• Aniiee

Det heter inte.....

...Orelevant. Det heter IRrelevant.

Så, nu vet ni. Inte för att någon bryr sig, utom jag, kanske....

Fler exempel på liknande?

Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Svar på tråden Det heter inte.....
  • UniformYankie
    tobbe01 skrev 2017-11-18 12:48:01 följande:
    Men jag kan nog tycka att det låter lite fint med "vi" blev gravida!
    Men att vara gravid är ju något som kroppen är, en man kan inte vara gravid (om han inte då har en vagina och livmoder). Har man inget barn i magen är man ju inte gravid. Att säga att vi är gravida är ju att båda då skulle bära ett barn i magen, även fast jag förstår hur du menar. Men om man är med någon (eller om man varit med någon) som är gravid så väntar man ju barn. Så "vi väntar barn" är ju det "rätta". 
  • annabellelee
    tobbe01 skrev 2017-11-18 12:25:00 följande:

"Ejenkligen" kan man ju få skavsår i öronen när man hör. För att inte tala om "alliangsen"

Fast talspråk är talspråk. Man ska inte skriva ejengkligen, men man måste inte tala som om man läste högt ur småskolans läsebok på 1940- talet. Man får säga masäck, men bör skriva matsäck, man får säga väschötsk, men bör skriva västgötsk.

Annars kommer vi till någon slags 30-talets uttalshygien där dialekter inte godtas.
  • Ms H
    Ms H skrev 2017-11-18 14:06:46 följande:

Ofta skriver folk ?och? där det ska stå ?att?. ?Så kul och se dig? till exempel. Troligen eftersom man säger ?å? istället för både ?och? och ?att?.

Och så stör jag mig på att FL visar nått annat än vad jag skriver!
  • Aniiee
    UniformYankie skrev 2017-11-18 14:08:29 följande:
    Men att vara gravid är ju något som kroppen är, en man kan inte vara gravid (om han inte då har en vagina och livmoder). Har man inget barn i magen är man ju inte gravid. Att säga att vi är gravida är ju att båda då skulle bära ett barn i magen, även fast jag förstår hur du menar. Men om man är med någon (eller om man varit med någon) som är gravid så väntar man ju barn. Så "vi väntar barn" är ju det "rätta". 
    "även fast" är också ett love-to-hate-uttryck för mig... =P
    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Eurybia

Det heter inte "Bäste kund", det heter "Bästa kund" (om ens kundgrupp inte uteslutande består av män). Eller "Den skicklige skådespelerskan".

• UniformYankie
    Aniiee skrev 2017-11-18 14:40:11 följande:
    "även fast" är också ett love-to-hate-uttryck för mig... =P
    Sant. Även och fastän hör ju inte riktigt ihop. Sorry, du har helt rätt! Glad
  • EnAnonumius
    kottelin skrev 2017-11-18 13:36:03 följande:
    Exakt, håller med!

Stör mig på folk som säger "bebis" istället för bebisen.
    Stör min lika mycket på dem som skriver "punkt" efter avslutad mening, med punkt. För att verkligen påstå att de har rätt och att det inte finns mer att tillägga.
    Hararochkaniner skrev 2017-11-18 12:39:50 följande:
    Vi blev gravida.  så tillvida det inte rlör sig av ett lesbiskt par som båda har ett barn i sin mage
    Håller med om både detta med "gravid" och "bebis".
    Varför är det så svårt att skriva "bebisen tycker inte om maten" i stället för det horribla sättet "bebis tyckte inte om maten"? Alternativt "vi väntar barn".
    Det är ju knappast båda som bär på barn i magen.
    Om inte paret är lesbiskt och vill ha två barn samtligt då.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    UniformYankie skrev 2017-11-18 12:43:34 följande:
    "Ibland brukar jag göra blablabla"

Nej! Antingen eller, inte brukar och ibland. Om du bukar göra något, så gör du det mer än ibland. 
    Jag brukar dricka kaffe. Jag gör det ofta.
    Ibland dricker jag kaffe. Jag gör det ibland, alltså det händer, då och då. 

Eller "å" "dej" "mej". Jag förstår att alla inte pratar exakt likadant, men kom igen... 
    Tja de flesta människor från olika delar i landet, med olika dialekter, säger faktiskt i det talade språket "dej"/mej". Så det är faktiskt inget språkligt fel att verbalt säga dej/mej.

I skriftspråk så skall man faktiskt skriva mig/dig.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Det heter inte.....