - men om barnet skulle få för sig att komma alldeles för tidigt, då har vi i princip ingenting! Aaah! Inte för att jag har några känningar men ändå.. äsch, detta blev flummigt. Det är bara skönt när man får göra praktiska saker som gör att man kommer närmare att hemmet blir färdigt för en bebis <3

• kattnos
    pigan86 skrev 2018-05-08 16:00:21 följande:

Ett babyskydd så ni får med er barnet hem från bb ifall ni har bil är väl kanske det viktigaste?? Sen lite kläder. Mer behövs inte den första tiden. Ett nyfött barn behöver egentligen inte så mkt, men förstår din känsla <3 Vi har valt att inte köpa allt för mkt då vi vill landa hemma och känna efter vad vi saknar o inte. Har hört att man oftast köper alldeles för mkt.

Jo babyskydd ska vi givetvis fixa, ev hyr vi ett men vi har inte bestämt oss än. Nej och det har ju varit mitt tänk från början, att inte köpa för mycket för det går ju att komplettera sen med det man saknar men nu känns det nästan som att vi har varit för laid back istället så nu blir jag stressad.. Men men, det finns ju tid som sagt både före och efter :)
  • kattnos
    andromedae skrev 2018-05-12 14:44:40 följande:

Vi åkte in för minskade fosterrörelser. CTG och ultraljud (hans flöden i navelsträng och hjärnartär) visade på anemi så därför fick de akut ta ut honom.

Han hade ett Hb på strax under 40, 120-150 är normalt. Fick ett par blodinfusioner första dygnet.

Jag fick dagen efter lämna blodprov där de såg att mitt blod innehöll antikroppar mot hans blod till stor del.

Jag var rh-positiv i graviditeten, men bebis är negativ.

Oj, tur att det gick bra!

Men det låter konstigt att du skulle ha utvecklat antikroppar mot barnets blod om du är rh+. Det är när mamman är rh- och barnet inte är det som det kan bli problem. Det är samma sak när man lämnar och tar emot blod, är man rh- kan man bara ta emot blod från andra rh- (förutsatt att man har samma blodgrupp i övrigt) men en som är rh+ kan i regel även ta emot samma blodgrupp fast med rh-.
    Nube skrev 2018-05-15 07:11:56 följande:

Vad skrämmande.. tur att allt gick bra! Men hade de inte tagit blodprover tidigare och sett att du var positiv och bebis negativ? Jag är själv negativ men enligt blodprovet är min bebis också negativ och då är det lugnt. Annars hade jag behövt göra nåt (kommer inte ihåg vad).

Brukar man kolla barnets blodgrupp? Min bm sa att man kollar under graviditeten att den som är negativ (vilket jag är) inte har utvecklat antikroppar mot barnets blod. Men eg är detta ett större problem om man blir gravid igen, vad jag har förstått och att de antikroppar man bildat under den första graviditeten kan ta sig in i de nya barnets blodcirkulation. Förr i tiden kunde det innebära att barnet fick "byta blodgrupp" för att överleva (vet ej hur det gick till) men idag får mamman en spruta med anti-d för att undvika immunisering (eftersom ett blod som inte har rh-faktorn inte vill blandas med blod som har det)

Jag kan inte jättemycket om detta men min mamma har pratat om det just för att hon är negativ, jag är det men inte min lillasyster. Ganska intressant tycker jag!
  • kattnos
    Nube skrev 2018-05-15 09:51:34 följande:

Väldigt intressant och jag kan inte heller mycket om detta (eller ingenting egentligen förutom det som bm har sagt). Men ja, de hade kollat bebisens blod som också är negativ och därför sa bm att jag inte behöver göra nåt mer. Sedan sa hon att vid förlossningen tas blodprov från navelsträngen för att dubbelkolla barnets blodgrupp. Mer än det vet jag faktiskt inte..

Så du har gjort ett prov för att se om du har utvecklat antikroppar mot barnets blod? Kan det vara att barnet då är positiv eller? Svårt att spekulera när man inte kan nåt om detta men ämnet är inressant och man vill ju verkligen inte att nåt ska gå fel!

Ja, om jag fattat rätt så är det bara om barnet är positiv som jag kan utveckla antikroppar. Sen ska det ju inte hända eftersom mitt och bebis blod egentligen är separerat från varandra. Det är vad jag förstår vid förlossningen som blandning kan ske och därför som man kan påverka ett eventuellt syskon. Enligt min bm är det dock väldigt ovanligt men idag är det alltså rutin att mamman får en spruta för att förhindra detta om barnet som föds är positivt.
    andromedae skrev 2018-05-15 10:40:38 följande:

Måste kolla i journalen, kanske inte var antikroppar, men en stor del av hans blod fanns i mitt blod. Kraftig anemi hade han i vilket fall som helst, pga skada på moderkakan.

Vi ska få prata mer om det med läkare på min efterkontroll i alla fall. Det känns bra, inför ev framtida graviditet med syskon.

Låter läskigt och som att något ännu värre kunde ha hänt om han inte plockades ut! Så det var nog helt rätt beslut och grattis till att allt gick bra och att ni nu är föräldrar! :)

Sen vet jag inte hur det fungerar om man har olika blodgrupper för det går ju inte att lämna till en som är A om man själv är B till exempel..
Svar på tråden Vi som har plussat efter IVF hösten 2017