Inlägg från: Iowhannah |Visa alla inlägg
  • Iowhannah

Bf juli 2018

UL om mindre än två dygn. Jag är dundernervös! Så himla orolig för att något ska vara fel :S Min sambo är alltid optimistisk och tar lite för givet att allt är bra (det gjorde han inför VUL när vi fick konstaterat MA också). Jag skulle så gärna vilja prata med honom om det, men det finns aldrig tid. Jag vill inte ta det när sonen är med och kvällarna går också bort eftersom någon alltid jobbar sent eller ska börja tidigt.

Jag känner av lätt foglossning, har lite molvärk emellanåt (eller om det är ligamentsmärtor) och får t o m sammandragningar när jag känner mig för stressad. Jag tror mig även känna livmoderkanten, men det är svårt att säga att det är den. Sett till det så borde allt vara någorlunda okej men jag har ändå svårt att släppa katastroftankarna.

• Iowhannah

Nyligen hemkommen från sjukhuset. Ultraljudet gick bra, bebisen lever och KUB gav låga siffror. Jag blev framflyttad två dagar, vilket stämmer bättre överens med mina ägglossningskänningar, så BF är 7/9 (jag hoppas fortfarande på 9/9 men det får vi se).

Jag har inte pratat med någon kurator än men jag har fått hennes direktnummer och ska ringa när jag lämnat sonen på förskolan i morgon. Känns svårt att ta sånt över telefon men förhoppningsvis kan vi boka in nån tid rätt snart.

• Iowhannah
    Zan80 skrev 2018-01-04 19:34:25 följande:

Hej.

Vem ska man skriva till för att komma med i fb-gruppen?

Jag är nu i vecka 13+2 och mår fortfarande illa, det är verkligen hemskt, gjorde i ordning nu lite färsk ingefärste och hoppas på att det ska lugna ner sig lite. 

Har även bett om att få lergigan utskrivet. 

Det här med att äta fungerar inte för mig, mår mer illa.  =( 

Var på kubb i tisdags och det var en liten envis bebis som vägrade flytta på sig så som bm önskade! 

Får resultatet på lördag... 

Så efter en massa olika dateringar om bf så hoppas jag på att den här sista nu stämmer.   =) 

Hur mår ni?

Vad tror ni att ni kommer att få för kön?

Har ni barn sen innan? 

Jag väntar själv mitt 3:dje.  

Fick ni inte KUB-resultatet på en gång? Det fick vi (trodde alla fick det) även om jag också bär på en envis liten plutt som inte ville ligga i rätt läge :)

Vi har ett barn sedan tidigare. Han är två år och skapligt ointresserad av bebisar. Han gillar inte ens att se bebisbilder av sig själv liksom. Sambon försökte visa UL-bilden men han tog bara kortet och gömde det bakom ryggen. Blir spännande att se hur han reagerar längre fram i graviditeten...

Kön har jag ingen aning om och vi är inte heller säkra på om vi ska kolla det vid RUL. Vi har förvisso en månad på oss att bestämma oss men jag tror att det blir lite så att om vi råkar se så är det inte hela världen.
  • Iowhannah

Jag bokade RUL i går och fick tid den 9/2. Inte alls lång tid tills dess ju! Sjukt att jag då nästan är halvvägs :O

En liten fråga: hur får man en tvååring att bli pepp över syskon? Vi visade UL-bilden i går, och förklarade att det var en bebis som ligger i mammas mage, och reaktionen blev att han tittade snabbt och sen gömde bilden bakom ryggen. Jag trodde lite att han skulle titta och utbrista ?BASI!? (hans ord för bebis).

• Iowhannah
    Sopp skrev 2018-01-05 13:16:42 följande:

Tror inte riktigt det går, känns som att man måste va närmare fyra för att på riktigt kunna prata om och förbereda - men så fort bebisen är ute så greppar de ju väldigt fort. Då säger väl de flesta att det gäller att låta dom va med så mycket som möjligt, hämta blöjor o klä på kläder etc. när man ammar kan man passa på att läsa bok för de äldre barnet etc

Nä du har kanske rätt. Vi får se hur han reagerar när magen är större och jag inte orkar bära honom mer.

Ang flåset så är det nog vanligt att bli andfådd även tidigt i graviditeten. Min vilopuls har ökat med 15 slag per minut och bara det påverkar en hel del. Jag kan knappt somna på kvällarna för att hjärtat slår så hårt och liksom stör mig. Bara att ligga i sängen känns som om jag har gått upp för en trappa nästan.
  • Iowhannah
    grästuva skrev 2018-01-10 06:16:27 följande:

Jag ska till BM idag, bara varit där för provtagning och hälsosamts innan.

Nu är det inskrivningssamtalet inriktat på graviditeten.

På Måndag är det ultraljud (är då i v.12+1) och vi bestämde oss även för KUB.

Tappade bort familjelivsgruppen ett tag så har inte följt er härinne, bara på fb.

Hur mår ni i graviditeten nu?

Jag har börjat må bättre, både fysiskt och psykiskt (tror jag iaf, sånt där är så svårt). Jag kan fortfarande bli svullen och illamående men nu beror det mer på _vad_ jag äter än _att_ jag äter.

Någon som känt av någon specifik craving än? Med sonen hade jag micropopcorn med smörsmak och denna gång verkar det vara te (SÅ HIMLA GOTT). Synd att det finns en gräns på sex koppar svart te om dagen. Förut förstod jag inte hur någon kunde sätta i sig så mycket, jag tyckte att det var en väldigt hög gräns, men nu måste jag räkna noga för att hålla mig på rätt sida.
  • Iowhannah
    3hjärtan skrev 2018-01-10 09:53:34 följande:

Te har fått mig att kräkas. Dricker ej kaffe. Så har hållt mig till vatten några veckor med citron i. Men igår kunde jag dricka det igen. Mår mkt bättre nu! Så skönt men så kommer oron då om varför jag ej behöver kräkas 2-6 ggr per dygn. Men brukar väl kunna avta nu. Är v12(11+) har för mig jag mått helt bra utan illamåemde från v14 m dom andra. Så hoppas illamåendet försvinner helt snart.

Kub till veckan. Är livrädd!

Jag förstår dig, jag ville dö när vi gjorde KUB. Men det ska nog gå bra för dig med :)

Vecka 14 har varit min gräns också. Både med sonen och den här gången. Känns skönt att den värsta perioden är över, förra veckan var jag tillbaks på gymmet för första gången sedan november!
  • Iowhannah
    Sopp skrev 2018-01-10 11:07:34 följande:

Mitt illamående avtog rejält i v12 också. Har KUB på fredag, 12+1, och har en märkligt känsla av att något inte stämmer. Mest för att detta är min tredje graviditet, har blivit lätt gravid med samtliga och inte en enda komplikation/missfall så känns som att det är ?min (o)tur nu?

Jag vet inte om det är nån tröst men min mamma har tre barn och har aldrig råkat ut för missfall. Hon hade också väldigt lätt för att bli gravid, som jag har förstått det.
  • Iowhannah
    tiiitti skrev 2018-01-10 22:28:58 följande:

En fråga..

Har ni/ska ni vaccinera er mot influensan?

Rekommenderas tydligen för gravida från tremester 2

Jag ska träffa BM den 26/1, får se om hon tar upp det då. Hur som helst så känns det rätt aktuellt, speciellt som jag har barn i förskola och han lär väl bli smittad.
Svar på tråden Bf juli 2018