• Aniiee

Det heter inte.....

...Orelevant. Det heter IRrelevant.

Så, nu vet ni. Inte för att någon bryr sig, utom jag, kanske....

Fler exempel på liknande?

Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Svar på tråden Det heter inte.....
  • Åsa
    IrriteradMamma skrev 2017-11-21 09:17:23 följande:

Symtomer!!

Det heter symtom, symptomen eller symtomet!

eller symptom
    Sym/p/tomer känns nog lite föråldrat idag, men våra nordiska grannländer använder det fortfarande.
  • Aniiee
    UniformYankie skrev 2017-11-20 16:39:33 följande:
    Jag har inga problem med att man uttalar det som "dej", det är ju hur vanligt som helst, jag gör det själv, men när man skriver det så börjar det rycka i mina fingrar. 

Förlåt.
    *Smickrad.
    Förlåt. I can't help it. Skäms
    Skyller på mitt icke-fungerande tangentbord Solig

Nej, jag är inte guds bästa barn på att skriva, jag heller. Men jag lovar i alla fall att aldrig bli arg om någon rättar mig, för om man aldrig får lära sig vad som är fel så kan man aldrig heller göra rätt.
    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Frassenasse
    Åsa skrev 2017-11-21 18:27:25 följande:

eller symptom

Sym/p/tomer känns nog lite föråldrat idag, men våra nordiska grannländer använder det fortfarande.

Och jag...
  • Frassenasse

Och det heter antependium, inte antipendium. Och det heter sakristia och inte sakrestia. För de som av en händelse använder de orden.

Men när folk säger eller skriver "ändån" tycker jag mest att det är gulligt. Så det är ok.

• frökenelisabeth

Det heter INTE FRAKTFRI LEVERANS! Gör mig tokig att detta verkar spridas mer och mer!

Fraktfritt betyder "utan frakt". Jfr "rökfritt" eller "frostfritt".

Ergo, leverans utan frakt. Verkar stabilt. Inte. 

• frökenelisabeth

Och det heter inte "borgenär" när man pratar om någon som kan gå i borgen för en. Borgenären är den som lånar ut pengar, dvs banken oftast. Den som går i borgen för dig heter borgensman. 

• Afterlife
    frökenelisabeth skrev 2017-11-22 13:35:22 följande:

Det heter INTE FRAKTFRI LEVERANS! Gör mig tokig att detta verkar spridas mer och mer!

Fraktfritt betyder "utan frakt". Jfr "rökfritt" eller "frostfritt".

Ergo, leverans utan frakt. Verkar stabilt. Inte. 

Fast det stämmer ju inte. "fraktfritt" finns ju till och med med i SAOB i betydelsen "säljaren står för transporten". Tydligen användes begreppet med den betydelsen redan på 1700-talet.
    Jag antar på att "frakt" i sammanhanget innebär "fraktkostnad".
  • Åsa
    frökenelisabeth skrev 2017-11-22 13:35:22 följande:

Jodå, det heter det. Att uttrycket vid eftertanke är ologiskt är en annan femma.
    Varför tror du att det är ett nytt uttryck som blir vanligare?
Svar på tråden Det heter inte.....