• EndoS

IVF våren 2018

Hej på er :)

Även jag hoppar in här trots att vi redan är igång :)

Vi har försökt själva i cirka två år utan att lyckas och har fått konstaterat att det för min del beror på kraftig endometrios med mycket sammanväxningar och för sambon väldigt lågt spermieantal. Dåliga förutsättningar från båda håll med andra ord!

Första besöket på kliniken gjorde vi den 13 december. Nervöst, ovant och lite läskigt, men ändå skönt att få komma dit. De var väldigt professionella och duktiga, även om det är fruktansvärt mycket att ta in på bara någon timme. Tur att man får häftet med sig hem! :)

Eftersom jag har endometrios är jag redan nedreglerad genom behandling med Enanton Depot sedan några månader tillbaka, men jag fick direkt vid besöket börja med 4 doser Synarela dagligen. Vi väntar nu på att jag ska ta prover den 8 januari för att bestämma sprutstart. Jag har dock redan nu fått besked om att jag ska ta 225e Menopur samt fortsätta med 2 spray Synarela dagligen fram till äggplocket.

Hittills har jag inte märkt jättemycket av behandlingen, men min sambo lider desto mer. Han säger att mitt humör är hemskt, men jag märker inget av det :P Har dock väldigt torra slemhinnor i underlivet, och har under behandlingen med Enanton haft Estrokad som tillägg. Fick dock sluta med dessa efter besöket, så nu är det lite "skavigt" igen. Har även haft en del svettningar/vallningar, men de kommer mestadels när jag befinner mig i obekväma situationer.

Har skummat igenom tråden och ser att många funderar över hur man ska hantera jobbet. För min del så har jag inte sagt något om IVF, men både chefen och kollegorna vet om min endometrios och att jag får behandling för denna. Än så länge använder jag den som "täckmantel" för andra läkarbesök, och tänker nog fortsätta med detta så länge det går. Känner mig inte redo alls att berätta för utomstående om våra problem. Familjen och några utvalda vänner vet, men där får det stanna än så länge. Dessutom tycker min sambo att detta är superjobbigt, och vill knappt prata med mig om allt som händer oss.

Blev ett långt inlägg det här, men jag ser fram emot att dela upplevelser, stötta varandra och plus för oss alla under 2018 :)

• EndoS
    8992 skrev 2017-12-29 12:50:17 följande:

Välkommen!

Va skönt med en täckmantel ändå! Jag har turen att jag är studerande så kan utan problem gå på läkarbesök utan att det märks. Det där med att humöret ska bli sämre är jag lite nojig över, har redan ett hett temperament så min stackars man kommer säkert få gömma sig under behandlingen haha.
    Tack :)

Ja, det känns lite enklare än att helt plötsligt behöva förklara en massa läkarbesök :P

Ska jag vara ärlig så märker jag ju att jag har en kortare stubin och att jag ibland exploderar över saker som jag i vanliga fall kanske bara blivit irriterad över. Ibland förstår jag inte riktigt varför jag blir så arg heller...
  • EndoS
    Akira Öken skrev 2017-12-29 13:57:18 följande:

Hej på er!

Nu var det ett tag sen jag skrev mitt första och enda inlägg i den här gruppen. Här inte riktigt hängt med i vad som skrivits, men ska ta mig tid att läsa ikapp. :)

För oss har det gått lite snabbare än vi hade räknat med. Tanken var att vi skulle göra en återföring först i januari, men nu klaffade allt och jag fick en blastocyst återförd idag!

Det är vår fjärde återföring och jag hoppas, hoppas, hoppas att det ska gå vägen denna gång.

Åh, jag håller tummarna :)
  • EndoS
    Ariellan skrev 2018-01-04 16:43:26 följande:

Hoppar in här, börjar i slutet av Jan/början av feb med IVF i Falun :)

Försökt få barn i 3 år. Jag blir 25 år i feb och min man 31 i Jan. Ingen av oss har barn sedan tidigare. Jag har mild PCO och ätit Letrozol i 15 cykler och får bra ÄL men inget ägg har velat fästa.

Vi får också immunsupport från en klinik i Aten då mitt immunförsvar också ställer till det för äggen att fästa sig.

Vi går också i Falun :)

Ska förhoppningsvis börja med sprutor vilken dag som helst, om inte posten slarvat bort mitt blodprov :P
  • EndoS
    Azerp skrev 2018-01-07 14:17:11 följande:
    Tack! Ja man får se det så, även fast det såklart var ett tungt försök för oss. Vi går i Falun, själv?
    Verkar vara många här som går i Falun :)
  • EndoS
    Asteria skrev 2018-01-10 11:57:18 följande:

Hej!

Jag har följt olika IVF-trådar under en längre tid och känner att det är dags att hoppa in på riktigt.

Jag är 34 (fyller 35 i mars) och min sambo 37 (fyller 38 i maj). Vi misstänkte att min (troliga) endometrios var problemet till att vi inte blev gravida. Har aldrig gjort laparoskopi men gynekolog har gett sannolik diagnos. Utredningen visade dock på manlig faktor och min sambo har få spermier med dålig rörlighet. Som tur var visade utredningen inga uppenbara fel på mig och jag hade bra AMH för min ålder (4,7).

Vi fick remiss till Sahlgrenska (bor i Gbg) men valde Karolinska pga betydligt kortare väntetid. Nu ska vi på ett första besök i slutet av januari.

Det har varit dubbla känslor sedan vi fick beskedet i september: skönt att få en paus men stress och rastlöshet inför all väntan och det faktum att tiden går. Men nu har alla tankar slagit till igen med full kraft och jag har svårt att fokusera på jobb och annat. Har dessutom fått tre bebisbesked den senaste tiden och det verkar aldrig bli lättare.

Hur har ni mått när ni tagit hormoner? Äter ni någon särskild "IVF-diet"? Både jag och min sambo har en utmattningshistorik (min sambo närmare i tid) och jag känner en oro för hur det påverkar ägg- och spermiekvalitet. Ja ni hör, mycket tankar, högt och lågt :)

Ungefär samma som för oss, förutom att min sambo är tre år yngre än mig.

Jag har inte gjort laparoskopi, men är utredd med koloskopi x 2, ultraljud och MRT. Fick endometrios konstaterad ganska tidigt, och efterföljande undersökningar har bekräftat detta. Min sambo har mycket lågt antal spermier, men vet än inget om kvaliteten på dem. Vi kommer dock att göra ICSI, så de behöver ju i alla fall inte simma själva :)

Vad gäller diet så fick min sambo order att minska på alkoholen och värktabletter samt prova ett kosttillskott (PROfertil). Tyvärr tålde han inte det så det blev bara några dagars testande med det :( För min del så får inte heller jag ta mina vanliga värktabletter (ledvärk och migrän), utan får hålla mig till typ Panodil. För övrigt så uppmuntrade kliniken till fysisk aktivitet (så länge jag tycker att känns okej med tanke på att magen kan kännas svullen när jag tar sprutorna).
  • EndoS

Efter borttappat (förbaskade PostNord!) blodprov och sedan nytt blodprov har jag äntligen fått börja med Menopur. Tar 225 enheter kl 21, tredje dagen idag. Har samtidigt lagt till 5 mg Prednisolon och minskat Synarela till 1x2.

Hur många dagar har det tagit för er andra att känna något, t ex svullen mage? Sov som en kratta i natt, men misstänker att det kan vara kortisonet som spökar och håller mig vaken.

• EndoS

Behöver få lite input från er.... Obestämd

Idag har vi varit på första ultraljudet. Har behandlats med Synarela och Menopur. Började på 225, men fick höja till 300 i fredags efter att mitt värde var alldeles för lågt, låg på 250 med målvärde 1000 (!). Läkaren kunde se 4-5 blåsor i lagom storlek, samt några som är på tillväxt. Vänster äggstock kunde hon dock inte riktigt räkna på eftersom den sitter fastväxt på baksidan av livmodern.

Har ni erfarenheter av lågt värde/få blåsor vid första ul? Hur har det utvecklats för er? Har ni fått fler blåsor vid nästa ut/äggplock?

• EndoS
    Mandypandy90 skrev 2018-01-22 17:08:47 följande:

Hej! Jag hoppar in här.

Ska förhoppningsvis göra IVF i mars men allt hänger på testikelbiopsin vi gör nästa vecka. Vi är nämligen barnlösa pga manlig faktor. Alla provresultat har sett bra ut hos min man. Men spermier saknas i utlösningen.

Någon här inne som gör ivf med icsi? Berätta gärna mer isf. Är så nervös inför nästa vecka. Känns som att vårt liv hänger på ingreppet....

Vi har både manlig och kvinnlig faktor, och kommer att göra ICSI. Känns faktiskt bra att vi då är ganska säkra på att äggen blir befruktade :)

Har din man inga spermier alls, eller kommer de bara inte ut?
  • EndoS
    mileythebunny skrev 2018-01-22 18:24:37 följande:
    Vi verkar ha haft ganska lika behandling och så här såg det ut för mig:
    Synarela och  Gonal-f 250. Första ul på 8e dagen, 3-4 blåsor i knappt lagom storlek. Fick höjt till 300ie, ul tre dagar senare. Några fler blåsor, aningen större. Fortsatte samma dos och nytt ul två dagar efter det. Då var det 6-8 blåsor, de flesta mellan 10 och 20mm. En på 27,4. Läkaren bokade in äggplock eftersom den stora blåsan inte kunde vänta, och sa att blåsorna växer ca 1,5mm/dag hela vägen fram till äggplock.

På äggplocket två dagar senare fick de ut 8 stora blåsor, varav 7 innehöll mogna ägg. Jag vet ingenting om värden osv, men blåsorna kommer sig definitivt trots att man är orolig...

Lycka till!
    Mitt värde hade från torsdagen till måndagen stigit från 250 till 2600 efter ökning av Menopur, så jag hoppas ju att några fler blåsor kommer igång. Vet ju dock att kvalitet är viktigare, och att det egentligen räcker med ett endaste ägg för att det ska kunna gå vägen :)

Jag måste bara lära mig att "sitta på händerna" och inte tänka så långt i förväg...
Svar på tråden IVF våren 2018