• kattnos

Vi som har plussat efter IVF hösten 2017

Znickers skrev 2018-01-09 13:54:38 följande:

Hej allihopa!

Det känns som att samtliga av er här har nu varit på erat VUL iallafall. Jag har mitt imorgon på Sahlgrenska där vi utförde IVF:en.

Kan någon av er berätta hur era första VUL gick till, fick ni mycket information. Blev ni besvikna, glada, chockade, ledsna?

Min största oro är att det ska finnas en fostersäck men att den är tom. Hur vanligt är detta egentligen?? Är såå nervös inför imorgon. Hjälp!

Vid vårt VUL fick vi se vår lilla bebis, att hjärtat slog fint, veta hur lång han eller hon var och beräknat förlossningsdatum De sa att allt såg bra ut. Ja det var väl ungefär det. Det gick ganska fort men var inte stressigt så sett. Sen berättade de att våra resterande ägg ligger kvar i frysen (de får förvaras i fem år) och att vi förhoppningsvis inte behövde komma dit igen före syskonförsök. Jo, och så fick vi veta att det nu var 90% chans att det skulle bli en fullgången graviditet :)

Känslan var nog främst tacksamhet men också oförstånd. Jag har på sätt och vis knappt fattat än att det är sant men ibland kommer den största glädje och lycka över mig :) lycka till i morgon, det kommer att gå fint!
  • kattnos
    Solen2 skrev 2018-01-09 15:30:52 följande:

Jag har mitt vul på torsdag och jag blir mer och mer nervös ju närmare vi kommer. Har ju inga tydliga symptom heller. Försöker vara positiv och glad men förbereder mig endå mentalt på det värsta.

Det kommer att gå jättebra! Jag har inte haft så mycket symptom utan mått bra nästan hela tiden - det betyder inte att något är fel. Jag håller tummarna!
  • kattnos
    Hey.orange skrev 2018-01-09 15:50:16 följande:

Vi ska på ultraljud på torsdag, är så spänd och hoppas på att hjärtat tickar på! Tycker min mage syns, gör det snabbare om man redan fått ett barn sägs det. Men ni som gjorde ultraljud för kub - det är inte vul då eller?! Kommer inte ihåg hur det var när vi gjorde det sist :D

Nej, vid kub är det på magen! :) Lycka till på ditt VUL!
  • kattnos
    Hey.orange skrev 2018-01-09 16:27:11 följande:

Tack! ... du menar UL ? ;)

Ja.. alltså jag tänkte att du skulle göra det första ul:et vilket ju brukar vara VUL.. ursäkta om jag missuppfattade! :) är det kub du ska göra nu?
  • kattnos
    Znickers skrev 2018-01-09 19:09:39 följande:

Tack för att du delade med dig. Hoppas vi med får se ett tickande hjärta. Jag kommer gå under och bli helt tom om de inte hittar något. Så skönt att ni fick höra den siffran - 90% är precis vad jag vill höra imorgon, utöver hjärtat :)

Är detta din första graviditet?

Ja Herregud den tanken är ju helt outhärdlig.. ja jag tror att det är just att när hjärtat väl slår så går det OFTAST bra - sen kan det ju alltid hända saker ändå..

Ja, det är min första. Så jag har ingen aning om vad som är normalt och inte men det är ju trots allt typ 25% som inte mår dåligt under första tiden så jag är bara glad att jag var en av dem. :)
  • kattnos
    Hey.orange skrev 2018-01-09 20:44:43 följande:

Ja precis, det är kub som gäller :) är i v13

det skiljer ju en vecka på oss :) så vi är ju nästan samtidigt.

Ja just det, det hade jag glömt men såg det när jag kollade i listan :) lycka till i morgon!
  • kattnos
    Nube skrev 2018-01-10 18:04:46 följande:

Nu har vi också gjort RUL och allt var fint! Vilken lättnad och glädje :) Lycka till alla andra som ska ha ultraljud snart och grattis till alla som fått bra besked!

Åh vad skönt, grattis! Här är det över en månad kvar till RUL.. men hoppas att det hinner börja hända lite annat innan dess, typ att magen börjar synas lite! När började magen synas hos er som kommit lite längre och är det fler som inte fått någon synlig bula än?
  • kattnos
    andromedae skrev 2018-01-10 22:05:24 följande:

Syns inte mycket på mig. Har inte heller gått upp ett gram i vikt än. Hade lite extra mitt på magen sen innan, så han har väl ätit sig in i det säger sambon .

Gått in i vecka 21 idag.

Haha, okej. Jag hade också lite extra innan men inte jättemycket.. Men jag har ju ett tag kvar innan jag kommit så långt som du så mycket kan ju hända :)
  • kattnos

Gällande namn så har vi sedan mååånga år tänkt oss att om vi får en flicka så ska hon heta Silje, ett norskt namn som vi tycker är så vackert. Pojknamn är mycket svårare, jag gillar några bibliska namn som Gabriel, Benjamin osv men det är inte alls lika klart om det blir en son!

Barnvagn har vi knappt ens börjat tänka på mer än just att det är klart att vi behöver en.. jag tycker att det är svårt eftersom vi bor mitt ute i skogen så den behöver vara hyfsat terränggående. Funderar på att titta på begagnat... Sen blir det ju verkligen ?på riktigt? när man börjar köpa såna saker, vi har typ inte köpt något än och även om det händer saker i min kropp (kanske att det börjar synas liiite nu) så känns det så himla långt bort och overkligt, fortfarande. Jag tror att vi kommer att börja köpa saker först efter RUL.

• kattnos

Haha - idag på jobbet var det en kollega som antydde att han trodde att jag är gravid - han frågade inte rakt ut så jag gav honom inget rakt svar :) Jag är ju i v 15 nu men även om jag börjar se antydning till mage själv så tror jag inte att det syns när jag har arbetskläder på mig så jag vet inte varför han har fått för sig det.. tänker nog inte säga något innan någon frågar mig rakt ut, inte än iaf :) (min chef vet dock). Bara en lite kul grej att berätta för er :)

Svar på tråden Vi som har plussat efter IVF hösten 2017